Prieš ledą ir gaisrus – reaktyviniais varikliais! Tikros pabaisos (Foto, Video) ()
Reaktyviniai varikliai yra skirti varyti orlaivius, tačiau jų didžiulė galia ir karštis tapo netikėtas būdas panaudoti juos žemėje.

© Ekrano kopija | https://x.com/TigerDetective/status/1888133282665017384/photo/1
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nuo kovos su siautėjančiais naftos gaisrais iki storų ledo ir sniego sluoksnių – šios galingos mašinos įrodė savo vertę toli už aviacijos ribų.
Vienas iš patraukliausių šių galingų variklių pritaikymo būdų yra gaisrų gesinimas, ypač skirtas gesinti naftos gręžinių liepsnas.
Šio neįprasto ir galingo įrankio šaknys siekia Šaltąjį karą, kai Vengrijos inžinieriai sukūrė netikėtą mašiną.
Mašina, taikliai pavadinta „Big Wind“ (Didysis vėjas), buvo novatoriškas hibridas, apjungęs tvirtą T-55 tanko važiuoklę su ugnine dviejų MiG-21 reaktyvinių variklių, sumontuotų ant jo, trauka.
This tank, called "Big Wind", was outfitted with jet engines to put out oil-well fires pic.twitter.com/drBlwslnRg
— Captivating Vibe (@CaptivatingVibe) August 21, 2023
Rezultatas buvo nepaprasta gaisro gesinimo mašina, galinti sukurti didžiulį vandens slėgį ir užgesinti net aršiausius gaisrus.
|
Norint valdyti „Didįjį vėją“, reikėjo trijų įgulos narių: vairuotojo, kuris valdė patį tanką, operatoriaus galinėje kabinoje, atsakingo už reaktyvinių variklių ir vandens čiurkšlių valdymą, ir ugniagesių vado, stovinčio maždaug 5 m atstumu, prižiūrinčio operaciją nuotolinio valdymo pultu.
Įjungus šešis vandens purkštukus virš MiG variklių, paleidžiama galinga vandens srovė, kuri susimaišusi su karšta reaktyvinio variklio išmetimo srove sukuria didžiulį vandens garų purškimą.
Vanduo purškiamas stulbinančiu 830 litrų per sekundę greičiu – prijungus prie namų baseino, aparatas galėtų jį ištuštinti vos per 50 sekundžių.
„Didysis vėjas“ pasirodė esąs neįkainojamas „ginklas“ kovojant su didžiuliais naftos gręžinių gaisrais, ypač operacijos „Audra dykumoje“ metu.
Po to, kai 1991 m. Saddamas Husseinas įsakė sunaikinti Kuveito naftos telkinius ir padegti šimtus gręžinių, elitinių ugniagesių komandos pasikliovė šia galinga mašina, kuri padėjo suvaldyti siautėjančius pragarus.
Ledo tirpinimas reaktyviniu varikliu
Kai žiemos audros palaidoja peizažus po storomis sniego antklodėmis, kelio valymas tampa sunkiu iššūkiu.
Something to think about @networkrail ? Czechoslovak railway workers defrosting railroad tracks using a MiG-15 engine, after a snowstorm in 1970. pic.twitter.com/Do6ClUvoAV
— Trev Clark's Obscure Aviation History 🚁 (@clark_aviation) November 6, 2023
Nors tradiciniai sniego valymo būdai yra pakankamai veiksmingi, ekstremaliomis sąlygomis reikia daug galingesnio sprendimo: reaktyvinių variklių.
Tęsinys kitame puslapyje:
Šios riaumojančios mašinos, iš pradžių sukurtos varyti orlaivius, pasirodė esą nepaprastai veiksmingos šalinant sniegą ir ledą.
Sniego valymas reaktyviniu varikliu naudojamas dešimtmečius. Septintojo dešimtmečio pabaigoje Niujorke pristatytas pirmasis reaktyvinis sniego valytuvas, skirtas valyti geležinkelio bėgius. Tai drastiškai sumažino laiką, reikalingą gyvybiškai svarbioms geležinkelio linijoms išvalyti.
Ice-melting truck equipped with the jet engine of a MIG-15
— EVSHIFT (@evshift) January 23, 2022
https://t.co/dTZooskIGU
#AutoArt #AutoTech #AutomotiveArt #CarsMeme #Meme #TransportTechnology #UnusualVehicles #WeirdWheels #WeirdWheelsMeme pic.twitter.com/9AqQZgbNUG
Vienas reaktyvinis pūstuvas per kelias valandas galėjo atlikti tai, kas anksčiau užtrukdavo kelias dienas naudojant įprastinius valytuvus ir rankų darbą.
Maždaug tuo pačiu metu Sovietų Sąjunga ir Rytų Europos šalys, įskaitant Lenkiją ir Čekoslovakiją, pradėjo naudoti sunkvežimius su reaktyviniais varikliais sniegu padengtiems kilimo ir tūpimo takams valyti.
Nepaisant efektyvumo, sniego valytuvai su reaktyviniais varikliais turi ir minusų. Didžiausias trūkumas yra kaina, šioms mašinoms reikia daug degalų, todėl jos yra brangus sprendimas gana paprastai užduočiai atlikti.
Dėl šios priežasties dauguma reaktyviniais varikliais varomų sniego valymo sistemų rėmėsi nebenaudojamais orlaivių varikliais, ypač iš eksploatacijos nutrauktų naikintuvų.
Uçak gemisi güvertesinde buzlanmaya karşı rus çözümü MiG-15 jet motoru monte edilmiş traktör. 🤓 pic.twitter.com/X3LM4FVx8E
— Melih Karakelle (@MelihKarakelle) August 6, 2024
Sovietų Sąjungoje daugelis šių sniego valytuvų buvo aprūpinti „Klimov VK-1“ varikliais – pirmaisiais masiškai gaminamais sovietiniais reaktyviniais varikliais, kurie kadaise buvo montuojami naikintuvuose MiG-15.
📸 Old MIG-15 engines are being reused by Russian Forces to melt down snow from airfields and aircraft carriers by fitting them into heavy trucks 🇷🇺 #IADN pic.twitter.com/MP9lobqsIW
— News IADN (@NewsIADN) November 30, 2024
Nors šie varikliai nebuvo laikomi pakankamai patikimais, jų daugiau nei pakako sniego valymui, kai staigus jo gedimas turėjo daug mažiau pasekmių.
Net ir šiandien tebėra naudojami reaktyviniai sniego valytuvai, ypač rytinėje JAV pakrantėje.
Kaip ir jų sovietų kolegos, dauguma jų vis dar naudoja pertvarkytus orlaivių variklius – daugelis jų datuojami Šaltojo karo laikais.
