10 įvairių formų ir dydžių inžinerijos stebuklų iš viso pasaulio. Jie – aukščiausi, ilgiausi, seniausi, drąsiausiai suprojektuoti, jais pravažiuoja didžiausi automobilių srautai. Visi šie tiltai išsiskiria tokiomis savybėmis, kad mūsų protėviai net nesapnavo, jog apskritai įmanoma ką nors panašaus pastatyti. Dvi upės, įlankos ar slėnio puses sujungiantys statiniai - žmonių sumanumo liudytojai bei funkcionalumo ir stiliaus dermės pavyzdžiai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia
tik entuziazmo.
Aukščiausias: Mijo viadukas, Prancūzija
Dar visai neseniai Mijo miestelis pietų Prancūzijoje buvo žinomas tik dėl ten susidarančių transporto spūsčių – kiekvieną liepą ir rugpjūtį per šį miestelį pravažiuodavo daugybė turistinių automobilių, keliaujančių į Ispaniją.
Mijo viadukas buvo statomas 17 metų. Pirmieji projektai pasirodė 1987 m., o paskutiniai statymo darbai buvo atlikti 2004 m. Šis tiltas – architektūrinis šedevras net dėl keleto aspektų: jį laiko aukščiausios atramos pasaulyje (250 m aukščio) ir šio kelio-tilto paklotas yra aukščiausias Europoje (270 m). Bet visų svarbiausia tai, kad aukščiausiame taške jis siekia 350 m ir tai yra aukščiausias tiltas pasaulyje. Tikrai įspūdingi fiziniai parametrai, tačiau didžiausias viaduko daromas įspūdis – vizualus: baltas, blizgantis ir itin aptakios formos; šis tiltas – tarsi horizonto linija, dalinanti vaizdą į dvi dalis: žalią slėnį apačioje ir mėlyną dangaus skliautą virš jo, – ir tikras išsigelbėjimas, dabar jau ramaus, Mijo miestelio žmonėms.
Ilgiausias dengtas tiltas: Hartlando medinis stoginis tiltas, Naujasis Braunsvikas, Kanada
Kol Kanados vyriausybė dvejojo dėl tilto per Šv. Jono upę statybos, grupė piliečių nusprendė imtis iniciatyvos. Jie sukūrė „Hartlando tilto kompaniją“ ir 1901 m. 400 m ilgio tiltas buvo pastatytas ir pradėtas eksploatuoti. Po penkerių metų, kai turėjo pasitvirtinti „ar mes jums nesakėm“ vyriausybinė pozicija, pati vyriausybė nupirko tiltą iš „Hartlando tilto kompanijos“ ir įsipareigojo jį prižiūrėti.
Šiandien dengti tiltai daug kam atrodo keisti ir nemadingi, tačiau ir tais laikais, kai tiltas buvo statomas, ginčų nebuvo išvengta. Tiltas su stogu dėl vietinių šaltų ir sniegingų žiemų buvo tikrai reikalingas, tačiau visuomenė nerimavo, kad toks tiltas gali paskatinti miesto jaunimą elgtis drastiškai ir rizikingai. Galiausiai tiltas buvo uždengtas, o miestiečių nerimas dėl galimo pavojaus jaunimui nepasitvirtino. Šio tilto legendoje sakoma, kad praeito amžiaus pradžioje vyrai taip išdresiruodavo arklius, kad jie sustodavo vidury tilto, o džentelmenai tuo tarpu pasalūniškai pabučiuodavo pakeleives damas.
Ilgiausias: Danijan-Kunšano tiltas, Kinija
Kai kalba eina apie tiltus, Kinija tikrai turi kuo pasigirti – šioje šalyje pastatyta 11 iš 15 ilgiausių tiltų pasaulyje. Trys iš penkių ilgiausių tiltų yra Pekino-Šanchajaus greitojo geležinkelio linijos dalis. Šis projektas kainavo 33 milijardus dolerių ir padidino kasmetinį keleivių srautą beveik dvigubai – iki 80 milijonų. Danijan-Kunšano tiltas buvo pradėtas eksploatuoti 2011 m. birželio mėn. ir išgarsėjo kaip ilgiausias tiltas pasaulyje. Jo ilgis – 165 km – o tai yra atstumas, ilgesnis nei kelias nuo Niujorko iki Filadelfijos.
Tiltas, kuriam pastatyti buvo sunaudota daugiausiai plytų: Goltš slėnio tiltas, Vokietija
Daugiau nei pusės kilometro ilgio Goltš slėnio tiltas rytinės Vokietijos žemėje Saksonijoje gali ir nepadaryti įspūdžio iš pirmo žvilgsnio. Tačiau jis išskirtinis ne dėl savo fizinių parametrų, o dėl statybinės medžiagos. Tais laikais, kai dauguma tiltų buvo statomi iš akmens ar metalo, šį tiltą pastatė iš 20 milijonų plytų.
Kur nors kitur tai būtų buvęs keistas (ir brangus) statybinės medžiagos pasirinkimas, bet čia, Saksonijos žemėje, kur buvo net keli dideli molio telkiniai, ši medžiaga buvo pasirinkta taupumo sumetimais. Iš tiesų, būtent iš tų pačių molio telkinių molio buvo pastatytas ir antrasis didžiausias plytinis tiltas pasaulyje – Elsterio slėnio tiltas (irgi Saksonijoje). Tai keista pirmojo kopija, pastatyta iš kiek mažiau – 12 milijonų plytų.
Dažniausiai fotografuojamas: Aukso Vartų tiltas, Kalifornija, JAV
Šis tiltas – vienintelis ir nepakartojamas: ryškiai oranžinės spalvos, pastatytas vaizdingose apylinkėse ir kiekvieną rytą tarsi iš naujo iškylantis, išsisklaidžius jį gaubiančiam rūkui. To lyg ir pakaktų, kad jis būtų dažniausiai fotografuojamas tiltas pasaulyje. Tačiau, anot Deivido Krendalo, Indianos universiteto informatikos profesoriaus-asistento, kuris savo paskutiniame tyrime studijavo 35 milijonų nuotraukų prierašus Flickr socialiniame tinkle, norėdamas išsiaiškinti, kokios vietos pasaulyje yra dažniausiai fotografuojamos.
Aukso Vartų tiltas konkuravo su Londono Bokštų tiltu, Florencijos Senuoju tiltu ir Niujorko Bruklino tiltu, tačiau San Francisko tiltas laimėjo dėl dviejų paprastų dalykų – dėl geografijos ir dėl dydžio. Šiame kalvų mieste yra tiek daug apžvalgos aikštelių, o tiltas matomas vos ne visose nuo jų atsiveriančiose miesto panoramose ir patenka į nuotraukas antrame plane netgi tada, kai žmonės neketina jo įamžinti.
Didžiausias eismas: Džordžo Vašingtono tiltas, Niujorkas, JAV
Praėjusiais metais per Džordžo Vašingtono tiltą, nutiestą per Hadsono upę iš Manhatano į Nju Džersį, pravažiavo 51 milijonas automobilių, autobusų ir sunkvežimių. Tilto konstrukcija apskaičiuota tokioms transporto apkrovoms: iš viso yra 14 eismo juostų (aštuonios aukštesniajame ir šešios žemesniajame lygyje).
Statistika, aišku, apima tik motorinių eismo priemonių judėjimą. Jeigu skaičiuotume absoliučiai visus, tiltą kertančius eismo dalyvius, neoficialus rekordininkas būtų Kalkutos Haora tiltas Indijoje. Aštuonias eismo juostas turinčiu tiltu kasdien pravažiuoja apie 80 000 transporto priemonių, pereina maždaug 1 milijonas pėsčiųjų ir daugybė karvių.
Ilgiausias pėsčiųjų tiltas: pėsčiųjų takas per Hadsono istorinį parką, Niujorkas, JAV
Kai šis 2 km ilgio gembinis geležinkelio tiltas per Hadsono upę buvo pastatytas 1889 m., jis buvo ilgiausias tiltas pasaulyje. 85 metus per jį važinėjo traukiniai, kol 1974 m. gaisras nepataisomai nuniokojo tiltą ir jį reikėjo uždaryti.
Po 35 metų, po keleto nesėkmingų rekonstrukcijų, ne pelno siekianti organizacija „Hadsono perėja“ tiltą suremontavo ir pradėjo jo eksploataciją 2009 m. spalio mėn., šį kartą tiltas buvo suprojektuotas pėstiesiems ir dviratininkams. Dabar šis tiltas - valstijos istorinio parko dalis ir ilgiausias pėsčiųjų tiltas pasaulyje. Jis sujungia pėsčiųjų, dviratininkų, bėgikų ir riedutininkų takus abiejose upės pusėse.
Seniausias: Karavanų tiltas, Turkija
Iš pirmo žvilgsnio šis tiltas – visai neypatingas. Išgaubta akmens plokštė, jungianti upės Melės krantus Izmiro mieste, Turkijoje, tęsiasi tik 13 m ir jo konstrukcija – visiškai paprasta. Tai kodėl gi jis įtrauktas į mūsų rekordinių tiltų sąrašą? Ogi todėl, kad šis tiltas yra labai senas.
Jis pastatytas 850 m. pr.m.e., taigi jam 2 861 m., ir yra žinoma, kad juo vaikštinėjo tokios istorinės asmenybės kaip Homeras ir Šv. Paulius. Kad ir kokie įspūdingi būtų kiti mūsų sąrašo tiltai, mažai tikėtina, kad jie tarnaus bent pusę Karavanų tilto amžiaus.
Ilgiausias kabantis tiltas: Akaši Kaikijo (arba Perlo) tiltas, Japonija
Įsivaizduokite kokį nors legendinį tiltą. Yra didelė tikimybė, kad jums į galvą šovė kabantis tiltas. Šios elegantiškos konstrukcijos sukuriamos pakeliant kelio pagrindą įtemptais ant pilonų plieno trosais. Šis stilius niekada neprilygs kitiems tiltų tipams – Danijan-Kunšano tilto tipo viadukams, iš apačios paremtiems pilonais ir dėl to galintiems išsitęsti neribotą atstumą. Tačiau kabantys tiltai vertinami dėl jų konstrukcijų lengvumo, stiprumo ir estetiškos išvaizdos.
Maždaug keturis kartus ilgesnis už Bruklino tiltą (JAV), Japonijos Akaši Kaikijo tiltas (taip pat žinomas kaip Perlo tiltas) yra savo kategorijos rekordininkas. Su trimis sujungtomis tarpatramėmis – dviem 1 km ir viena 2 km – Perlo tiltas tęsiasi 4 km. Jis eina per Akaši sąsiaurį nuo kosmopolitiško Kobės uostamiesčio iki Avadži salos (kurioje, beje, įsikūrusi Japonijos perlų industrija). Ne paslaptis, kad Japonijoje oro sąlygos gali būti katastrofiškos, tad šis tiltas, pastatytas 1998 m., sukonstruotas taip, kad atlaikytų net 290 km/h stiprumo vėjus ir žemės drebėjimus, neviršijančius 8,5 balų stiprumo pagal Richterio skalę.
Be to, šis tiltas – ir funkcionalus, ir gražus: juo galima pasiekti Japonijos perlų industrijos centrą ir pamatyti įspūdingą vaizdą tamsiu paros metu – tilto apšvietimo lemputės ant trosų išdėstytos taip, kad apšviestas tiltas atrodo lyg spalvingas perlų vėrinys.
Plačiausias: Sidnėjaus uosto tiltas, Australija
50 m ilgio tiltas su aštuoniomis eismo juostomis, dviem geležinkelio bėgių linijom, pėsčiųjų ir dviratininkų takais. Ne per daug visko? Ne, kai pagalvoji, kad šis tiltas jungia Sidnėjaus verslo rajoną su gyvenamaisiais Šiaurės Kranto rajonais ir yra pagrindiniame, iš priemiesčių į darbą mieste važinėjančių žmonių, kelyje. Galima būtų pagalvoti, kad tokios apimties tiltas – šio amžiaus statinys. Tačiau Sidnėjaus uosto tiltas buvo pradėtas eksploatuoti jau 1932 m. ir 2012 m. švęs 80-ies metų jubiliejų.