Kai kas tuo baisiai nepatenkintas ir vadina „Frankenšteino vynu“, tačiau daugumai žmonių tai tikras atradimas - dvigubai pigiau, o skonis toks, kad neatskiria net profesionalai  (2)

Replikų ir originalų neatskiria netgi profesionalai


Visi šio ciklo įrašai

  • 2018-06-05 Kai kas tuo baisiai nepatenkintas ir vadina „Frankenšteino vynu“, tačiau daugumai žmonių tai tikras atradimas - dvigubai pigiau, o skonis toks, kad neatskiria net profesionalai  (2)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kompanija Integrated Beverage Group (IBG) kopijuoja populiarius tarp amerikiečių vynus. Replica siūlo mažiausiai du kartus pigesnes originalų „replikas“, kuri skonio atskirti negali net profesionalai. Replica įkūrėjai supranta, kad „neįmanoma sukurti identiško gėrimo“, tačiau pasitelkę mokslą ir savo someljė patirtį, jie žada prie originalo prisiartinti maksimaliai – 95%. Jų devizas – „Originalumas pervertinamas!“

2001 metais Ari Walker su savo verslo partneriu Kevinu Hicksu įkūrė vyno importo ir platinimo kompaniją, bet ji neišsilaikė. Didžiąją laiko dalį Walkeris praleisdavo, Italijos vyndarystės regionuose ieškodamas unikalaus skonio ir istorijos vynų. Tačiau paaiškėjo, kad didžiosios dalies amerikiečių visa tai nedomino. Jie norėjo skanaus ir pigaus vyno. Walkeris su Hicksu sukūrė biudžetinio vyno rūšį, tačiau ir tai nepasiteisino – rinkoje buvo pernelyg daug vidutinės kokybės produkcijos. „Stengėmės išsiaiškinti, kaip tuos vynus pagerinti, bet iš mirties taško nepajudėjome“, – prisimena Walkeris.

Postūmio jie sulaukė iš netikėtos pusės – kūdikių maisto. 2012 metais Hicksas rengėsi tapti tėvu, tad nusprendė išsiaiškinti, iš kokių ingredientų gaminami premium klasės organiniai produktai, kuriais jis su žmona rengėsi maitinti naujagimį. Sąskaitos už analizes (~$1500 už vieną mėginį), paskatino sukurti savo laboratoriją – Ellipse Analytics. Jis investavo kelis milijonus į įrangą, pasamdė specialistų komandą ir taip toliau. Tuo tapu Walkeris šioje istorijoje išvydo vyno verslo plėtojimo potencialą.

Vynas, iš esmės, yra cheminių junginių kombinacija. Jo kūniškumą lemia alkoholis, glicerinas ir cukrūs, antocianai – vyno spalvą, rūgštys – rūgštumą. Eteriai ir kitos lakios medžiagos formuoja aromatus, pavyzdžiui, mėlynių, vanilės ar senos odos – labiausiai mėgstamus amerikiečių. Walkeris suprato, kad, pasinaudodamas Ellipse ir santykinai pigia pilstoma vyno žaliava, galės sukurti gan įtikimas premium klasės populiarių vynų kopijas.

2015 metais Walkeris ir Hicksas įkūrė IBG kompaniją, kurioje ėmėsi kopijuoti amerikiečių pamėgtus vynus. Jie nė nemanė slapstytis: pavadinę savo prekės ženklą Replica, jie siūlė paragauti kopijų ir palyginti jas su originalais. Netrukus paaiškėjo, kad netgi profesionalūs someljė originalų ir jų replikų nesugeba atskirti.

Į opų klausimą, ar Replica niekas nesiteisia dėl autorių teisių pažeidimo, kompanija atsako taip: kito populiaraus produkto įkvėpto, tačiau siūlomo geresne kaina, produkto sukūrimas įstatymų nepažeidžia. Replica produkcija skoniu beveik nesiskiria nuo ją įkvėpusių vynų, tačiau nėra tiksli jų kopija. „Tikimės, kad kiti vyndariai jaučiasi pagerbti. Žinote patarlę „Imitacija – nuoširdžiausias meilikavimas”? Pasirinkome šiuos vynus, nes vartotojai moka už juos pernelyg daug ir siūlome juos naudingesne kaina“, –rašoma kompanijos interneto svetainėje.

Praėjus porai metų nuo IBG įkūrimo, Replica vynus stambūs mažmenininkai parduoda 49 valstijose (išskyrus Ajovą). Kompanijos didžiulės investicijos į laboratoriją ir prekės ženklą kol kas neatsipirko, tačiau jų koncepciją galima pavadinti gan sėkminga.

Stambus Vakarų pakrantės parduotuvių tinklas kompanijoje užsakė chardonnay iš Napos slėnio, kurios skoninės savybės primintų vieno iš respektabiliausių Kalifornijos vyndarių Far Niente 2015 metų chardonnay. Far Niente vynai kainuoja $60 – $100, gali pasigirti unikaliu skoniu, kuriame juntamos citrusų natos. Lyginant su dauguma kitų Napos slėnio chardonnay, juose daugiau obuolių rūgšties, nes Far Niente nevykdo antrinės fermentacijos, kurios metu obuolių rūgštis transformuojasi į pieno rūgštį, o žalio obuolio natas keičia sviesto natos.

Didesnis rūgštingumas IBG specialistų nebaugina. Sumaišius vynus, netgi tuos, kuriuose antrinis fermentacijos etapas įvyko, Far Niente lygio rūgštingumą galima pasiekti, pridedant obuolių rūgšties. Far Niente juntamos gvazdikėlio ir medienos natos, kituose vynuose – karamelės, vanilės ir kokoso riešutų. Reikiamo skonio atspalvius išgauti sunkiausia, sako IBG ekspertai. Far Niente replikai someljė atrinko du chardonnay: iš St.Helena, vieno geriausio Kalifornijos baltųjų vynų subregiono ir vieno iš masiškiausių šios valstijos gamintojų vyną.

„Mums viskas pavyks“, – tikina Walkeris. Jis jau sugalvojo pavadinimą būsimam vynui – Per Sempre. Itališkai tai reiškia „amžinai“. Ir, kas dar svarbiau, skamba panašiai, kaip Far Niente.

Parinkdama ingredientus kai kuriems raudoniems vynams (juos, beje, kopijuoti lengviau, nei baltus) IBG prie originalų prisiartino maksimaliai. Kas dar svarbiau, jiems pavyko atkartoti tuos atributus, kurie įprastam vartotojui asocijuojasi su viena ar kita vyno rūšimi.

Beje, kai kas Walkerio ir IBG idėją vertina skeptiškai. Laikraštis Santa Rosa Press-Democrat – Kalifornijos vyno pramonės spausdintas balsas – Replica produktus pavadino „Frankenšteino vynu“. „Tegul jis gimsta ir ne petri lėkštutėje, tačiau didžiąja dalimi – laboratorijoje“, – rašė laikraštis. Tai Walkerio nejaudina. „Galima sakyti, kad tai keista. Tačiau antra vertus, būtent tuo mes ir išsiskiriame“, – pareiškė jis.

Per keturis metus Ellipse laboratorijoje išanalizuoti tūkstančiai vynų, tad užtikrintai galima teigti, kad IBG komanda moksliškai nustatė, koks populiariausių vynų skonis. „Tokią informaciją turime tik mes. Tik mes galime pasakyti, kodėl jums patinka, tarkime, Goldeneye. Be to, žinome, kas, tokiu atveju jums patiks, o kas – ne“, – sako Walkeris.

Kadangi IBG kompanija dirba tik su tuo, ko yra žaliavinio vyno rinkoje, bet kokio vyno replikos jie negali sukurti. Tačiau populiariausi pasaulio vynai – nuo chardonnay Kendall-Jackson iki Dom Perignon – gaminami pramoniniu mastu. Walkerio nuomone, Kendall-Jackson vynų populiarumą užtikrina jų skonio pastovumas: „Visada žinai, ką gauni. Tai kaip su Coca-Cola“. Jei Kendall-Jackson yra koks nors firminis receptas, IBG, remdamasi savo mokslo baze, būtinai ras jo analogą.

Vidutiniam vyno vartotojui skonio plonybės ar kritinės analizės nelabai rūpi, jam tiesiog norisi pasimėgauti skanaus gėrimo taure, pavyzdžiui, su keptu viščiuku. Tam Per Sempre tik ne prasčiau, nei Far Niente. Per Sempre dizainas visai tinkamas netgi atsinešti butelį tokio gėrimo į svečius, o kainuoja ji dvigubai pigiau nei Far Niente – $25. Beje, Far Niente vyno pirkėjai moka ne tik už patį gėrimą, bet ir už prekės ženklo reputaciją.

Far Niente sukurti vynai tam tikra prasme nėra autentiškesni už Replica „simuliakrus“. Netgi geriausi vynai randasi kaip šimtų sprendimų – nuo vynuogių surinkimo iki pačios gamybos – rezultatas. Pridėti į vynus taninų ir juos rūgštinti leidžiama daugelyje regionų, tačiau dažniausiai tai atliekama, gaminant neaukštos kainos segmento biudžetinius vynus. Be to, Kalifornijos įstatymai leidžia pridėti į vyną iki 15% kito sezono derliaus, nei nurodytas ant etiketės, o taip pat kitos rūšies vynuoges. Visa tai, o dar ir alkoholio sumažinimas besisukančia kūgine kolona, nelabai dera su romantišku „pačios gamtos sukurto vyno“ naratyvu. Bet jei dėl visų šių triukų vynas darosi skanesnis, kas tam priešinsis?

D. Šliancev
World Press skilties redaktorius
republic.ru

(15)
(3)
(12)

Komentarai (2)