Dviem frontais: korporacijos, dirbančios ir karui, ir taikai  (1)

Tarnauti tėvynei ir ginti jos interesus galima ne tik su ginklu rankose mūšio lauke, bet ir taikos metu – biure, statybose, gamyklos ceche.

Lenta.ru publikuoja penkias didžiausių pramonės korporacijų ir jų įkūrėjų, kurie įtikinamu darbu tai įrodė, istorijas.

„Boeing“

Amerikiečių korporacija „Boeing“ – vienas didžiausių tarptautinių pramonės koncernų, kurio specializacija – aviacijos, kosmoso ir karo technikos gamyba.

Korporaciją XX a. pradžioje įkūrė Williamas Boeingas. Aistra skraidyti jį apėmė 1909 metais apsilankius parodoje Siatle (prabėgus 6 metams po brolių Wrightų skrydžio), kur jis išvydo dirižablį. W.Boeingas užsidegė noru paskraidyti šiuo technikos stebuklu, tačiau įgyvendinti svajonę pavyko tik 1915 metais ir tai tapo lemtingu jo gyvenimo posūkiu.

34-erių W.Boeingas Los Andžele nusipirko hidroplaną, išmoko jį pilotuoti, grįžo juo į Siatlą ir nuo to laiko nesiskyrė su lėktuvais.

1916 metais W.Boeingas įkūrė kompaniją „Pacific Aero Products“ (vėliau buvo pervadinta į „Boeing Airplane Company“), kur investavo tiems laikams neįtikėtiną sumą – 100 tūkst. dolerių.

Iš pradžių naujoji veikla buvo nuostolinga, tačiau verslininkas nenuleido rankų. 1917 metais iš JAV armijos jis gavo didelį 56 lėktuvų užsakymą. Gaminti pirmuosius medinius lėktuvus W.Boeingui padėjo žinios, gautos Jeilio universitete, ir dalyvavimas medienos versle, kurį jis paveldėjo iš tėvo.

Pirmojo pasaulinio karo pabaiga sukėlė naujų rūpesčių: neliko kariuomenės užsakymų, kompanija atsidūrė ant finansinės krizės prarajos, teko skubiai persiorientuoti į katerių, baldų ir kitos produkcijos gamybą. Bet gaminti karinių lėktuvų kompanija nenustojo. Antrojo pasaulinio karo metais nuo jos konvejerio keliavo didelis skaičius bombonešių.

Šiuo metu koncernas gamina ne tik civilius ir karinius lėktuvus, bet ir malūnsparnius, sparnuotąsias raketas, palydovus, ryšio sistemas.

„Boeing“ gamyklos veikia visame pasaulyje, tačiau pagrindiniai pajėgumai yra JAV – Kalifornijos, Vašingtono ir Misurio valstijose. Korporacijoje dirba 170 tūkst. darbuotojų.

„Mitsubishi“

„Mitsubishi Group“ – viena galingiausių ir seniausių pasaulio pramonės ir finansų korporacijų. 1870 metais 35-erių samurajų palikuonis Yataro Iwasaki įkūrė laivybos kompaniją „Tsukumo Shokai Shipping“, kuri vėliau buvo pervadinta į „Mitsubishi Mail Steamship Company“. Veiklą Y.Iwasaki pradėjo nuo trijų garlaivių nuomos iš Toso klano, kuriems priklausančioje laivybos bendrovėje dirbo.

Garsusis logotipas buvo sukurtas pasitelkus Iwasaki ir Toso giminės herbus, o pavadinimas „Mitsubishi“ verčiamas kaip „trys deimantai“. Per kelis dešimtmečius Y.Iwasaki kompanija virto galinga korporacija – viena iš trijų, kurias Japonijoje vadina zaibatsu (finansine klika – Red.).

Skiriamasis jų bruožas – universalumas. XX amžiaus pradžioje „Mitsubishi“ interesų sfera gerokai peržengė laivybos pramonės ribas: kompanija užsiėmė metalurgija, naftos perdirbimu, kasdienių produktų gamyba, draudimu, nekilnojamojo turto prekyba ir net valdė alaus daryklą.

Pagrindinis samurajų koncernų uždavinys tuo metu buvo rūpintis šalies karine galia, todėl „Mitsubishi“ aprūpino armiją ir jūrų pajėgas varikliais, laivais, o ilgainiui lėktuvais ir kita technika.

1917 metais korporacija pradėjo gaminti lengvuosius automobilius, tačiau vėliau to atsisakė, nes nebuvo paklausos.

Korporacija koncentravosi į variklių, autobusų ir sunkvežimių gamybą. 1934 metais grupės turtas buvo sujungtas į „Mitsubishi Heavy Industries“.

Po Antrojo pasaulinio karo ketvirtasis „Mitsubishi“ prezidentas Koyata Iwasaki privatiems investuotojams pardavė beveik pusę kompanijos akcijų. Pagal šalių nugalėtojų nurodymus „Mitsubishi“ buvo padalyta į 44 savarankiškas kompanijas ir tik nedidelė jo dalis 6 dešimtmetyje, po okupacijos, susiliejo į vieną grupę.

7 dešimtmetyje jos sudėtyje atsirado lengvųjų automobilių gamybos padalinys, o 1970 metais buvo įkurtas atskiras – „Mitsubishi Motors“ padalinys.

Šiuo metu „Mitsubishi Group“ vienija dešimtis kompanijų, kurios gamina laivus, lėktuvus, lengvuosius automobilius, sunkvežimius ir autobusus, elektroniką. Ji turi turto metalurgijos ir logistikos kompanijose, finansų struktūrose.

„Mitsubishi Motors“ pajamos pirmąjį 2015 metų pusmetį siekė 8,9 mlrd. dolerių, pelnas – 435 milijonus.

Bendra visos „Mitsubishi“ kompanijų grupės apyvarta sudaro 10 proc. Japonijos BVP.

„Rolls-Royce“

Kompanija “Rolls-Royce“ pirmiausia žinoma dėl liukso klasės rankomis surinktų automobilių.

Žinomo prekių ženklo istorija prasidėjo 1904 metų gegužę, kai viename prabangiame Mančesterio restorane įvyko inžinieriaus, pramonės kompanijos „Royce ltd“ šeimininko Henry Royce ir vieno pirmųjų Ūkanotojo Albiono automobilių salonų savininkų aristokrato Charleso Rollso verslo susitikimas. Po dvejų metų jie įkūrė įmonę, kuri netrukus išgarsėjo išskirtine gaminamų automobilių kokybe.

Dėmesys menkiausioms detalėmis tapo „Rolls-Royce“ filosofija. Taip 1907 metais pagamintas automobilis „Silver Ghost“ be jokio remonto įveikė daugiau kaip 14 tūkst. mylių (beveik 22,5 tūkst. kilometrų). Teigiamą įvaizdį įtvirtino pergalės Didžiojoje Britanijoje ir JAV organizuotose automobilių lenktynėse.

1 | 2

(15)
(4)
(11)

Komentarai (1)