Duobėti keliai – praeitis. „Užgyja“ patys. Tai jau tampa realybe (2)
Keliai be duobių? Neeilinis mokslininkų išradimas.

© Rüveyda (Public Domain) | https://www.pexels.com/photo/potholes-with-water-on-dirt-road-13622966/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Duobės keliuose – košmaras vairuotojams, bet ne tik jiems. Atsakymą į šią problemą rado britų mokslininkai, sukūrę savaime „užgyjantį“ paviršių. Tyrimai parodė, kad iš šios medžiagos pagamintas kelias po įtrūkimo „užgyja“ pats, neleidžiantis susidaryti skylėms.
Apie tai pranešė „The Guardian“.
Atliekant laboratorinius tyrimus, naujasis mišinys pašalino nedidelius įtrūkimus, kurie susidarė pakartotinai suklijuojant asfaltą per valandą nuo jų atsiradimo.
„Kai užsandarinami įtrūkimai, išvengiama būsimų duobių ir prailginamas kelio eksploatavimo laikas“, – sakė Svonsio universiteto projekto tyrėjas dr. Jose Norambuena-Contreras.
|
Pasak mokslininko, šio mišinio naudojimas gali pailginti kelio dangos tarnavimo laiką 30 procentų.
„The Guardian“ primena, kad duobės dažniausiai prasideda kaip nedideli paviršiaus įtrūkimai, atsirandantys dėl transporto svorio. Dėl nedidelių plyšių kelio dangoje vanduo gali prasiskverbti į gilesnius kelio sluoksnius, kur jis padaro daugiau žalos dėl užšalimo-atšilimo ciklų. Be to, asfaltas, lipni juoda medžiaga, naudojama asfalto mišiniuose, naudojamuose kelių dangoms konstruoti, kai asfaltas naudojamas kaip rišiklis užpildams surišti, tampa jautrus įtrūkimams, nes kietėja oksidacijos proceso metu.
Norėdami pagaminti savaime gyjantį asfaltą, mokslininkai sumaišė jį su mažytėmis porėtomis augalų sporomis, mirkytomis perdirbtame aliejuje. Kai kelio dangą veikia važiuojančių transporto priemonių svoris, sporos taip pat suspaudžiamos, todėl aliejus patenka į netoliese esančius plyšius. Aliejus pakankamai suminkština asfaltą, kad jis galėtų tekėti ir užsandarinti įtrūkimus.
Mokslininkai mano, kad medžiaga gali būti paruošta naudoti JK keliuose po kelerių metų.