112-ajam cheminės periodinės lentelės elementui suteiktas pavadinimas  (15)

Prieš 13 metų atrastas elementas oficialiai papildė periodinę lentelę vos prieš kelias savaites, o dabar jam mokslininkai jau išrinko pavadinimą. Elementas astronomo Nikolajaus Koperniko (Nicolaus Copernicus) garbei vadinsis "copernicium", bus žymimas simboliu Cp.

Kopernikas žymus tuo, kad nustatė, jog planetos sukasi aplink Saulę ir galiausiai paneigė įsitikinimą, kad Žemė yra Visatos centras. Elementą atradusių mokslininkų komandą pasirinko šį vardą norėdami pagerbti žmogų, kuris "pakeitė mūsų pasaulėžiūrą", sako patys atradimo autoriai.

Tarptautinė teorinės ir taikomosios chemijos sąjunga IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) naujojo elemento pavadinimą oficialiai patvirtins per šešių mėnesių laikotarpį, per kurį moksline ibendruomenei "duodama laiko apsvarstyti pasiūlymą".

Copernicium'as atrastas 1996 metais branduolinės sintezės eksperimentų metu. Atradimą padarė Vokietijoje esančio Sunkiųjų jonų tyrimų centro (Centre for Heavy Ion Research) mokslininkai, vadovaujami profesoriaus Sigurd'o Hofmann'o. Daugiau apie šį atradimą galite paskaityti ankstesnėje mūsų portalo publikacijoje.

"Po to kai IUPAC oficialiai pripažino mūsų atradimą, mes sutikome pasiūlyti jam pavadinimą, nes taip norėjome pagerbti išskirtinį mokslininką", sako profesorius Hofmann'as. Kopernikas gimė Torunėje (Lenkija) 1473 metais.  Jo atradimu, jog planetos sukasi aplink Saulę, paremta didžioji šiuolaikinio mokslo dalis.  Tai buvo pagrindas vėlesniam gravitacijos atradimui ir leido įrodyti, kad žvaigždės yra neįtikėtinai toli nuo mūsų, o pati Visata - neįtikėtinai ir nesuvokiamai didelė. Pagal  IUPAC taisykles komandai nebuvo leista pasirinkti gyvo asmens vardo, tačiau "BBC News" žurnalistams paklausus, kad jei taisyklės leistų, ar autoriai nenorėtų pasirinkti pavadinimo "hofmanium", Hofmann'as atsakė: "Ne, aš manau, kad 'copernicium' skamba daug geriau".