Paskelbti pagrindiniai pirmųjų metų NASA zondo atradimai apie Marsą  (1)

2018 metų lapkritį Marse nusileido ir darbą pradėjo NASA zondas InSight, skirtas Raudonosios planetos gelmių tyrimams. Nors ne viskas klostėsi kaip suplanuota – kilo didelių problemų prasigręžiant pro Marso plutą ir įleidžiant gilyn šilumos matuoklį – vis tiek gauta įdomių rezultatų. Dabar paskelbti pagrindiniai pirmųjų metų atradimai.

Vienas iš jų – apie Marso klimatą. Mat InSight prietaisai leidžia jam tyrinėti ir planetos atmosferą. Kai kurie kiti Marso tyrimų zondai irgi tyrinėja atmosferą, bet InSight tą daro beprecedentiškai tiksliai ir reguliariai.

Vienas iš įdomiausių atradimų – bent jau InSight nusileidimo vietoje labai dažnai kyla dulkių sūkuriai. Per metus aptikta daugiau nei tūkstantis charakteringų slėgio pokyčių, žyminčių tokius sūkurius. Tiesa, labai keista, bet nei vieno sūkurio nepavyko nufotografuoti, nors kiti marsaeigiai yra užfiksavę ne vieną. Kodėl taip yra, kol kas visai neaišku.

Taip pat užfiksuotos gravitacijos sukeliamos bangos atmosferoje, infragarso signalai bei pašvaistės dėl cheminių reakcijų viduriniame atmosferos sluoksnyje – šie procesai buvo prognozuojami ir anksčiau. Bendrai paėmus Marso atmosfera, panašu, elgiasi daugmaž taip pat, kaip ir Žemės, nepaisant to, kad yra daug retesnė ir sausesnė.

Tyrimo rezultatai publikuojami Nature Geoscience.

Per metus su trupučiu InSight užfiksavo 450 drebėjimų; tiesa, naujoje analizėje nagrinėjami tik 174 įvykiai, aptikti iki rugsėjo 30 dienos. Visi jie yra tektoninės kilmės, o ne, pavyzdžiui, sukelti meteoritų smūgių. Tai reiškia, kad Marsas yra seismiškai aktyvi planeta.

Panašu, kad silpnų drebėjimų – mažesnių nei 3 balų Richterio skalėje – skaičius atitinka dažnumą Žemėje toli nuo tektoninių plokščių sandūrų; iš kitos pusės, neužfiksuota stiprių, stipresnių nei 4 balų, drebėjimų, taigi skirtumai tarp Marso ir Žemės seismologijos tikrai egzistuoja. Taip pat įdomu, kad magnetinis laukas nusileidimo vietoje maždaug dešimt kartų stipresnis, nei buvo įvertinta iš orbitos.

Tyrimo rezultatai taip pat publikuojami Nature Geoscience.

Aut. teisės: Konstanta.lt