Portalo interviu. Mokslo populiarinimas Lietuvoje: nuo problemų iki perspektyvų (17)
Tai viena iš mūsų skaitytojų pasiūlytų intervių temų. Kadangi mokslo populiarinimas Lietuvoje - aktuali ir pakankamai įdomi tema, nusprendėme pasigilinti į situaciją ir paklausinėti aktyviai mokslo populiarinimu užsiimančių žmonių. Tikimės, jog jų pateiktos mintis leis lengviau susigaudyti dabartinėje situacijoje, kodėl Lietuvoje mokslas ir požiūris į jį yra toks, koks yra.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Primename, jog didžioji dalis klausimų buvo pasiūlyta skaitytojų štai šioje temoje. Tiesa, dalis potencialių pašnekovų atsisakė sudalyvauti diskusijoje dėl laiko trūkumo, tačiau suradome tris pokalbio dalyvius, galinčius ir turinčius ką pasakyti apie mokslo populiarinimo situaciją Lietuvoje.
Diskusijoje dalyvavo:
-
Kauno Botanikos sodo direktorė, mokslo festivalio „Pamatyk kitaip“ organizatorė, VDU profesorė Vida Mildažienė. Atskirai jos pristatinėti mūsų portalo skaitytojams turbūt neverta - ne kartą mes esame rašę apie Botanikos sodo naujas idėjas, o ir publikavę pačios profesorės parašytą straipsnį apie mokslininko gyvenimą.
-
VU Terinės fizikos ir astronomijos instituto vyriausias mokslo darbuotojas ir Lietuvos mokslininkų sąjungos vicepirmininkas Vygintas Gontis. Remdamasis savo mokslinio ir mokslinio organizacinio darbo patirtimi inicijavo, kūrė, organizavo ir vykdė struktūrinių fondų projektą "Mokslas. Mokslininkai. Visuomenė.", kurio svarbiausia sudėtinė dalis yra portalas mokslasplius.lt. Nors savo asmeninio laiko daugiau skiria moksliniam darbui nei mokslo populiarinimui, įvairi patirtis leidžia diskutuoti apie mokslo populiarinimą labai įvairiais aspektais: nuo turinio iki organizavimo bei finansavimo.
-
Rockefellerio universiteto mokslininkas (prieš 3 metus apsigynęs daktaro disertaciją) Skirmantas Kriaučionis. Nors jam mokslo populiarinimu užsienyje neteko užsiimti, tačiau dar studijų laikais Lietuvoje (apie 1998 m) buvo narys entuziastų grupės, užsidegusios mokslo populiarinimu. Tada ši grupė parašė projektą i Atviros Lietuvos fondą su idėjomis reformuoti žurnalą Mokslas ir Gyvenimas (MG), kad priartėtų prie klasikinių žurnalų, tokių kaip Scientific American arba New Scientist.
Projekto metu parašyta straipsnių grupė į MG, nupirkta orgtechnika žurnalo redakcijai bei įkurtas internetinis puslapis, kuri ir dabar palaiko vienas iš gupės narių. Be to, grupė prikalbino užsienio mokslininką parašyti straipsnius į MG (vertimą būtų atlikę grupės entuziastai). Buvo idėjos sudėti daugiau interaktyvios informacijos į internetą, kaip kad klausimynus., kuriuos atsakydami skaitytojai galėtų ir žinias patikrinti ir naujo sužinoti.
Tačiau po geros pradžios nebuvo pakankamai iniciatyvos iš MG pusės, mažai kas keitėsi ir MG vis toliau spausdino Lietuvos akademikų apdovanojimų ir jų gyvenimų aprašymus bei panašią beletristiką, kuri įdomi nebent patiems akademikams. Pajutusi, kad pastangos vargu ar prives prie norimų rezultatų, entuziastų grupė nustojo remti MG. Dabar praėjus 10 m. Skirmatas Kriaučionis mano, jog popierinis žurnalas net ir nėra reikalingas, nes interneto portalas yra ideali mokslo populiarinimo vieta.
Kodėl yra taip, kaip yra?
Kaip valstybėse išmatuojamas mokslo populiarumas?
V. Mildažienė. Mokslui skiriama valstybės biudžeto dalimi. Lietuva nori nenori eina iš paskos Europai ir kažin ką mini apie žinių visuomenę. „Pasverkime“ investicijas ir galėsime tiesiog stebėtis galingu Lietuvos mokslo „Perpetuum mobile“. Termodinamikos pažeidimas.
Vieno Lenkijos mokslo festivalio šūkis buvo: „investicijų į švietimą trūkumas yra geriausia investicija į obskurantizmą“. Mokslo populiarinimas yra investicijos ne tik į plačiosios visuomenės narių mentalitetą, bet ir į švietimo ir mokslo ateitį.
Kodėl Lietuvoje mokslas nėra toks populiarus kaip kitose šalyse (bent jau žiūrint pagal tai jog Lietuvoje pakankamai rimtas mokslo populiarinimo žurnalas „Scientific American“ užsidarė, kai tuo tarpu kitose valstybėse sėkmingai gyvuoja)?
V. Mildažienė. Tai yra trumparegiškos valstybės mokslo politikos vaisius. Lietuvos universitetai iki šiol vis dar skiria dvi svarbiausiais funkcijas – studijas ir tyrimus. Europos universitetų funkcijos yra trys – studijos, tyrimai ir jų pristatymas visuomenei. Lietuvoje mokslo populiarinimo svarba iki šiol lyg ir nesuvokta. O gal suvokta, tik siekiama priešingo tikslo? Juk visi žino, kad nuo ko pradėjo sėkmingą proveržį iš gilios duobės padariusios valstybės.
V. Gontis. Pirmenybę visada teikiu racionaliems argumentams, dažniausiai jie yra labai bendro pobūdžio. Šiuo atveju yra labai bendras pastebėjimas. Be rėmėjų pagalbos Lietuvoje neišsilaiko nei vienas mokslo ar kultūros leidinys: gyventojų skaičius yra nepakankamas, kad susidarytų kritinė pakankamai intelektualių skaitytojų masė. Kadangi skaitytojų yra mažai, tai ir investicijos į leidybos kokybę nėra labai didelės. Tokiems į mažą skaitytojų ratą orientuotiems leidiniams yra labai sunku savo kokybe konkuruote su tarptautiniais leidiniais, leidžiamais milijoniniais tiražais. Žurnalo „Scientific American“ leidimas lietuvių kalba buvo labai vertingas ir drąsus eksperimentas, bet buvo galima spėti, kad jam taip pat bus labai sunku veikti komerciniais pagrindais. Problemą papildomai apsunkina labai išaugusi elektroninė informacijos sklaida, kuri taip pat siaurina spausdintų leidinių skaitytojų ratą. Jei valstybės institucijos pakeistų požiūrį į mokslo populiarinimą ir rimčiau prisidėtų prie šios leidybos, galėtume tikėtis kitokio rezultato. Geras populiarinimo leidinys ir būtų ta reikalinga priemonė, galinti formuoti išrankesnį ir kokybiškesnį skaitytojo skonį.
S. Kriaučionis. Taigi labai įdomus klausimas ar mokslas Lietuvoje mažiau populiarus nei kitur. Manau, tai gera bakalaurinio ar magistrinio darbo tema sociologijos studentui. Gal nebloga idėja būtų spausdinti bakalaurinių-magistrinių darbų populiarų aprašymą (angl. „layman’s abstract“) internetiniam žurnale? Gal tai jau yra daroma? Nes paprastai studentų darbai renka dulkes dėstytojų stalčiuose.
Grįžtant prie klausimo, netgi esant tokiam pat mokslo populiarumui gali būti sunku išsilaikyti mokslo populiarinimo šaltiniams, nes lietuviškai skaitančių žmonių nėra daug.
JAV mokslo populiarinimas yra labai svarbi tema ir daugelis suka galvas kaip ją išspręsti. Tačiau šis klausimas daugiau sprendžiamas ne valstybiniu, o universitetiniu mastu. Jei universitetas populiarins savo pasiekimus, tai
1) turės daugiau studentų;
2) daugiau pinigų iš privačių bei valstybinių šaltinių.
Siūlyčiau nueiti ir pažvelgti į Rockefeller Universiteto puslapį. Jau pirmame puslapyje yra populiarinami universiteto pasiekimai. Netgi yra atskiras ryšių su visuomene/žiniasklaida skyrius, kuris skuba pateikti medžiagą visiems mokslo populiarinimo šaltiniams. Kadangi didelę universiteto biudžeto dalį sudaro lėšos iš privačių šaltininių, universitetas stengiasi parodyti, kad turtingi filantropai dovanodami pinigus mokslui nepaleidžia jų vėjais.
Ar Lietuvos ekonominė situacija yra palanki žmonių pažintiniams poreikiams skatinti?
V. Gontis. Istoriškai paveldėtas ekonominis atsilikimas, kuriam įveikti reikia daug laiko, formuoja palankias sąlygas įvairaus pobūdžio destrukcijai. Nesigilinant į objektyvias ekonominės raidos priežastis, labai lengva visuomenei įsiūlyti nelabai pagrįstas akivaizdžiai matomų skirtumų nuo išsivysčiusių šalių priežastis. Pažintinių poreikių skatinimas yra visuomenės ugdymo, o ne pataikavimo jos skoniui uždavinys. Tą darbą reikia dirbti nepriklausomai nuo ekonominių sąlygų.
Švietimas ir mokslo populiarinimas
Kodėl taip vangiai į mokyklas ateina praktinio pažinimo pamokos – mokomosios ekskursijos į planetariumus, institutus, mokslines laboratorijas, pagaliau išvykos į gamtą?
V. Mildažienė. Problema yra iš esmės neteisingas požiūris į mokytoją ir neskatinanti mokyklos aplinka. Tai didžiulė ir visuotinė problema. Kaip sakė vienas klasikas „Kiek jūs mūsų nereformuotumėt, vis tiek visai nesunaikinsite...“
Kokios yra paskatinimo programos moksleiviams, savarankiškai arba su mokytojų pagalba atliekantiems nesudėtingus mokslinius tyrimus savo miesto arba mokyklos ribose?
V. Mildažienė. Tikrai nežinau kokios skatinimo programos yra šiuo metu. Bet žinau, kad rengiama viena didelė programa būtent tokiam tikslui.
Ar nereiktų labiau dominti mokinius ne atskiromis mokslo sritimis, o bendra egzistencijos problematika?
V. Mildažienė. Normaliems vaikams įdomios visokios problematikos.
S. Kriaučionis. Yra žmonių manančių, kad integruotas mokymas galėtu būti efektyvesnis. Tarkim, vietoj matematikos, fizikos, chemijos ir biologijos turėtų būti gamtos mokslas. Tokio dalyko pamokų metu nusprendžiama, kad reiktų aprašyti ir išnagrinėti kokį gamtos reiškinį, sakykim, kad ir kamuolio riedėjimas nuo kalno. Pamokų metu paeiliui pateikiamos fizikos žinios ir reikalingi matematiniai įrankiai šiam reiškiniui aprašyti. Tokio mokymo įgyvendinimui yra reikalinga visos dalykinės medžiagos pateikimo reforma, tačiau būtų įdomu pamatyti kaip jis funkcionuoja.
Ar mokyklos neturėtų labiau skatinti kritinio mąstymo pripažindamos, jog pasaulis nėra būtinai toks, kokį aprašo vadovėliai?
V. Mildažienė. Oje... Nedaug turiu autoritetų, bet vienas iš jų sakė studentams: „Never trust your textbook“
S. Kriaučionis. Kritinis mąstymas turi būti skatinamas. Tačiau nemanau, kad tikslinga sakyti, kad pasaulis gali buti visiškai kitoks, nes gali tada iškilti klausimas – o kam visa tai studijuoti jeigu gali būti ir kitaip? Manau, dėstant filosofiją galima nagrinėti pasaulio suvokimo tematiką, tačiau gamtos mokslai remiasi surinktomis žiniomis, kurios padada giliau suvokti gamtoje vykstančius procesus. Norint paruošti specialistą reikia, kad jis būtų tinkamai susipažinęs su įrodytomis tiesomis, žvelgiant per kritinio mąstymo prizmę.
Mokslo suvokimas yra pagrįstas kritišku mąstymu, todėl jį formuoti yra svarbu kuo anksčiau. Nusitovėjusios mokslo tiesos yra visaip išbandytos ir išsanalizuotos daugelio kritiškai ir skeptiškai nusiteikusių mokslininkų, kurie dažnai net ir stengiasi jei tik įmanoma paneigti kolegų pasiekimus.
Ar dėstytojai ir mokytojai, nemokantys sudominti auditorijos, neatbaido mokinių ir studentų nuo mokslo? Ir kaip tai išgyvendinti išmokymo įstaigų?
S. Kriaučionis. Atsakymas į pirmą klausimą būtų ir taip, ir ne. Manau, kad tiek mokinius tiek studentus būtų galima suskirstyti į dvi grupes. Vieni domisi mokslu ir tikisi savo karjerą vienaip ar kitaip su juo susieti. Nemanau, kad šių žmonių požiūrį pakeis neįdomus dėstytojas ar mokytojas ypač kai susidomėjimą galima maitinti įdomia literatūra ir interneto resursais. Tačiau tokių žmonių yra mažuma. Kita, diduminė dalis auditorijos yra neapsisprendę arba neketina savo gyvenimą susieti su mokslu. Manau, kad šiuos žmones neįdomus mokytojas ar dėstytojas gali tikrai atbaidyti nuo bet kokio susidomėjimo mokslu. Mokslas gali pasirodyti neįkandamas ir sausas dalykas, suprantamas tik išrinktiesiems.
Lengvai įgyvendinamą sprendimą, kaip tai pašalinti iš mokslo įstaigų, nelengva sugalvoti. Vienas iš būdų, būtų atgalinio ryšio formavimas. Mokymo įstaigos turėtų organizuoti anonimines moksleivių ar studentų apklausas, kurios padėtų išsiaiškinti dėstytojus ar mokytojus, kurie neįdomiai pateikia medžiagą. Kokį pažymį šiandien parašysi savo dėstytojui ar mokytojui?
1 - miegojau per visą užsiėmimą.
2 - retkarčiais skardus dėstytojo balsas prikeldavo iš miego
.....
10 - negalėjau atitraukti akių nuo lentos ir po paskaitos iš bibliotekos pasiėmiau apie tai knyga.
Mokymo įstaigos administracija galėtų klausimyno rezultatus aptarti su dėstytojais individualiai ir skatinti keisti mokslo pateikimo formas.
Mokslininkai ir mokslo populiarinimas – trūksta finansavimo?
Kodėl į MG (Mokslas ir gyvenimas) nerašo Lietuvos mokslo lyderiai?
V. Mildažienė. Todėl, kad:
1) nesuvokiama svarba;
2) veiksmingumas mažas – tautiečiai kur kas mieliau skaito Lryto „Krepšinį“;
3) rašyti populiariai mokslininkai dažnai nemoka, o mokslo rašytojų (science communication specialistų) Lietuvoje nerengiama.
Klaida yra manyti, kad mokslo populiarinimas yra mokslininkų reikalas. Jų darbas visai kitas. Geriausiu atveju jie gali pasivaidenti publikai kartą kitą per metus. Mokslą populiarinti turi speciali kategorija žmonių, kuriems būdingas retokas derinys: tvirti mokslo pagrindai ir gebėjimas vaizdžiai rašyti arba kurti filmus. Idealus atvejis būtų tam tikrų mokslo sričių bakalaurai, papildomai baigę mokslo komunikacijos magistrantūrą.
V. Gontis. Geros kokybės mokslo populiarinimo straipsnių rašymas yra aukščiausios kvalifikacijos reikalaujantis darbas. Kvalifikacija išsiugdoma tik nuolat tuo užsiimant. Deja, nei MG nei kiti mokslo populiarinimo leidiniai tikrai negali mokėti honorarų atitinkančių šiam darbui reikalingų pastangų. Valstybinėse mokslo ir studijų institucijose niekas nebereikalauja, kad mokslininkai ir dėstytojai dirbtų mokslo populiarinimo darbą, apsiribojama tik reikalavimais dėl mokslinių darbų publikavimo. Vyresni dar puikiai atsimena, kad anksčiau mokslo populiarinimas buvo labai svarbi valstybinių mokslo ir studijų institucijų bei mokslo draugijų veiklos sritis. Šiuo metu mokslo draugijų mokslo populiarinimo veikla taip pat nėra skatinama. MG leidžia uždara akcinė bendrovė. MG redaktorius asmeniškai įkalbinėja potencialius autorius rašyti straipsnius, bet, mano žiniomis, pareigingiau šį darbą atlieka tik keletas senųjų žurnalo autorių.
S. Kriaučionis. Na, visų pirma reiktų aktyvių veiksmų iš redkolegijos, kuri domėtųsi, kokios temos yra šiuo metu „karštos” ir ieškotų žmonių, kurie galėtų profesionaliai panagrinėti tas temas. Pasitaiko tikrai neblogų straipsnių ir dabar MG, tačiau jie nuskęsta tarp mažai įdomių publikacijų. Dar viena ne visiškai išnaudota sritis – gerų straipsnių vertimai.
Kita medalio pusė ta, kad mokslo lyderiai skiria labai daug laiko mokslui, kaip kad projektų rašymas, laboratorijos valdymas bei papildomos pareigos. Taigi, jie net ir pilnai suvokdami mokslo populiarinimo svarbą, jam neturi laiko. Viena galima išeitis – profesionali žurnalistika. Daugelis straipsnių rašomų į mokslo populiarinimo žurnalus užsienyje yra parašyti ne mokslininkų, o žurnalistų. Žurnalistas gali susitikti su mokslininku, paimti interviu ir „suvirškintą” informacija pateikti visuomenei, patraukliu būdu.
Kokios yra vyriausybės numatytos programos, skirtos mokslo populiarinimui ir kaip jos realiai veikia?
V. Gontis. Gal nesu kompetetingas aprėpti visas mokslo populiarinimo programas, bet pagal organizavimo formą man labiausiai priimtina yra Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo veikla, kuri skirta remti ir mokslo populiarinimo projektus visų tipų informacijos sklaidos priemonėse. Problema yra tik ta, kad Fondui skiriamos valstybės biudžeto lėšos yra labai menkos ir tikrai negali išspręsti visų problemų. Švietimo ir mokslo ministerija taip pat turi savo mokslo žinių sklaidos programą, bet, mano žiniomis, jis daugiau yra premijavimo pobūdžio, nei veiklos finansavimo. Manyčiau, kad mokslo populiarinimas turėtų tapti neatskiriama visų valstybinių mokslo ir studijų institucijų veiklos dalis, o šiai veiklai vykdyti institucijos turėtų skirti bent apie 10 % savo biudžetinių lėšų. Tokių lėšų skyrimas ir jų naudojimas turi būti reglamentuotas teisės aktais. Jei profesionaliai dirbantys mokslininkai savo darbų nepopuliarins, viešąją erdvę ir toliau tvindys pseudomokslo propaganda.
Su kuo susijusi mokslasplius.lt portalo stagnacija (pradžioje jame pasirodančių įrašų ir naujienų srautas buvo žymiai didesnis, nei dabar)?
V. Gontis. Stagnacija to nepavadinčiau, bet visuomeniniais ir entuziazmo pagrindais vykdomo darbo rezultatai negali tenkinti lūkesčių. Portalas yra sukurtas, gavus struktūrinių fondų paramą. Projektas yra užbaigtas, o jo vykdytojai tęsia savo veiklą ir ieško naujų finansavimo galimybių. Portalą sudaro ne tik mokslo naujienos, jo veiklos sritis norėtume ir dar labiau išplėsti, akcentuodami naujas technologijas bei inovacijas, mokslo ir verslo sąveiką. Ir projektų rengimas ir jų vykdymas yra papildomas darbas visiems dalyviams. Be to jie yra aktyvūs tyrėjai bei dirba pedagoginį ar kitus darbus.
Ar santykinai nepelninga mokslininko profesija gali būti populiari?
V. Gontis. Visada atsiras žmonių, kurie dirbs mokslinį darbą iš pašaukimo, gaudami nepakankamą atlygį. Tačiau tarptautiniu mastu pripažintą lygį gali pasiekti tik išskirtinius gebėjimus turintys ir labai intensyviai mokslinį darbą dirbantys tyrėjai. Tam reikalinga talentų konkurencija, profesijos patrauklumas, pripažinimas. Tik konkurencingas tyrėjų atlyginimas gali sudaryti sąlygas, kad konkursai tyrėjų pareigoms užimti taps realūs – pretendentų bus daugiau nei vietų. Priešingu atveju, didelę dalį mokslui tinkamų talentingų žmonių patrauks labiau prestižinės profesijos. Gerai populiarinamas mokslas problemą gali sušvelninti, bet tik dalinai. Šiaip mokslas savo didžiąja dalimi yra ne pelno veikla ir yra galimas tik labai ribotas jo komercializavimas. Visuomenė ir net žymi dalis politikų to negali suprasti. Todėl reikia dar labai daug nuveikti, diegiant ne pelno veiklos organizavimo principus tiek moksle, tiek jį populiarinant. Be valstybės investicijų aukščiausio lygio mokslinių tyrimų niekaip negalima suorganizuoti, nes didžiąją dalį naudos iš investicijų į mokslinius tyrimus gauna visuomenė, o ne pats investuotojas.
S. Kriaučionis. Akademinio mokslininko profesijos populiarumas augs kartu su mokslo populiarumu. Tačiau net ir išaugus populiarumui, nebūtinai reiktų didesnio srauto mokslininkų, kuriuos paruošia universitetai. Mat mokslininkas yra labai brangiai visuomenei kainuojanti specialybė. Atradimų, kuriuos galima padaryti namų sąlygomis liko mažai. Neskaitant ilgų studijų, tikslieji akademiniai mokslai dabar sunaudoja nemažai pinigų. Nuspėti kada ir kokios mokslo kryptys atpirks investicijas yra labai sunku. Yra ne vienas pavyzdys, kai prastai finansuojamos mokslo šakos pateikė nelauktų atradimų. Priklausomai nuo ekonominės gerovės, visuomenė gali išlaikyti fiksuotą kiekį mokslininkų.
Ar Lietuvoje įmanomas betarpiškas dialogas tarp verslo ir mokslo?
V. Gontis. Klausimas yra išskirtinai sudėtingas. Bandymas neigti tokią galimybę yra labai pavojingas, nes dar labiau apribotų galimybes dirbti mokslinį darbą Lietuvoje. Yra dvi bendros problemos. Mažoje valstybėje tokios galimybės visada yra menkesnės, nes galima ribota lėšų koncentracija reikalinga dažnai labai brangiems tyrimams. Net ir koncentravus lėšas, mažoje šalyje galima sukurti tik labai nežymią dalį visų pasaulyje kuriamų naujų žinių ir inovacijų. Todėl verslas ir pramonė visada bus priversti dairytis naujų technologijų pasaulio mastu. Mokslininkai taip pat priversti ieškoti savo darbų taikymų tarptautiniu mastu dėl nacionalinio verslo ribotumo. Antra labai ryški problema yra tai, kad Lietuvos pramonei daugeliu atvejų daug pigiau yra įsigyti veikiančias, kitų sukurtas technologijas, nei kurti savo, nes palyginti nesenai mūsų verslininkams naujos technologijos tapo prieinamos pasaulio mastu. Todėl yra labai svarbu suprasti objektyvias verslo ir mokslo sąveikos problemas, nuolat ieškoti pažangiausių tos sąveikos gerinimo priemonių ir be didelių išskaičiavimų investuoti į bendrąją šalies žmonių kompetenciją, kuri yra svarbiausias resursas konkurencinėje kovoje.
Kokią ateitį turi dabartinė universitetų sistema, kuomet mokslininko titulo gavimas yra daugiau laiko, o ne intelekto klausimas? Ir kaip tokia sistema veikia mokslo autoritetą visuomenėje?
V. Gontis. Kaip jau minėjau anksčiau, konkurencinės atmosferos stoka universitetuose ir institutuose yra daugiau mokslininko profesijos prestižo klausimas nei institucijų vidaus tvarkos. Teigčiau atvirkščiai: hierarchinė karjeros sistema yra pateisinama tik tol, kol jos negalima pakeisti konkurenciniu spaudimu. Mokslo autoritetui visuomenėje labai kenkia emocijomis, subjektyviais vertinimais grindžiamas požiūris į šiandieninę šalies mokslo ir studijų sistemą. Mokslotyriniai vertinimai leidžia daryti žymiai objektyvesnį ir optimistiškesnį nuosprendį – Lietuvos mokslinis produktyvumas, vertinant skelbiamomis publikacijomis tarptautiniuose mokslo leidiniuose, yra geriausias tarp trijų Baltijos valstybių. Bandymams tai neigti paprasčiausiai trūksta kompetencijos.
S. Kriaučionis. Sistema, kurioje nėra vertinamas intelektas ne tik silpnina pačia sistemą, bet ir menkina mokslo populiarumą. Sudėtinga yra tai, kad tokia struktūra yra uždara, todėl sunku ją pakeisti. Žmonės nepritampantys prie tokios sistemos išvažiuoja ar pasirenka alternatyvias specialybes. O plati visuomenė pradeda ieškoti burtininkų, kurie pasižiūrėję į žvaigždes nustatytų ligą ir pasiūlytų vaistų, kuriuos pardavinėja giminaitis.
Kaip įveikti abejingumą mokslui?
Kaip būtų galima skatinti televizijas plėsti mokslo populiarinimo laidų skaičių? Dažniau rodyti dokumentinius filmus iš įvairių mokslo tematikų?
V. Mildažienė. Na, „cicinų ir radžių“ iš mokslininkų neprigaminsi. Bet Gustavas tarp vaikų tikrai populiarus. Daug žmonių žiūri Animal Planet ir National Geographics kanalus. Tokio lygio laidom Lalailos biudžeto ir kūrėjų nepakaks, o žiūrovų būtų mažiau. Siūlyčiau Gustavo idėjos vystymą link siužetinės laidos (e.g., Gustavas eina i realias tyrimų laboratorijas ir dirba su tikrais mokslininkais, bet dar pridėti kelis asistentus, personažėlių, kuriems nuolat atsitinka tragikomediškų istorijų), bet tai turi būti ne vieno ar kelių žmonių, bet didoka komanda su kietais varikliais (pan į Algį Greitai). Į visą šitą veiksmą būtina įpinti ir tikrų mokslo naujienų.
V. Gontis. Mano supratimu mokslo populiarinimo filmų kūrimas yra pakankamai brangus užsiėmimas. Nereikia turėti iliuzijų, kad šį darbą galima atlikti be investicijų. Net ir sustiprinus pastangas ta kryptimi, pavyks aprėpti tik mažą dalį aktualių mokslo raidos problemų. Verta pagalvoti ir apie galimybę demonstruoti verstas ar bent jau su subtitrais mokslo populiarinimo programas. Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas yra institucija, remianti kultūros ir mokslo programas žiniasklaidoje. Teisingas kelias galėtų būti fondo veiklos mokslo populiarinimo srityje stiprinimas.
S. Kriaučionis. Dėl dokumentinių filmų rodymo aš sutinku, kad galėtų televizija skirti tam laiko. Ypač, kai man teko pamatyti, kad VDU yra entuziastų grupė, kuriančių tikrai aukšto lygio filmus, netgi kai resursai yra labai riboti.
Ar yra galimybių Lietuvoje įkurti interaktyvų mokslo muziejų (panašius į jau veikiančius užsienio analogus)? Ko reiktų šiai iniciatyvai įgyvendinti?
V. Mildažienė. Reikia kūrybiškų žmonių, kurie pradėtų tai daryti patys. Jei tokių atsiras, ŠMM tikrai „pritars“, o gal net kokį projektą į tą pusę skirs.
V. Gontis. Viskas yra galima, pavyzdys yra Etnokosmologijos muziejus Molėtuose. Galima nulenkti galvas prieš tuos, kurie pralenkia galimybes. Tačiau tiesmukiškas žymiai turtingesnių kraštų iniciatyvų kopijavimas yra kartu ir labai pavojingas. Racionalios proporcijos tarp švietimo, mokslo ir jo populiarinimo turi būti išsaugotos, kad populiarinimas nevirstų burbulų pūtimu.
Na ir savotiška „vištos ir kiaušinio“ dilema – kokie tūrėtų būti realūs žingsniai globaliai keičiant tautos vertybių sistemą ir didinant domėjimąsi mokslu?
V. Mildažienė. Na ir užduotėlė...
Pirmiausiai Lietuvoje naikinčiau partinę rinkimų sistemą, nes ji neveikia kaip valstybiškai mąstančių politikų (iš viso, ar politikų?) atranka. Blogio šaknis yra ten. Jeigu į valdžią patektų sąžiningi ir profesionalūs TIKRI politikai, jie pirmiausiai užtikrintų kitą požiūrį į švietimo, sveikatos ir socialinės apsaugos sistemas. Normalizuoti politinių vertybių sistemą ir teisinę sistemą, nes tai atspirties taškai. Ką turime šiandien seime... Tai tie patys tautos obskurantizmo padariniai, nuo kurių pradėjome šitą kalbą.
V. Gontis. Tai yra bendra švietimo ir mokslo politikos šalyje problema. Savęs plakimo, menkinimo ir visuomenės dezinformavimo politiką reikia keisti visuomenės ugdymo, pasitelkiant turimą intelektualinį potencialą, programa. Ugdymas negali virsti pataikavimu, bet dėmesiui patraukti reikalingos labai modernios priemonės, o tai reiškia, rimtos investicijos.
S. Kriaučionis. Reiktų grupės iniciatyvių žmonių bei išteklių, kad būtų galima užsukti ratą su įvairialypėmis idėjomis. Internetiniai portalai, dokumentiniai filmai, straipsniai populiarioje spaudoje, interaktyvių muziejų steigimas ir renginiai visuomenei turėtu didinti susidomėjimą mokslu. Kai kurie iš paminėtų projektų jau sėkmingai veikia Lietuvoje ir susilaukė labai gerų atsiliepimų. Geriausia entuaziastams susėsti, ir pradėti ieškoti resursų. Būtų galima pasirinkti nevyriausybinės organizacijos (NVO) struktūrą, kuri leistų rašyti projektus į Europos fondus. Mums mokslininkams reikia nebijoti dalintis informacija, susitikti su populiarintojais ir eiti į mokyklas ar universitetus pasakoti apie tai, kodėl mums taip be galo įdomu mokslas.