60-90 sek. taisyklė išvažiavus iš greitkelio. Sutaupysite tūkstančius eurus  (1)

Poveikis panašus į riebalų deginimą karštoje keptuvėje.


Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© jonbonsilver (Free Pixabay license) | https://pixabay.com/photos/traffic-highway-lights-night-speed-332857/

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Ypač po ilgos kelionės greitkeliu dauguma vairuotojų tiesiog pastato automobilį ir beveik instinktyviai išjungia variklį. Tačiau ši klaida laikui bėgant gali atsisukti prieš jus ir sukelti vieno svarbiausių ir brangiausių daugelio šiuolaikinių automobilių pavaros komponentų gedimą. Ar galite atspėti, apie ką kalbame? Taip, apie turbokompresorių, kuriam atvėsti reikia iki 60–90 sekundžių.

Važiuojant greitkeliu, turbokompresorius veikia ekstremaliomis sąlygomis. Dyzeliniuose varikliuose turbinos temperatūra siekia iki 900 °C, o rotorius sukasi svaiginančiais 200 000 aps./min. Benzininiuose varikliuose parametrai yra dar aukštesni – temperatūra gali viršyti 1000 °C, o apsukos – iki 250 000 aps./min.

Kas nutinka, kai pastatote automobilį ir išjungiate variklį? Staigus alyvos srauto per karštą turbiną nutrūkimas sukelia karbonizaciją. Suanglėjusi alyva kaupiasi ant turbokompresoriaus išmetimo menčių, blokuodama jautrius komponentus. Tai turbokompresoriaus pabaigos pradžia.

Kas nutinka turbinai išjungus variklį?

Alyvos siurblys nustoja pumpuoti tepalą į guolius, tačiau rotorius toliau sukasi dideliu greičiu. Be aušinimo ir tepimo temperatūra sparčiai kyla, o kanaluose likusi alyva tiesiogine prasme kepa ant metalinių paviršių.

[EU+Kuponai] Mažiausia kaina istorijoje! Aukščiausia klasė. Obliavimo staklės, kurių seniai ieškojote. Paskutiniai vienetai (Video)
7447 5

Mažiausia kaina istorijoje

Specialūs kuponai

Galioja iki 2025-07-21

Iš Vokietijos greitas ir saugus pristatymas

Aukščiausia kokybė

Labai ribotas kiekis

Išsamiau

Poveikis panašus į riebalų deginimą karštoje keptuvėje – susidaro kieta, sunkiai pašalinama plėvelė. Turbinoje šios anglies sankaupos užkemša alyvos kanalus, dėl to guoliai pradeda badauti. Be tinkamo tepimo, guoliai greičiau dėvisi, o kraštutiniais atvejais – stringa.

Kiek laiko turbina turėtų atvėsti po važiavimo greitkeliu?

Po intensyvaus važiavimo greitkeliu pakanka 60 sekundžių varikliui dirbti tuščiąja eiga. Tai optimalus laikas, leidžiantis turbinai sulėtinti greitį iki saugaus, o alyvai atvėsinti įkaitusius komponentus. Per šį laiką temperatūra nukrenta keliais šimtais laipsnių, todėl alyvos karbonizacijos rizika išnyksta.

Tikrai ilgoms kelionėms – daugiau nei 200 kilometrų dideliu greičiu – verta pailginti aušinimo laiką iki 90 sekundžių.

Kada galima sutrumpinti turbokompresoriaus aušinimo laiką?

Ne kiekvienas sustojimas reikalauja laukti visos minutės. Trumpos kelionės mieste, važiavimas spūstyse ar neskubant nesukelia ekstremalių tempų. Tokiomis sąlygomis pakanka 15–30 sekundžių variklio darbo tuščiąja eiga.

 

Paskutinės kelios minutės prieš sustojimą yra labai svarbios. Jei važiavote greitkelio greičiu, staigiai greitėjote arba įvažiavote į ilgas įkalnes, turbokompresorius tikrai yra įkaitęs ir jį reikia atvėsinti. Jei paskutinius 2–3 kilometrus nuvažiavote ramiai, temperatūra jau nukrito, o laukimo laiką galima sutrumpinti.

Kaip tinkamai atvėsinti turbokompresorių?

Geriausias būdas – palaipsniui mažinti variklio apkrovą prieš leidžiantis žemyn. Maždaug 2 kilometrus prieš planuojamą sustojimą patartina sulėtinti greitį, persijungti į žemesnį apsukų diapazoną ir ramiai važiuoti. Šis natūralus aušinimo efektas vairuojant sutrumpina poilsio laiką.

Sustojus automobilių stovėjimo aikštelėje, iš karto neišjunkite variklio. Išnaudokite šį laiką produktyviai. Po minutės galite saugiai išjungti variklį, žinodami, kad turbina saugi.

Ar „start-stop“ sistema kenkia turbinai?

 

Automatinės variklio išjungimo sistemos prie šviesoforų arba kamščiuose yra užprogramuotos taip, kad nepažeistų turbokompresoriaus. Jos išjungia variklį tik tada, kai turbinos temperatūra yra saugi – paprastai žemesnė nei 200 °C. Tai visiškai kitokia situacija nei sustojimas po ilgos kelionės greitkeliu.

Kai kuriuose šiuolaikiniuose automobiliuose taip pat yra automatinė turbokompresoriaus papildomo aušinimo funkcija. Išjungus degimą, elektrinis siurblys dar kelias dešimtis sekundžių cirkuliuoja aušinimo skystį. Tačiau šis sprendimas daugiausia naudojamas brangesniuose modeliuose.

Kiek kainuoja turbokompresoriaus remontas automobilyje?

Turbokompresoriaus remontas arba keitimas yra viena brangiausių automobilių remonto paslaugų. Sugadinto turbokompresoriaus atnaujinimas kainuoja nuo 250 iki 600 eurų, priklausomai nuo modelio ir pažeidimo masto. Tai optimistinis scenarijus, darant prielaidą, kad turbiną galima išsaugoti.

Naujos detalės keitimas populiariems modeliams kainuoja nuo 700 iki 1900 eurų. Prabangių automobilių ar sportinių automobilių turbokompresorių kaina gali viršyti 2400 eurų. Į kainą įskaičiuotos ir darbo sąnaudos bei galimi padariniai.

 

Tinkamai prižiūrimas turbokompresorius gali nuvažiuoti 250 000–300 000 kilometrų be gedimų. Jis dažnai tarnauja ilgiau nei visas automobilis. Tačiau aušinimo taisyklių nepaisymas gali sutrumpinti jo tarnavimo laiką iki 100 000 kilometrų.

Kaip prižiūrėti turbokompresorių?

Atvėsimas po važiavimo yra tik viena dėlionės dalis. Tinkamas apšilimas yra lygiai taip pat svarbus – pirmuosius kelis kilometrus važiuokite švelniai, vengdami didelių apsukų. Šalta alyva yra tirštesnė ir mažiau tepa, todėl guoliai gali greičiau susidėvėti.

Reguliarus alyvos keitimas yra būtinas. Turbokompresorius yra reikliausias komponentas tepimo kokybės požiūriu. Taupant alyvą arba ilginant alyvos keitimo intervalus, greitai sugenda. Mechanikai rekomenduoja ją keisti kas 15 000 kilometrų, tačiau intensyviai naudojant šį intervalą verta sutrumpinti. Tai taip pat aktualu, jei automobiliu naudojatės intensyviai – tai yra, dažnai važiuojate greitkeliais arba daugiausia trumpoms kelionėms mieste.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(3)
(1)
(2)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (1)