„Elektronikos žlugimas. Gresia automobilių krizė“ ()
Niekas nesensta greičiau už technologijas. Išmanieji telefonai rinkoje atnaujinami kasmet, o vos 3 ar 4 metų sulaukęs aparatas laikomas seniena. Tokia pati padėtis ir su kompiuteriais, technologijų proveržis įvyko ir automobilių rinkoje. Tik su pastaraisiais yra problema: retas vairuotojas gali keisti ratuotį kas metus ar dvejus. Ką gamintojai daro, kad automobiliai taip greitai nepasentų?

© Gamintojo nuotr. (Atvira licencija)
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nauja technologija, o jau atgyvenusi
Joks naujas automobilis neįsivaizduojamas be multimedijos ekrano, nors, žvelgiant į visą transporto pramonės istoriją, tai tėra šiame amžiuje išpopuliarėjusi naujovė. Didžiausia šios inovacijos problema ta, kad ji yra technologinė, o ne inžinerinė. Pastarosios taip greitai nesensta. O štai ekranai, kompiuteriai, telefonai ir kitos technologijos itin sparčiai atsinaujina.
Be nuolatinių technologijų atnaujinimų automobiliuose gresia elektronikos žlugimas ir plataus masto automobilių krizė.
Dar prieš dešimtmetį spalvotas radijo ekranas „Volkswagen Golf“ modelyje buvo neregėta modernybė, o dabar iš didelių kvadratinių pikselių sudarytas vaizdas atrodo prasčiau nei pirmuosiuose kompiuteriuose, kuriais žmonės pradėjo darbuotis. Prabangiausiuose „Mercedes-Benz“ naudojamas „MBUX Hyperscreen“, lyginant su prieš dešimtmetį montuotais tuo metu moderniausiais ekranais, atrodo tarsi iš futuristinio filmo.
Televizijos laidos „Autopilotas“ naujų automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis atkreipia dėmesį, kad ne ką geresnė situacija ir šiandien. Pasak pašnekovo, nors dabartinės automobilių multimedijos sistemos atrodo pažangios, kasmet pasirodo vis geresnių, funkcionalesnių. Dėl jų vos vienerių metų sulaukęs modelis gali pasirodyti išėjęs iš mados.
|
„Štai korėjiečių gamintojai turi jau dvi sistemas. Naują, kuri montuojama į naujos kartos elektromobilius, ir senesnę, kurią aptiksime mažesniuose, ant senų platformų pagamintuose modeliuose. Iš esmės jos abi tikrai nėra blogos, bet skirtumas išbandžius naująją – milžiniškas, senoji atrodo lyg prieštvaninė. Gamintojai jau kalba, kad po gerų metų pristatys visiškai naują sistemą“, – patirtimi dalijasi E. Babelis.
Sprendimas – nuotolinis atnaujinimas
Aišku, daliai vairuotojų multimedija toli gražu nėra pats svarbiausias dalykas: jiems tereikia, kad ji nestrigtų ir būtų funkcionali, tačiau dalis mašinų pirkėjų nori naujovių, tai ypač svarbu didelius pinigus už komfortą ir technologinę pažangą mokantiems „premium“ segmento klientams. Ir per metus aktualumą prarandanti technologija jiems toli gražu nėra pliusas.
Tad kokį jaunystės eliksyrą sugalvojo gamintojai, kad naujus automobilius įsigiję vartotojai jų technologijų pažanga galėtų džiaugtis ilgiau nei metus? Iš tiesų sprendimas gana paprastas ir jau ne vienerius metus taikomas kitose technologijų srityse. Tai – nuotolinis sistemos atnaujinimas.
Vienas naujausių pavyzdžių – „Mercedes-Benz“ pramogų ir informacijos sistemos MBUX 2.6 versija. Nuo šiol ji bus prieinama ne tik naujų modelių pirkėjams, bet ir tiems, kurie jau važinėja automobiliais, turinčiais antrosios ar trečiosios kartos MBUX sistemas. „Mercedes-Benz“ skelbia, kad vieną rytą funkcionalesnę multimedijos sistemą savo mašinoje rado per 2 milijonus vairuotojų – jiems nereikėjo važiuoti į dirbtuves, kad įdiegtų naujinius.
„Gamintojai tam tikras multimedijos sistemas, kurių gyvavimo laikas anksčiau trukdavo po kelerius metus, atnaujindavo dirbtuvėse per techninę apžiūrą. Tačiau dabar technologijos tobulėja gerokai sparčiau, visi automobiliai turi ryšį, internetą, tad kodėl jų negalima atnaujinti nuolat?“ – retoriškai klausia E. Babelis.
Svarbiausia – funkcionalumas, o ne nematoma sistema
Ir atnaujinimai nėra tokie patys kaip „Windows“ kompiuterių – jie sisteminiai, todėl pokyčių vartotojai beveik nejaučia. „Mercedes-Benz“ įdiegė navigacijos sistemos naujinius, visi modeliai gavo „Google Maps“ vaizdą iš paukščio skrydžio. Elektromobiliuose įdiegtas „Electric Intelligence“ išmanusis kelionės planavimo asistentas dar tiksliau ir kruopščiau suplanuos kelionę su visais įkrovimo sustojimais ir gyvai seks eismą; priklausomai nuo jo sąlygų, adaptuos kelionės planą ir leis sutaupyti laiko ir degalų.
Ypač stipriai patobulėjo vienas pažangiausių MBUX balso asistentų. „ChatGPT“ įskiepis dabar leis ne tik paprašyti automobilio įjungti ar išjungti tam tikras jo funkcijas, bet ir bendrauti su transporto priemone kaip su normaliu žmogumi, pagalbininku. Balso asistentas pasiūlys geriausias aplink esančias vietas papietauti ar įdomius lankytinus objektus. Kad praskaidrintų kelionę, jis papasakos objektų, pro kuriuos yra važiuojama, istorijas.
Didesnių SUV vairuotojams aktuali gali pasirodyti „Offroad Track“ programėlė: joje bus įdomių bekelės maršrutų, kuriuos sukūrė ir įrašė kiti „Mercedes-Benz“ vairuotojai, taip pat bus galima įkelti ir savo atradimus.
Norint išlaikyti aukštą lygį, reikia geros techninės įrangos
Kaip pažymi E. Babelis, kadangi technologijos tobulėja nuolat, tad nieko keisto, jog vis daugiau gamintojų sistemas atnaujina belaidžiu būdu. Taip jos nepasensta, o kad ilgai gyvuotų, gamintojams iš anksto tereikia dviejų ingredientų: galingo, daug duomenų apdoroti gebančio procesoriaus, kad nestrigtų sistema, ir raiškaus, vaizdo nedarkančio ekrano.
„Aišku, čia lengviau „premium“ markėms, kurios parduoda automobilius už santykinai didelę kainą, dėl to gali sau leisti naudoti brangias technologijas. Ekonominėje ir vidutinėje klasėse, kur stipri konkurencija dėl kainų, tą padaryti sunkiau. Matyti, kaip gamintojai taupo. O kai jie pataupo, gauni tokią sistemą, kad naujink nenaujinęs, vis vien ji strigs ir erzins ar blogos spalvos vaizdą gadins. Tačiau rinka jau įrodė technologijų svarbą, tad po kelerių metų „premium“ filosofiją su technologijomis, mano manymu, perims ir žemesnėse kategorijose žaidžiantys gamintojai“, – prognozes pateikia automobilių ekspertas.