Ši savaitė – tai laikas, kai skelbiami 2019 m. Nobelio premijų laureatai. Pirmadienį paskelbus prizininkus medicinos ir fiziologijos srityje – kuriais tapo amerikiečiai Greggas L. Semenza ir Williamas G.Kaelinas jaunesnysis bei britas seras Peteris J.Ratcliffe'as – antradienį paskelbti fizikos laureatai.

• 2019-10-09 2019 metų Nobelio fizikos premija skirta už kosmoso tyrimus ir pirmosios egzoplanetos, besisukančios apie žvaigždę, panašią į mūsų Saulę, atradimą (Video)  ()

Nuo 1901 iki 2018 m. Nobelio premija buvo paskirta 908 laureatams ir 27 organizacijoms – iš jų 81 yra ekonomikos mokslų laureatai (ekonomikos premija įkurta ne paties Alfredo Nobelio, o Švedijos centrinio banko). Keli asmenys ir organizacijos buvo pagerbtos ne kartą – o tai reiškia, kad iš viso Nobelio premiją gavo 904 asmenys ir 24 organizacijos.

Tuo tarpu 2019 m. Nobelio premija fizikos srityje už fizikinės kosmologijos teorinius atradimus paskirta Jamesui Peeblesui, taip pat – Michel Mayorui ir Didier Quelozui už tai, kad atrado pirmąją egzoplanetą, besisukančią apie žvaigždę, panašią į mūsų Saulę.

Kaip teigia Nobelio komisija, šie atradimai padeda geriau suprasti Visatą - iš ko ji susideda, kaip ji plečiasi, kaip kuriasi planetos – o tame tarpe ir kaip susikūrė mūsų planeta.

„Galime įsivaizduoti, kad Visata yra kavos puodelis. Kava puodelyje – tai tamsioji energija. Bet kavos puodelyje juk ne tik kava: čia yra ir truputis grietinėlės – tai būtų tamsioji materija – ir vos vos cukraus – o tai jau būtų įprasta materija. Ir šie tyrimai padeda visa tai suprasti“, – kalbėjo Nobelio komisijos narys Ulfas Danielssonas.

2019 m. fizikos Nobelio laureatų paskelbimo vaizdo įrašą galite pamatyti čia:

Phillipas Jamesas Edwinas Peeblesas (g. 1935 m. Balandžio 25 d.) yra kanadiečių-amerikiečių fizikas ir teorinis kosmologas, Princetono universiteto (JAV) emeritas.

Michel G.E. Meras (g. 1942 m. Sausio 12 d. Lozanoje) yra Šveicarijos astrofizikas ir Ženevos universiteto profesorius emeritas. 2007 m. jis oficialiai atsistatydino, tačiau ir toliau dirba Ženevos observatorijoje.

Didier Quelozas (g. 1966 m. Vasario 23 d.) yra Šveicarijos astronomas, turintis daug patirties ieškant egzoplanetų planetų Kembridžo „Cavendish“ laboratorijos astrofizikos grupėje, taip pat dirba Ženevos universitete.

Šiemet dar nepaskelbtos keturios premijos: 2019 m. chemijos Nobelio premija bus skelbiama trečiadienį, literatūros – ketvirtadienį, o ekonomikos – kitą pirmadienį, spalio 14 d. Tarp jų įsiterps Nobelio taikos premija, kurios laureatas bus paskelbtas Osle šį penktadienį.