Sprogimas Beirute: Kas sukėlė sprogimą ir ką dar žinome? (6)
Rugpjūčio 4 dieną nugriaudėjęs galingas sprogimas Beiruto (Libanas) uosto plote pražudė daugiau nei 100 žmonių ir bent 4000 sužalojo. Štai kas kol kas žinoma.
Visi šio ciklo įrašai |
|
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kas sukėlė sprogimą?
Sprogo 2750 tonų amonio nitrato, saugomo uosto sandėlyje. Dar nėra aišku, kodėl sprogimas įvyko, bet praktiškai užtikrintai tai buvo greta kilęs gaisras. Pranešama, kad degė konteineris su fejerverkais. „100 procentų amonio nitrato sandėlyje sprogo dėl nevaldomų liepsnų,“ sako Vyto Babrauskas, Niujorke gyvenantis konsultantas, parengęs kelis straipsnius apie incidentus su amonio nitratu.
Kas yra amonio nitratas?
Tai balta, panaši į druską medžiaga, daugiausiai naudojama kaip trąša. Savo gryna forma jis nėra degus, tačiau pakaitintas gali skilti daug įvairių būdų, išskirdamas dujas ir dar karščio. Jei išskiriama pakankamai karščio, reakcija gali greitai plisti, staigiai sukurdama didžiulius dujų kiekius – sprogimą. Amonio nitratas yra daug sprogesnis sumaišytas su anglies turinčiais junginiais, pavyzdžiui, variklių kuru ar netgi anglies dulkėmis, o tai galėjo svarbus faktorius.
Ar tokių dalykų yra nutikę anksčiau?
Visame pasaulyje yra buvę nemažai sprogimų dėl amonio nitrato. Liūdniausiai baigėsi nutikęs 1947 metais, kai daugiau nei 500 žmonių žuvo Texas Cityje, kai buvo iškraunamas laivas, gabenęs 2300 tonų amonio nitrato. Naujausias įvykis buvo 2013 metais Weste, Teksase, kai nuo sprogimo trąšų sandėlyje žuvo 15 žmonių. To sprogimo vaizdo įrašas panašus į Beiruto, sako Babrauskas. „Beirute nutiko tas pats, tiesiog buvo galingesnis.“
Kodėl tiek daug amonio nitrato buvo saugoma uoste?
Pranešama, jis buvo iškrautas iš laivo, kuris jį turėjo nugabenti į Mozambiką 2013 metais. Šis laivas dėl kilusių techninių problemų turėjo pasukti į uostą ir jam nebuvo leista tęsti kelionės. Laivo savininkai jį apleido ir krovinys buvo perkeltas į sandėlius.
Tai jis tiesiog ten liko?
Uosto pareigūnai bandė jo atsikratyti. Jie išsiuntė ne vieną laišką teisėjui tarp 2014 ir 2017 metų, prašydami pagalbos eksportuoti ar parduoti medžiagą, praneša Reuters.
Ar jis buvo saugomas tinkamai?
Fotografijose matoma, kad amonio nitratas buvo saugomas įprastame sandėlyje. Amonio nitratas turėtų būti saugomas nedegiame pastate, pastate iš betono, kuriame ar greta jo, nebūtų degių medžiagų, pažymi Babrauskas. „Jau maždaug 150 metų žinome, kaip visiškai išvengti nekontroliuojamų gaisrų sandėliuose“, sako jis. „To tikrai galima išvengti.“
Kas buvo tas kietas baltas debesis, trumpam pasirodęs per pagrindinį sprogimą?
Tai buvo smūginė banga, privertusi kondensuotis ore esantį vandenį. Smūginė banga yra greitai judantis aukšto slėgio frontas. Iš karto už jo slėgis staigiai krenta, o kartu ir temperatūra, dėl ko įvyksta kondensacija. Tas pats efektas sukelia garų kūgį apie lėktuvą, skriejantį beveik garso greičiu ar dar greičiau.
O kas buvo raudoni dūmai, matomi prieš sprogimo bangą ir po jo?
Tai azoto dioksidas, vienas iš galimų amonio nitrato skilimo produktų. „Jei matote raudonus dūmus, skuoskite kiek įkabindami,“ sako Babrauskas. Azoto dioksidą įkvepiame nuolat, nes jo yra transporto sukeliamoje oro taršoje, bet tada jo spalvos nematome, nes jo koncentracija labai maža.
Ar tai galėtų nutikti kur nors kitur?
Taip. Pavyzdžiui, JAV po 2013 metų sprogimo Teksase reguliavimas nebuvo pakeistas, pastebi Babrauskas.
Michael Le Page
www.newscientist.com