Gyvename milžiniško perversmo laikais: pirmą kartą žmonijos istorijoje ugnis masiškai keičiama į naują technologiją  (5)

Antropologai jau senokai pripažino, kad archainio namų židinio vietą moderniais laikais užėmė televizorius. Tai iškalbingas faktas, bylojantis ne tik apie tai, kaip keičiasi mūsų visuomenė ir kokios vertybės įsivyrauja, bet ir tai, kaip sparčiai evoliucionuoja pačios technologijos. Ugnį keičia elektra. Tai faktas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Atvirai ir garsiai kalbama apie automobilių rinkos pokyčius, sukeliamus masinės elektromobilių gamybos. 2015 m. elektromobilių rinka perkopė pirmąjį milijoną ir artėjo prie 1,3 mln. elektromobilių. Tai simbolinis, tačiau itin svarbus skaičius, rodantis, kad bendros valstybės ir pramonės pastangos per dešimtmetį davė labai konkrečių rezultatų: dar 2014 m. elektromobilių rinka buvo dvigubai mažesnė, o 2005 jie tebuvo skaičiuojami šimtais. Tam, kad vidaus degimo variklių ugnį pakeistų elektra, prireikė laiko, investicijų ir pastangų. Bet už viso to glūdėjo ir didesnė kūrėjų ir vystytojų idėja – noras atrasti naujus dalykus ir keisti pasaulį.

Kompanijos „Tesla Motors“ vadovas Elonas Muskas ne kartą yra sakęs, jog norą plėtoti elektromobilio idėją ir padaryti šias mašinas prieinamas visiems, skatino ne vien ekonominiai išskaičiavimai ar vis akivaizdesnė globalinio klimato atšilimo grėsmė. Šalia šių motyvų jį į priekį varė mintis, apie progresą ir evoliuciją, idėja, kad transportavimas – tai daugiau nei tik judėjimas iš taško A į tašką B.

Degimas ir ugnis, tai – atgyvenusios, pavojingos ir kenksmingos praeities technologijos

E. Muskas

„Vidaus degimo variklis buvo tobulinamas, tačiau iš esmės jis nepakito nuo sukūrimo laikų. Tikėjau, kad turi būti reali alternatyva, kad tai, ką esame sukūrę ir ištobulinę, toli gražu ne kelio pabaiga. Degimas ir ugnis, – atgyvenusios, pavojingos ir kenksmingos praeities technologijos. Todėl ir siekėme sukurti ne kažką panašaus, bet įvykdyti perversmą, kurti ateitį“, – yra sakęs E. Muskas.

Žala gamtai, klimatui ir sveikatai, kurią sukelia automobiliai su vidaus degimo varikliais, skaičiuojama ne tik finansine išraiška, bet ir neatitaisoma žala planetai. Todėl šalys ieško būdų pagal išgales subsidijuoti elektromobilių įsigijimą. Štai Vokietija balandžio pabaigoje paskelbė skirsianti 1,1 mlrd. eurų elektromobilių bei hibridinių automobilių subsidijoms. Norvegija jau senokai pasitvirtinusi subsidijavimo schemą, kuri smarkiai padidino elektromobilių skaičių keliuose, o nuo 2025 metų Norvegija uždraus šalyje pardavinėti automobilius su vidaus degimo varikliais.

Panašios kaitos tendencijos stebimos ir kitose srityse, kuriose įprastai buvo naudojama ugnis. Pagalvokite vien apie elektros lemputės evoliuciją. Taip pat prognozuojama, kad po dvidešimties metų pasaulyje nebeliks cigarečių. Bent jau tokių, kokias esame įpratę matyti, nes jas pakeis elektroninės cigaretės. Vargu, ar žmonės liausis rūkyti, bet faktas, kad klausimas „gal turi ugnies“ ilgainiui nebeteks prasmės.

Nors rūkymas žinomas nuo seniausių laikų, tačiau anksčiau jis laikytas išimtinai ritualiniu veiksmu, apipintas mistika, skirtas tik išskirtiniams asmenims. Tuo tarpu cigaretės ne toks jau ir senas išradimas. Europoje, pirmiausia Ispanijoje, jos pradėtos gaminti XVIII a., išplito per XIX a., o XX a. rūkymas tapo masiniu reiškiniu Vakarų pasaulyje. Jau sunku įsivaizduoti, kad ne taip seniai rūkoma buvo visur ir nuolat – ne tik kavinėse, bet ir biuruose, universitetų auditorijose, lėktuvuose, o JAV kariams į Vietnamą siunčiamuose būtiniausių produktų rinkiniuose cigaretės taip pat rasdavo savo vietą.

Būtent tuo metu kilo ir pirmosios elektroninės cigaretės idėja. Tiesa, kalbos apie cigaretes, kurių nereiks prisidegti, tada kėlė tik šypseną. Tačiau dabar situacija visai kitokia – vadinamosios elektroninės cigaretės, kuriuose tabakas būtų ne tiesiogine to žodžio prasme deginamas, bet kaitinamas ar garinamas, atsiriekia vis didesnę dalį rinkos. 2015 m. Eurobarometro duomenimis, 48,5 mln. europiečių buvo bandę rūkyti elektronines cigaretes, o 7,5 mln. jas rūko nuolat.

Daugėjant informacijos, progresyvios, aplinkai ir sveikatai draugiškos idėjos visose gyvenimo srityse kelią skinasi vis greičiau. Ir tie rūkaliai, kurie sako, kad niekada nemes rūkyti įprastų cigarečių, skamba kaip tie vairuotojai, kurie atsisako persėsti į elektromobilį, nes esą tai ne toks pat vairavimo pojūtis. Žinoma, visada yra lengvas kelias atgal, bet gal verčiau ieškoti kelio į priekį ir investuoti bei naudotis ateities technologijomis.

Linas Damanskis

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Linas Damanskis
(40)
(19)
(21)

Komentarai (5)