Kinai ryja Rusijos automobilių rinką – į gatves ruošiasi paleisti dvigubai daugiau savo produkcijos ()
2023 m. Rusijos automobilių rinka išgyveno spartaus augimo etapą. Tai įvyko po 2022 m. buvusio didžiulio nuosmukio, susijusio su didžiųjų užsienio automobilių bendrovių pasitraukimu ir užsienietiškų automobilių deficitu. 2023 m. pabaigoje Rusijoje gali būti parduota daugiau kaip 1 mln. užsienietiškų automobilių, o 2024 m. pardavimai gali būti beveik 500 tūkst. didesni.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau rinkos augimą stabdys padidintos palūkanų normos ir utilizavimo mokestis. O tikroji kova dėl klientų vyks tarp Kinijos gamintojų, kurie jau paskelbė planus Rusijoje parduoti 1,2 mln. automobilių.
Analitikų agentūros „Avtostat“ duomenimis, 2022 m. Rusijoje buvo parduotas tik 626 281 lengvasis automobilis. Tai 58,7 proc. mažiau nei 2021 m. Įdomu tai, kad per 15 pastarųjų metų metiniai naujų automobilių pardavimai Rusijoje nebuvo mažesni nei 1,5 mln. vienetų. Rekordiniai skaičiai buvo pasiekti 2012 m., kai Rusijoje buvo parduota 2,9 mln. lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių.
2023 m. automobilių rinka pasižymėjo sparčiu augimu. Remiantis analitikų agentūros „Avtostat“ direktoriaus Sergejaus Celikovo prognozėmis, metų pabaigos naujų lengvųjų automobilių pardavimų rezultatai viršys 1 mln. vienetų. Tokios pat nuomonės laikosi ir projekto „Avtomarketologue“ vadovas Olegas Mosejevas: „Metų pabaigoje bus parduota apie 1,05 mln. lengvųjų automobilių“.
Rinkos augimą 2023 m. jis sieja būtent su žema 2022 m. baze, kai kritimą lėmė visiškas automobilių trūkumas ir smarkiai išaugusios kainos, rašo „forbes.ru“.
Kaip kilo kainos
Pasak „Forbes“ apklaustų ekspertų, šiandien vienas iš pagrindinių Rusijos automobilių rinką ribojančių veiksnių yra ne tiek naujų automobilių trūkumas, kiek nuolatinis kainų augimas. „Avtostat“ duomenimis, 2022 m. aštuonių mėnesių pabaigoje vidutinė svertinė naujo lengvojo automobilio kaina Rusijoje buvo 2,29 mln. rublių (24,1 tūkst. eurų). Rugsėjo-spalio mėn. vidutinė svertinė lengvojo automobilio kaina – jau ties 3 mln. rublių (31,5 tūkst. eurų) riba, o iki metų pabaigos bus fiksuota šiek tiek žemiau 3 mln. rublių lygio. „Jei skaičiuosime nuo 2014 m., automobilių kainos išaugo trigubai“, – sako S.Celikovas.
Kainų augimas tęsis ir 2024 m. Anot „Forbes“ apklaustų prekybos salonų atstovų, kainos didės pirmaisiais 2024 m. mėnesiais ir palies beveik visus rinkos segmentus. Prognozuojama, kad nuo 2024 m. pradžios naujų automobilių kaina beveik visuose segmentuose pakils iki 10 proc.
Daugelis gamintojų suinteresuoti padidinti automobilių kainas, nes nori pusiausvyros tarp kainų ir valiutos kurso. Taip aiškino automobiliais prekiaujančios įmonių grupės „AutoSpecCentr“ generalinis direktorius Andrejus Terliukevičius. Jam pritaria ir automobilių kontroliuojančiosios bendrovės „Avtodom“ vadovas Andrejus Olchovskis, kurio įmonėje tikimasi „beveik visų markių automobilių kainų padidėjimo“. Pasak pašnekovo, dauguma gamintojų norėjo jau anksčiau kelti kainas, tačiau nenorėjo likti vieni, priėmę tokį sprendimą.
2024 m. „Lada Niva Legend“ ir „Niva Travel“ kainuos 100 tūkst. rublių (1052 euras) ir 26 tūkst. rublių (273 eurais) daugiau. Vidutiniškai visų markių nauji automobiliai gali pabrangti iki 25 proc.
Pagrindinės prielaidos kainoms kilti yra padidėjusios palūkanų normos, išaugęs utilizavimo mokestis, besitęsiančios automobilių logistikos ir įforminimo muitinėje problemos, taip pat naujų automobilių trūkumas rinkoje.
Kiniškas mūšis
„2023 m. Rusijos automobilių rinkoje įvyko tikras persiskirstymas“, – įvertino „Avtostat“ atstovas S.Celikovas.
Jo teigimu, beveik visi automobiliai, importuoti iki karo Ukrainoje, buvo parduoti. Rinką pasidalijo „Avtovaz“ ir kiniškos markės. 2022 m. vasarį kinų prekės ženklai užėmė tik 9 proc. Rusijos rinkos, 2023 m. sausį jų dalis išaugo iki 38 proc., o gruodį jau artėjo prie 60 proc.
Iki 2023 m. Rusijoje oficialiai buvo atstovaujama maždaug 16 Kinijos prekės ženklų (tokių kaip „Haval“, „Chery“, „Geely“ ir kt.). Analitikų iš „Avtostat“ skaičiavimais, vien 2023 m. į Rusijos rinką oficialiai įžengė dar 19 naujų Kinijos prekės ženklų: BAIC, „Haima“, „Hongqi“, „Jetour“, „Kaiyi“, „Livan“, „Jetta“, SWM, TANK, JAECOO, ORA, „Wey“, AITO, „Forthing“, „Lixiang“, „Rising“, „Venucia“, „Voyah“, „Skywell“. Yra markių, kurių automobiliais prekiaujama neoficialiai, pavyzdžiui, „Zeekr“, „Avatr“ ir BYD. Jų „Avtostat“ suskaičiavo daugiau kaip 20.
Kalbant apie modelius, tik oficialiai veikiantys Kinijos prekių ženklai 2023 m. rusams pasiūlė beveik 100 naujų modelių. O atsižvelgiant į lygiagrečiu importu tiekiamus modelius, jų bendras skaičius, „Avtostat“ duomenimis, jau viršija šimtą. Kiniškų prekės ženklų automobilių prekybos agentų centrų skaičius pastaraisiais metais patrigubėjo: prieš karą jų buvo apie 700, o dabar – jau daugiau nei 2 tūkst.
S.Celikovas priduria, kad Rusijoje neliko nė vieno prekiautojo, kurio portfelyje nebūtų kiniškos markės.
Esama duomenų, kad bendrovės iš Kinijos 2024 m. Rusijoje planuoja parduoti 1,2 mln. naujų lengvųjų automobilių – kinai nori padvigubinti savo dalį. Vis dėlto specialistai kalba apie tai, jog pasiekti tokių rezultatų bus sunku, nes paklausa vėsta dėl pernelyg didelių kredito palūkanų.
Tačiau Kinijos prekių ženklai neketina pasiduoti, o kainų mūšį jau pradėjo. Nuo 2023 m. lapkričio kiniški automobiliai staiga tapo pigesni, rašo „Kommersant“. Automobilių pardavėjai pranešė, kad nuolaidų intervalas vidutiniškai svyruoja nuo 100 tūkst. iki 200 tūkst. rublių (1052–2105 eurų), o kai kurių modelių kainų sumažėjimas gali siekti 500 tūkst. rublių (5263 eurus).
Prekybininkai tai aiškina papildoma pačių importuotojų parama. Tai davė vaisių – priklausomai nuo vietovės, klientų srautų padidėjimas siekia nuo 7 iki 10 proc.
„Kiniškų prekės ženklų automobilių paklausa yra nuolat gera. Tam ypač padeda daugelio automobilių markių oficialių atstovų tinklų plėtra, automobilių garantijos, gausus naujų produktų pasirinkimas ir, žinoma, jų aukštosios technologijos bei dizainas“, – priduria Ilja Petrovas iš automobilių prekybos agento „Avilon“.
„Avtovaz“ – be konkurentų
Rusijos automobilių pramonės lyderis „Avtovaz“ bando priešintis kinų invazijai. „Reikia suprasti, kad automobilių, kainuojančių nuo 1 mln. iki 2,5 mln. rublių (10,5–26,3 tūkst. eurų), segmentas yra praktiškai tuščias, – sako S.Celilikovas. – „Avtovaz“ paprasčiausiai neturi konkurentų“.
2023 m. spalį „Lada“ pardavimai Rusijoje parodė geriausią rezultatą ne tik per metus, bet ir per pastaruosius 10 metų. Iš viso parduota 40 912 automobilių. Tai 113,7 proc. daugiau nei 2022 m. spalį.
„Avtovaz“ vis dar pirmauja žemesnės kainos rinkos segmente: daugumą „Lada“ automobilių galima įsigyti už maždaug 1 mln. rublių, o vidutinė kiniško automobilio kaina prasideda nuo 2 mln. rublių (21 tūkst. eurų).
Bet ir „Avtovaz“ kelia kainas: nuo 2023 m. lapkričio čia gaminamų automobilių kainos padidėjo 4,6–9,7 proc., priklausomai nuo modelio.
Kas nutiks rinkoje
Naujų lengvųjų automobilių rinka Rusijoje 2024 m. gali sudaryti nuo 1 mln. iki 1,48 mln. automobilių. „Avtostat“ apskaičiavo tris kitų metų pramonės raidos scenarijus. Pagal pesimistinį, palyginti su 2023 m. reikšmėmis, ji sumažės apie 10 proc. (iki 1 mln. automobilių). Pagal bazinį numatomas 24 proc. augimas (iki 1,25 mln. automobilių), pagal optimistinį – 36 proc. augimas (iki 1,48 mln. automobilių).
„Avtodom“ vadovas A.Olchovskis pesimistiškesnis: „2024 m., jei bus išlaikytas dabartinis palūkanų lygis, nedidelis augimas galimas tik keliuose segmentuose. Anksčiau prognozavome rinkos augimą iki 1,3 mln. automobilių. Tačiau dabar, atsižvelgdamas į Rusijos banko prognozę dėl pagrindinės palūkanų normos lygio 2024 m. pirmąjį pusmetį, prognozuoju 1,2 mln. automobilių“.
Rublio kursas – pagal „exchange.lt“.