Kinija neteisingai paskaičiavo. Yra arti nesėkmės. Kas nutiko?  (1)

Visi šio ciklo įrašai

  • 2023-11-27 Kinija neteisingai paskaičiavo. Yra arti nesėkmės. Kas nutiko?  (1)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Gilūs Kinijos politikos Mianmaro atžvilgiu trūkumai

Neseniai chunta gavo diplomatinį postūmį iš Kinijos, kuri per pastaruosius metus atsargiai atnaujino ryšius su kariniu režimu. Tai gali paskatinti tarptautinį režimo pripažinimą ir diplomatinę bei ekonominę paramą chuntai.

Pradiniame perversmo etape Kinija užėmė pragmatišką poziciją, apsidrausdama savo statymus. Ji viešai įsitraukė į bendradarbiavimą su chunta, tačiau laikėsi atstumo, palaikė ryšius su nuversta Nacionaline demokratijos lyga, taip pat su draugiškomis etninėmis ginkluotomis grupuotėmis pasienyje.

Tačiau dėl to, kad Pekinas klaidingai suvokė JAV paramą demokratijos judėjimui per Šaltojo karo prizmę, per pastaruosius metus jis, nors ir ne visiškai, perėjo į Mianmaro kariuomenės pusę. Kinija išsiuntė į Mianmarą užsienio reikalų ministrą, surengė daugybę dvišalių vizitų, suaktyvino projektus pagal Juostos ir kelio iniciatyvą (BRI) ir už uždarų durų perspėjo pasipriešinimą pernelyg nepriartėti prie JAV. Kinija taip pat atsiuntė specialųjį pasiuntinį derėtis tarp chuntos ir etninių ginkluotų grupuočių pasienyje.

 

Kinijos tarpininkavimo pastangos visų pirma nukreiptos į Trijų brolijų aljansą, kurį ji jau seniai remia tiek viešai, tiek privačiai. Iš tiesų, Mianmaro nacionalinio demokratinio aljanso armija yra etniniai kokando žmonės, glaudžiai susiję su Kinija ir Junano provincijos vyriausybe. Pekinas istoriškai rėmė pasienio etnines ginkluotas grupes ir jas ginklavo per Jungtinę Wa valstijos armiją, didžiausią ir geriausiai aprūpintą grupę. Kinija taikos derybose dažnai bando atlikti tarpininkės vaidmenį.

Tačiau Kinijos įtaka Trijų brolijų aljansui tikriausiai nėra tokia didelė, kaip buvo įsivaizduota anksčiau. Nors Jungtinė Wa valstijos armija bendradarbiauja su Kinija, atvirai kovodama su prekyba žmonėmis ir elektroniniais nusikaltimais, Trijų brolijų aljansas, matyt, nusprendė, kad Mianmaro kariuomenė turi pasitraukti. Kinijai tai akivaizdi nesėkmė ir silpnėjančios įtakos šioms grupėms ženklas. Sienų nestabilumas kelia didelį susirūpinimą, atsižvelgiant į Kinijos strateginius interesus Mianmare ir pabėgėlių patekimo į Junaną riziką. Iš tiesų, Pekinas patvirtino, kad Kinijos piliečiai žuvo per pastarąsias kautynes ​​ir kad chuntos artilerijos sviedinys pataikė į Kinijos sienos pusę.

Trijų brolijų aljanso pareiškimas rodo, kad jis tikisi laimėti Pekino paramą. Trys etninės ginkluotos grupės teigė, kad „mūsų įsipareigojimas apima kovą su plačiai paplitusia internetinių lošimų afera, kuri kankino Mianmarą, ypač palei Kinijos ir Mianmaro sieną“.

Užimdamas tvirtą poziciją kovojant su nusikalstamumu ir, kaip pranešama, vykdydamas reidus prieš nusikalstamas struktūras, Trijų brolijų aljansas tiesiogiai apeliuoja į Pekino interesus. Per kautynes ​​pasienio mieste Laukkuose, kur veikia daugybė nusikalstamų grupuočių, Mianmaro nacionalinio demokratinio aljanso armija atsargiai tvirtino, kad Mianmaro chunta saugo vietos nusikalstamą vadovybę nuo Kinijos represijų. Trijų brolijų aljansas tikisi pabrėžti kontrastą su Mianmaro karine chunta, kuri neskuba atkirsti tokio pelningo nelegalaus finansavimo šaltinio. „Operacija 1027“ taip pat nukreipta prieš Kokango – sukarintos grupuotės, susijusios su chunta ir pagarsėjusios ryšiais su nusikalstamomis struktūromis, pasienio pajėgas.

Kinijos reakcija į pastarųjų savaičių įvykius buvo nevienareikšmė, tačiau atrodo, kad ji laikosi chuntos ir ragina nutraukti ugnį, kaip ir artimiausia jos įgaliotinė Jungtinė Wa valstijos armija, pasiryžusi likti neutrali pilietiniame kare.

Oficialus Kinijos Liaudies Respublikos užsienio reikalų ministerijos atstovas paragino „atitinkamas šalis kuo greičiau nutraukti ugnį, ginčus spręsti taikiai dialogo ir konsultacijų pagrindu, užkirsti kelią padėties eskalacijai ir imtis veiksmingų priemonių užtikrinant Kinijos ir Mianmaro pasienio zonų saugumą ir stabilumą“.

Po savaitės Kinijos valdžia išreiškė „didelį nepasitenkinimą dėl ginkluoto konflikto eskalavimo ir Kinijos personalo aukų“, pareikšdama „iškilmingą protestą atitinkamoms šalims“. Kartu su karo veiksmais chuntos gynybos ministras susitiko su Kinijos Liaudies Respublikos Centrinės karinės komisijos pirmininko pavaduotoju, kuris lankėsi Pekine anksčiau numatyto vizito metu, kurio metu, kaip pranešama, aptarė pasienio klausimus.

 

Remiantis turima informacija, Kinijos viešojo saugumo ministras Wang Xiaohong lankėsi Neipide (Mianmaro sostinėje) ir taip pat iškėlė pastarojo meto karo veiksmų klausimą susitikime su Min Aung Hlaing. Lapkričio 3–5 dienomis Mianmaro sostinėje lankėsi užsienio reikalų ministro padėjėjas Nong Rong, kuris paragino chuntą bendradarbiauti sienų apsaugos srityje.

Šiais viešais žingsniais, matyt, buvo siekiama suteikti chuntai pasitikėjimo, tačiau panašu, kad Pekinas taip pat nustojo privačiai priešintis Trijų brolijų aljanso pastangoms. Nors analitikai diskutuoja apie galimybę, kad Kinija leido vykdyti „Operaciją 1027“, dėl greito chuntos pajėgų žlugimo ir vėlesnio nestabilumo, atsiradusio taip greitai po viešos Pekino paramos režimui praėjusiais metais, tai mažai tikėtina.

Taigi lieka neaišku, kaip Kinija reaguos į tai, kas vyksta ilgalaikėje perspektyvoje. Jis gali lengvai grįžti į labiau išmatuotą poziciją arba sustiprinti paramą chuntai dėl klaidingo įsitikinimo, kad kariuomenė gali išlaikyti Mianmarą. Bet kuriuo atveju jis išsaugos savo svertą įvairių subjektų atžvilgiu Mianmare.

Galutinis chuntos likvidavimas Mianmare

Daugelis Mianmaro kaimyninių šalių mano, kad atsinaujinęs pilietinis karas tėra dar vienas chroniškų po nepriklausomybės susirėmimų protrūkis, kad jame nėra nieko naujo ir vargu ar jis nuvers chuntą, kuri tebėra vienintelė jėga, kuri išlaiko šalį. Pastarųjų savaičių mūšiai turėtų išsklaidyti klaidingą nuomonę, kad Mianmaro kariuomenė gali laimėti ar išlaikyti šalį.

Dabar, kai chunta pralaimi, tarptautinė bendruomenė turi daryti spaudimą kariškiams ir įtikinti juos, kad pergalė neįmanoma. Tik tokiu atveju chunta nuspręs sėsti prie derybų stalo. Kinija, Indija ir Tailandas turėtų nutraukti pastangas atstatyti susilpnėjusią chuntą.

Tuo pačiu metu Pietryčių Azijos valstybių asociacijos valstybės narės, prieštaraujančios kariniam perversmui, įskaitant Indoneziją, kuri pasitraukia iš organizacijos pirmininko pareigų, turėtų peržengti ramią diplomatiją ir rengti viešus susitikimus su Nacionalinės vienybės vyriausybe ir kitais demokratijos veikėjais bei etninėmis ginkluotomis organizacijomis.

Jungtinės Valstijos gali palengvinti derybas įvesdamos chuntai ekonomines sankcijas, apribodamos jos prieigą prie tarptautinių rinkų, ginklų ir pajamų bei neleisdamos jai siekti diplomatinio pripažinimo. Spalio 31 dieną JAV įvedė sankcijas naftos ir dujų bendrovei „Myanma Oil and Gas Enterprise“, kuri yra svarbiausias chuntos pajamų šaltinis. Tai buvo kitas žingsnis po praėjusią vasarą įvestų sankcijų, kurios smarkiai apribojo kariuomenės galimybes gauti užsienio atsargų ir aviacinio kuro.

Tačiau JAV sankcijos išliko atsargios ir siaurai orientuotos, kad nesukeltų prieštaravimų iš regioninių sąjungininkų ir partnerių, tokių kaip Tailandas. Aktyvesni veiksmai kartu su BURMA įstatymo vykdymu gali padaryti papildomą spaudimą chuntai. Užkulisinė JAV diplomatija taip pat atliks pagrindinį vaidmenį įtikinant Kiniją ir kitas regiono šalis, kad remti chuntą yra klaida ir kad grįžimas prie demokratijos yra jų interesas.

 

Jungtinės Valstijos turi privačiai ir viešai pabrėžti, kad perversmo Mianmare atšaukimas yra susijęs ne tik su demokratija, bet ir su stabilumu regione: kariuomenė tarnavo kaip pagrindinė destabilizuojanti jėga per visą Mianmaro istoriją po nepriklausomybės ir nerodė didelio noro imtis veiksmų sprendžiant augantį tarpvalstybinį nusikalstamumą Mianmare. Galiausiai, JAV diplomatinės pastangos taip pat turi apimti politinio bendradarbiavimo skatinimą ir paramą pasipriešinimo koalicijoje.

Mianmare politinis bendradarbiavimas pasipriešinimo koalicijoje vis dar susiduria su rimtais iššūkiais, įskaitant „rytojaus“ politikos viziją. Iš tiesų, belieka išsiaiškinti, kiek Trijų brolijų aljansas nori politiškai bendradarbiauti su Nacionalinės vienybės vyriausybe ir kitomis demokratiją remiančiomis jėgomis po „Operacijos 1027“ ir ar ji pritaria jų federalizmo vizijai.

Svarbu pažymėti, kad daugelis Liaudies gynybos pajėgų ir pilietinės visuomenės atstovų vis labiau nusivilia Nacionalinės vienybės valdžia ir politine senąja gvardija.

Kaip liudijo Sagaing forumas, antichuntos liaudies pasipriešinimas yra judėjimas iš apačios į viršų, turintis tikrų revoliucinių tikslų ir nuoširdų norą peržengti senus veiklos būdus, ypač bamarų dominuojamą centralizuotą hierarchiją.

Norint sukurti stabilumą, kurio Mianmaras negalėjo pasiekti po nepriklausomybės atkūrimo, labai svarbu sukurti sistemą, kuri apimtų etninių mažumų, jaunimo ir pilietinės visuomenės poreikius, taip pat įvairias integracinės ir federacinės demokratijos vizijas. Tai ypač pasakytina apie Nacionalinės vienybės vyriausybę, kuri turi įtikinti etnines ginkluotas organizacijas ir daug jaunų piliečių, kad ji nepakartos ankstesnių demokratinių perėjimų nusivylimų. Sukurti „rytojaus“ politinę struktūrą Mianmare yra nepaprastai sunkus uždavinys, tačiau būtinas, atsižvelgiant į didžiules pasipriešinimo sėkmes.

Nors karas toli gražu nesibaigė ir vis dar neaišku, kaip atrodys Mianmaro ateitis, įvykiai juda greitai ir galime atsidurti ties lūžio tašku konflikte. Atrodo, kad pasipriešinimo ribotas strateginis bendradarbiavimas per pirmuosius dvejus metus buvo pakeistas gerai suplanuotų puolimo operacijų serija visoje šalyje, kurios netikėtai užklupo chuntą.

Pasipriešinimas neabejotinai planuoja tolesnius puolimus, nukreiptus į izoliuotus forpostus, strateginius pasienio kelius ir mažus miestelius, siekdamas išplėsti savo teritoriją. Dabar, kai chunta kraujuoja nuo tūkstančio įpjovimų, laikas padidinti spaudimą tiek Mianmare, tiek už jo ribų.

Apie autorių

Lucasas Myersas yra Wilsono centro (JAV) Azijos programos vyresnysis bendradarbis Pietryčių Azijoje.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(17)
(0)
(17)

Komentarai (1)