Kaip Kinijos naikintuvas J-10 pakeitė KLR kovinės aviacijos istorijos kursą (Video) ()
Prieš J-10 Kinija naudojo arba sovietinius lėktuvus, arba jų licencijuotas kopijas. Galiausiai naujasis lėktuvas pakeitė Kinijos orlaivių kūrimo vystymosi kryptį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kinijos kariuomenei naikintuvo J-10 kūrimas buvo revoliucinis žingsnis į priekį, kuris po 25 metų vis dar išlieka pagrindine Kinijos armijos (PLA) oro pajėgų sudedamąja dalimi. Apie tai praneša „The War Zone“.
1998 m. kovo 23 d. „Chendu J-10“ naikintuvas atliko pirmąjį skrydį. Leidinys šį orlaivį vadina transformuojančia ir kritiška raida, leidusia Kinijai įžengti į šiuolaikinę erą. Prieš J-10 Kinijos kovinius lėktuvus sudarė sovietiniai lėktuvai ir jų licencijuotos kopijos. O patys J-8, J-12 ir J-9 kūrimai buvo arba atšaukti, arba laikomi neperspektyviais.
25 years ago, #China's fighter jet J-10 completed its maiden flight. Over the past 25 years, the airborne "Raptor" has developed into the J-10A, J-10B & J-10C series of fighter jets, and has become part of the backbone for the #PLA Air Force during its strategic transformation pic.twitter.com/7sOWDV86AM
— Global Times (@globaltimesnews) March 23, 2023
Darbas su J-10 prasidėjo 1984 metais – tai vėliau nei sovietiniai MiG-29 ir amerikietiški F-16, kurie 1978 ir 1983 metais jau pradėjo tarnybą. Tačiau KLR pavyko užbaigti plėtrą, kuri tapo pirmuoju 4-osios kartos naikintuvo atitikmeniu. Jis gavo naujausius Kinijos variklį ir radarą.
Lėktuvo J-10 kūrimas
Remiantis J-9VI projekto kūrimu, 1990-aisiais buvo sukurtas viso dydžio medinis modelis. Tačiau WS-10 variklis kėlė pavojų visai programai. Todėl pradžioje lėktuve buvo sumontuotas rusiškas AL-31FN variklis, dėl kurio reikėjo šiek tiek pakeisti konstrukciją.
Galiausiai pirmasis naikintuvo J-10 prototipas buvo pagamintas 1997 m., o jau 1998 metų kovo 23 dieną lėktuvas pirmą kartą pakilo į dangų. Naikintuvas gavo modernią avioniką, stiklinę kabiną su plataus kampo projekciniu ekranu, taip pat buvo labai manevringas. Vėliau Kinijoje buvo sukurtos įvairios modifikacijos ir versijos, įskaitant karinį J-10B variantą.
Izraelio dalyvavimas kuriant naikintuvą J-10
Leidinys rašo, kad yra informacijos, apie „Israel Aerospace Industries“ kompanijos pagalbą kuriant orlaivį. Bendrovė tariamai perdavė įslaptintą informaciją apie savo pačios JAV finansuojamą naikintuvą „Lavi“. Tačiau negalima teigti, kad J-10 yra „Lavi“ klonas. Jie turi skirtingas sparnų formas, J-10 yra didesnio dydžio, taip pat kitokią oro įsiurbimo angą.
J-10 ginkluotė
Iš pradžių dauguma ankstyvųjų J-10A versijų buvo ginkluotos kiniškomis trumpojo nuotolio oras-oras raketomis PL-8 su infraraudonųjų spindulių valdymu, taip pat vidutinio nuotolio pusiau aktyvia valdoma raketa PL-11. Dabar jie yra ginkluoti PL-10 raketomis, kurioms buvo suteikta nauja nukreipimo galvutė, ir PL-15 raketomis su aktyviu radaro valdymu.
Lėktuve taip pat sumontuoti oras-žemė valdomi ginklai – LS-500J arba naujesnės GB1/TG500 bombos.