Surasta dar viena gyvybei tinkama egzoplaneta, tačiau ji - už 100 šviesmečių nuo Žemės (Video)  (1)

NASA planetų paieškos misija TESS rado pirmąją potencialiai gyvybei tinkamą egzoplanetą, kurios dydis yra kaip Žemės ir ji skriejai aplink žvaigždę, esančią maždaug už 100 šviesmečių nuo Žemės.

Atradimas buvo paskelbtas per 235-ąjį Amerikos astronomijos draugijos susirinkimą, vykusį šį pirmadienį Honolulu (Havajai, JAV), rašo CNN.

Planeta yra viena iš trijų planetų, besisukančių apie TOI 700 – mažą, vėsią M klasės žvaigždę nykštukę Dorado žvaigždyne. Žvaigždė yra tik apie 40 proc. mūsų saulės masės ir dydžio, o paviršiaus temperatūra – perpus mažesnė.

Planeta yra žinoma kaip TOI 700 d ir nuo žvaigždės yra nutolusi tokiu atstumu, kad jos paviršiuje gali būti skysto vandens.

Astronomai patvirtino savo atradimą naudodamiesi NASA „Spitzer“ kosminio teleskopo infraraudonųjų spindulių galimybėmis, o taip pat atlikdami ir papildomus stebėjimus. Jie taip pat sumodeliavo ir potencialią planetos aplinką – kad galėtų toliau tirti jos tinkamumą gyvybei.

Šis radinys astronomus domina tuo, kad ši planeta yra yra viena iš nedaugelio potencialiai gyvybei tinkamų planetų, aptiktų už mūsų Saulės sistemos ribų – ir kuri yra Žemės dydžio.

Viena iš trijų

TOI 700 d yra atokiausia iš trijų planetų, ir savo orbita aplink žvaigždę apskrieja kas 37 Žemės dienas (taigi, jos metai trunka savaite ilgiau nei vienas Žemės mėnuo). Iš savo žvaigždės planeta gauna apie 86 proc. energijos – palyginus su tuo, kiek jos gauna Žemė. Manoma, kad viena planetos pusė yra visada atsukta į jos žvaigždę.

Kitos dvi sistemos planetos – TOI 700 b ir c – yra kitokios. Arčiausiai žvaigždės esanti planeta b yra Žemės dydžio ir uolinė (kaip ir Žemė), o aplink žvaigždę ji apskrieja kas 10 Žemės dienų. Antroji planeta c laikoma dujine ir yra tarpinio dydžio tarp Žemės ir Neptūno, ir jos metai trunka 16 Žemės dienų.

„TESS yra sukurta specialiai tam, kad būtų galima aptikti Žemės dydžio planetas, skriejančias aplink netoliese esančias žvaigždes, – sako NASA Astrofizikos skyriaus direktorius Paulas Hertzas. – Planetas aplink netoliese esančias žvaigždes lengviausia sekti naudojant didesnius teleskopus kosmose ir Žemėje. TOI 700 d atradimas yra esminis TESS mokslinis atradimas. Planetos dydžio ir gyvenamosios zonos būklės patvirtinimas naudojant „Spitzer“ yra dar vienas jo laimėjimas, prieš užbaigiant jo karjerą šį sausį“.

Atrasta patikslinus duomenis

Iš pradžių žvaigždė buvo klasifikuojama kaip karštesnė, todėl astronomai manė, kad aplink ją skriejančios planetos bus per arti ir per karštos, kad tiktų gyvybei.

Tačiau tyrėjai – įskaitant ir moksleivį Altoną Spencerį, dirbantį su TESS komanda – atkreipė dėmesį į klaidą.

„Kai pakoregavome žvaigždės parametrus, jos planetų dydžiai sumažėjo ir supratome, kad tolimiausia iš trijų yra maždaug Žemės dydžio ir yra gyvybinėje zonoje, – sako Čikagos universiteto magistrantė Emily Gilbert. – Be to, per 11 mėnesių trukusį duomenų kaupimą mes nepamatėme jokių žvaigždės pliūpsnių – o tai padidina galimybę, kad TOI 700 d yra tinkama gyvybei ir palengvina jos atmosferos bei paviršiaus sąlygų modeliavimą“.

Ateityje tokios misijos kaip NASA Jameso Webbo kosminis teleskopas, į orbitą pakilsiantis 2021 m., galėtų nustatyti, ar planetose yra atmosfera ir kokia jos sudėtis.

Aplinkos simuliacijos, kurias atliko tyrėjai naudodamiesi TESS duomenimis, atskleidė, kad planeta savo savybėmis gali labai smarkiai skirtis nuo Žemės. Kadangi jos viena pusė visada atsukta į žvaigždę, debesų susidarymas ir vėjai mūsų požiūriu gali būti visiškai kitoniški.

Surastas Tatuinas

Kitas vienas iš pirmųjų TESS atradimų yra planeta, besisukanti aplink dvi žvaigždes – kaip Tatuinas „Žvaigždžių karų“ filmuose.

Tapytojo (angl. pictor) žvaigždyne buvo aptikta planeta TOI 1338 b – ir ji yra už 1300 šviesmečių nuo mūsų.

Žvaigždės šioje sistemoje viena apie kitą apsisuka kas 15 dienų ir viena jų yra 10 proc. masyvesnė už mūsų Saulę – o kita yra mažesnė ir vėsesnė.

Įdomu tai, kad planetą šioje dvinarėje sistemoje aptiko irgi vidurinės mokyklos moksleivis – Wolfas Cukieris iš Skarsdeilo vidurinės – besistažavęs NASA Goddardo kosminių skrydžių centre.