Naujas Kinijos košmaras gali ateiti į Europą? Miestus užplūdo milijonai dviračių, kurie užkišo gatves, kalnais kaupiami šaligatviuose ir aikštelėse, keliami į medžius ar metami į upes (8)
Šimtai tūkstančių dviratininkų užkimšo Kinijos miestų gatves. Ar to paties galima tikėtis Europoje?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Dar neseniai stambių miestų valdžia įtikinėjo gyventojus atsisakyti automobilių ir naudotis ekologiškesnėmis transporto priemonėmis, pavyzdžiui, dviračiais. Kai prieš metus Kopenhagoje dviračių atsirado daugiau nei automobilių, tai buvo sutikta itin entuziastingai, žiniasklaida ragino ir kitus miestus sekti Danijos sostinės pavyzdžiu. Tačiau dabar dviratis transportas tampa problema, o ne sprendimu. Išsivysčius dalinimosi dviračiais paslaugoms, šimtai tūkstančių dviračių iš pradžių užtvindė Kinijos miestų gatves, o dabar – Europos ir JAV. Valdžia skambina pavojaus varpais.
Kinijoje dviračiai gerokai populiaresni už automobilius. Hangdžou, mieste, kur gyventojų kaip Londone, dviračių dalinimosi rinka penkis kartus didesnė, nei Londone. Pramintas „dviračių Uber“, šis verslas – viena iš sparčiausiai augančių ir populiariausių Kinijos startuolių tendencijų. Dvi populiariausios tarnybos Kinijos rinkoje, Mobike ir Ofo, kurios netrukus gali susijungti į vieną milžinišką kompaniją, šiais metais pritraukė $1,7 mlrd investicijų, o bendra dviejų startuolių rinkos vertė Bloomberg duomenimis, gali viršyti $4 mlrd. Dvi tarnybos kontroliuoja >90% savo rinkos, jas aktyviai finansuoja interneto gigantai Alibaba (palaiko Ofo) ir Tencent (investavo į Mobike). Tokie ištekliai Kinijos miestų gatves užvertė dviračiais tiesiogine šio žodžio prasme.
Kinijoje veikia kelios dešimtys dviračių panaudos tarnybų. Kitaip nei tradicinės dviračių nuomos paslaugos, kur pats naudotojas transportą turi paimti ir grąžinti į tam skirtą kompanijos aikštelę, jie pasiūlė patogesnį modelį. Išmaniojo telefono programėle naudotojas gali rasti arčiausiai esantį dviratį, gauti spynelės kodą, nuvažiuoti kur jam reikia ir palikti jį bet kur – viešojoje stovėjimo aikštelėje, stotelėje ar tiesiog gatvėje. Nuomos kaina – vos 1 juanis už valandą (0,13€).
Dėl to rugsėjo duomenimis, kaip išsiaiškino New York Times, Kinijoje buvo 16 mln „viešųjų“ dviračių, tapusių tikru galvasopiu gyventojams ir valdžiai. Per pastaruosius metus dviračiai pakeitė miestų veidą. Kadangi palikti transportą tam skirtose vietose nebūtina, naudotojai palieka juos kur tinkami – aikštėse, miesto transporto stotelėse, prie įėjimų į metro, namus ir prekybos centrus. Dviračiai tiesiog užgriozdė viešąją erdvę, trukdo pėstiesiems, automobilių eismui ir miesto tarnybų darbui. Smarkiai padaugėjo vagysčių – dviračius vagia dešimtimis tūkstančių ir parduoda kaip atsargines dalis. Juos pakabina medžiuose, užkasa statybų aikštelėse, sumeta į upes ir kitus vandens telkinius.
Dėl naujos rinkos bumo pasiūla keleriopai viršija paklausą. Šanchajuje, kur valdžia stengiasi atkurti tvarką, 16 žmonių tenka po vieną tokį dviratį – iš viso apie pusantro milijono. Bendras tokių dviračių skaičius Kinijoje, informacijos agentūros „Xinhua“ duomenimis, dar vasarą viršijo 10 mln. Šalies vyriausybė skubai įvedė naujas taisykles šioje srityje dirbančioms kompanijoms – apribotas transporto priemonių amžius, įvesta prievolė samdyti aptarnaujantį personalą (po vieną žmogų 200 dviračių), sustiprintas santykių su naudotojais reguliavimas. Pekine, Šanchajuje ir dar keliuose miestuose kompanijoms uždrausta didinti dviračių parką, sugriežtintos dviračių statymo taisyklės, o municipalinės tarnybos konfiskuoja dešimtis tūkstančių dviračių. Internete galima rasti užburiančias konfiskuotų dviračių fotografijas.
Dviračių krizė netgi sukėlė diskusijas apie moralines nacijos savybes ir visuomenės griūtį, rašo NYT. „Žiūrime į save ir klausiame: kas negerai su kinų tauta?“ – klausė Pekino radijo stoties politikos apžvalgininkas. Daugelis kinų didžiuojasi savo šalies ekonominiais pasiekimais ir įtaka, tačiau moralinis bendrapiliečių veidas kelia jiems nerimą, pažymėjo jis.
Europoje ir JAV jau prakalbo apie galimą kiniškos dviratokalipsės pasikartojimą Vakaruose. Remiamos šimtais milijonų investicijų dolerių, Mobike, Ofo ir jų konkurentai vykdo aktyvią plėtrą į kitas šalis – Japoniją, Didžiąją Britaniją, Olandiją, Italiją, Prancūziją, JAV. Dėl to sparčiai daugėja nuomai pateikiamų dviračių. Kaip pažymi Bloomberg Businessweek, jei pernai vasarą Miunchene buvo 2400 tokio transporto vienetų, tai jau rugsėjį, atėjus Singapūro kompanijai OBike, jų atsirado dar 7000. Pasak valdininkų, to pakako, kad situacija taptų nebekontroliuojama: dviračiai ėmė kauptis metro sustojimuose, stovėjimo aikštelėse, ant šaligatvių ir tiesiog gatvėse; pasipylė gyventojų skundai.
Europos miestai pradėjo kovoti su dalinimosi kompanijomis, kurios, prieš išeidamos į rinką, ne visada pasikonsultuoja su vietos valdžia. Amsterdamas, kur dalinimosi dviračiais praktika veikia jau ne vieną dešimtmetį, iki naujo šios srities reguliavimo įvedimo uždraudė dviračius, kuriems nėra specialių parkavimo stotelių (docking station). Miestą jau seniai kamuoja dviračių transporto priemonių statymo vietų stoka, o dalinimosi kompanijų atėjimas šią problemą paverčia košmaru. Paryžiaus meras pažadėjo lapkritį susitikti su rinkos dalyviais, išklausyti jų samprotavimus ir pasiūlymus dėl tvarkos palaikymo dviračiais užstatytose gatvėse.
Bloomberg konstatuoja, kad gali kilti grėsmė daugelyje šalių egzistuojančioms dviračių nuomos programoms. Kaip sako Aleksandras Diskinas iš Diuseldorfe įsikūrusios konsultavimo kompanijos Roland Berger, joms bus sunku konkuruoti su naujais žaidėjais, kuriems nereikia statyti ir prižiūrėti brangių dviračių stotelių. Pavyzdžiui, Mobike dviračio naudojimas Vašingtone kainuoja $1 už 30 minučių, tuo tarpu miesto palaikoma Capital Bikeshare kompanija už tą patį pusvalandį ima $2, o už parą – $8. Ir visgi, naujokai išrado „sudėtingesnį biznio modelį“, kur naudotojams siūloma daugiau patogumų, o tai reiškia, miestams teks ieškoti bendradarbiavimo galimybių, pažymi Diskinas. „Geriau paimsiu ir numesiu dviratį kur panorėjęs“, – sako 21 metų prancūzas studentas Victor-Jules Lefranc, kuris Lille'io mieste naudojasi Honkongo kompanijos GoBee.bike paslaugomis.
Stotelių statyba nesaistomi dviračių operatoriai tvirtina, kad ieško būdų nepakartoti Kinijos problemų. Kai kurie įveda papildomą mokestį dviračio tinkamoje vietoje nepalikusiems klientams. Ofo planuoja stimuliuoti naudotojus „elgtis teisingai“, teikdama nuolaidas besiskundžiantiems numestu transportu ir neaptarnaudama mėtančius dviračių kur pakliuvo. Miunchene kilus visuotiniam nepasitenkinimui, operatorius OBike pažadėjo drauge su valdžia užtikrinti miesto normų laikymąsi. „Kompanija stengiasi mokytis iš savo klaidų, – teigia Florianas Paulas, vyriausybėje prižiūrintis dviračių programas. – Įdėmiai stebime situaciją“.
I. Solomonova
World Press skilties redaktorė
republic.ru