Ar automobiliuose grįš mygtukai? „EuroNCAP“ rengia revoliuciją ()
Atrodo, automobilių salonuose vėl galime tikėtis fizinių mygtukų atsiradimo.

© Leo Nguyen, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Interior_of_Model_3.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Organizacija „EuroNCAP“, atsakinga už automobilių saugumo vertinimą, ruošia reikšmingus pokyčius, kurie, tikėtina, įsigalios 2026 metais.
Šie planuojami pakeitimai yra tiesiogiai susiję su daugeliui vairuotojų nepatogiais, visur esančiais jutikliniais automobilio ekranais. „EuroNCAP“ siekia, kad pagrindinės automobilio funkcijos vėl būtų valdomos tradiciniais fiziniais mygtukais, o pagrindinė to priežastis – didesnis saugumas kelyje.
Šiandien beveik neįmanoma rasti naujo automobilio, kurio centrinėje konsolėje nedominuotų didelis jutiklinis ekranas. Oro kondicionavimas, valytuvai ir kt. – viskas perkelta į šiuos ekranus. Gamintojai tai argumentuoja mažesnėmis gamybos sąnaudomis, paprastesniu montavimu ir modernesne automobilio išvaizda.
Vis dėlto, problema slypi tame, kad vairuotojas, norėdamas aktyvuoti tam tikrą funkciją, neretai turi naršyti po kelis meniu lygius, o tuo metu jo žvilgsnis nukrypsta nuo kelio.
|
„EuroNCAP“ kelia pagrįstą nerimą dėl šios tendencijos. Netrukus už fizinių mygtukų buvimą automobilyje bus skiriami papildomi balai atliekant standartinius atsitiktinių susidūrimų bandymus. Tai pirmas kartas, kai ši organizacija aiškiai pareiškia, jog per didelis ekranų skaičius automobilyje kelia riziką.
Planuojama, kad vertinant automobilį, bus atsižvelgiama į fizinių jungiklių, skirtų gyvybiškai svarbioms funkcijoms, tokioms kaip stiklo valytuvai, posūkio signalai, avarinės lemputės ir garso signalas, buvimą. Šie valdikliai turės būti intuityviai pasiekiami ir valdomi neatitraukiant žvilgsnio nuo kelio – lygiai taip, kaip buvo įprasta anksčiau.
Vairuotojas privalės žinoti, kur yra reikiamas mygtukas, net nežiūrėdamas į prietaisų skydelį. Tuo tarpu nemažai gamintojų, pavyzdžiui, „Tesla“, beveik visas automobilio funkcijas yra perkėlę į jutiklinius ekranus. Net tokių bazinių funkcijų kaip stiklo valytuvų ar oro srauto valdymas „Tesla“ automobiliuose reikalauja naršymo po ekrano meniu. „EuroNCAP“ tai laiko neigiamu pavyzdžiu, ir jei naujosios gairės įsigalios, tokie automobiliai gali prarasti vertinimo balų.
Įdomu tai, kad kai kurie automobilių gamintojai patys pradėjo gręžtis atgal į tradicinius sprendimus. Pavyzdžiui, „Škoda“ sugrąžino fizinius oro kondicionavimo valdymo mygtukus, o „Stellantis“ taip pat neatsisako klasikinių jungiklių. To priežastis yra paprasta – klientai skundžiasi sudėtingu valdymu per ekranus, o fiziniai mygtukai yra tiesiog saugesni ir patogesni naudoti.
Nors „EuroNCAP“ neturi teisinės galios, aukščiausias penkių žvaigždučių įvertinimas jų testuose yra labai prestižinis ir reikšmingai veikia automobilių pardavimus. Todėl gamintojams teks prisitaikyti prie naujų reikalavimų, jei jie nenori prarasti konkurencingumo rinkoje.
Nors apie galimus pokyčius buvo paskelbta dar 2024 metais, jų įgyvendinimas planuojamas ne anksčiau kaip 2026 metais. Vis dėlto, nėra visiškai aišku, ar šie planai bus įgyvendinti. Gamintojai ir vairuotojai jau yra pripratę prie jutiklinio valdymo, o tendencija link didesnio ekranų ir mažesnio mygtukų skaičiaus automobiliuose vis dar stiprėja.
Viena yra aišku – jei „EuroNCAP“ pakeitimai įsigalios, vairuotojai atgaus tai, ko šiandien dažnai trūksta: galimybę greitai ir instinktyviai reaguoti į situaciją kelyje, nereikalaujant blaškytis po sudėtingus ekranų meniu – tiesiog pasiekus reikiamą fizinį jungiklį.
