Ambicingiausias „Tesla“ projektas atšauktas. Klientai įniršę, o konkurentai triumfuoja ()
Apie šį Elono Musko pažadą turėtume pamažu pamiršti.

© Gamintojo nuotr. (Atvira licencija)
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Full Self-Driving“ istorija velkasi paskui „Teslą“ jau daugelį metų, ir nuo pat pradžių ji kėlė didžiules kontroversijas, apie kurias primindavo kiekvienas naujas kainų pakėlimas. Tačiau dabar iškilo reali rizika, kad apie šį Elono Musko pažadą turėtume pamažu pamiršti.
Beveik dešimtmetį „Tesla“ kūrė ateities viziją, kurioje jos automobiliai patys nuveža keleivius į tikslą be jokio žmogaus įsikišimo. Nuo 2018 m. Elonas Muskas reguliariai kartojo, kad visiška autonomija jau „visai už kampo“, visada kalbėdamas apie artimiausių mėnesių perspektyvą. Tūkstančiai žmonių patikėjo šia istorija ir investavo nemažus pinigus – net iki 15 000 dolerių už „Full Self-Driving“ paketą, tikėdamiesi revoliucijos kasdieniniame judėjime. Tačiau revoliucijos kaip nebuvo, taip ir nėra, o galbūt jos niekada ir nebus?
„Full Self-Driving“ taip ir neprilygo Musko pažadams
|
2025 m. rugsėjį „Tesla“ ryžosi esminiam posūkiui. Kaip rodo dokumentai, pateikti JAV Vertybinių popierių ir biržos komisijai, įmonė nusprendė pakeisti savo flagmano sistemos pavadinimą. Iš pirmo žvilgsnio nereikšmingas žingsnis buvo įvertintas kaip atsitraukimas nuo ankstesnių drąsių pareiškimų dėl visiškos autonomijos – ir sunku su tuo nesutikti. Oficialiuose dokumentuose „Full Self-Driving“ dabar pristatoma tik kaip pažangi pagalbinė vairuotojo sistema, suteikianti dalį autonominių funkcijų arba jų imitaciją tik aiškiai apibrėžtomis sąlygomis. Kitaip tariant, baigta su pažadais.
Toks gana bendras apibrėžimas leidžia apimti tiek dabartines „Teslos“ galimybes, tiek daug paprastesnes konkurentų sistemas. Įdomu tai, kad naujuose dokumentuose visiškai praleisti SAE automatikos lygiai, kurie daugelį metų buvo naudojami savaeigių technologijų klasifikacijai. Kita vertus, sunku nesutikti, jog pavadinimo pakeitimas turi prasmę – dabartinė FSD sistema vis dar reikalauja nuolatinio vairuotojo dėmesio ir pasirengimo akimirksniu perimti kontrolę.
Tarptautinė automobilių inžinierių asociacija ją klasifikuoja tik kaip 2 lygio sistemą. Tai toli gražu ne tik nuo visiškos autonomijos, bet net ir nuo kai kurių konkurentų pasiūlymų rinkoje. Tuo tarpu daugelis klientų vis dar prisimena pažadus apie automobilius, kurie patys paims juos iš stoties ar oro uosto, o po darbo valandų uždirbs pinigus kaip autonominiai taksi.
Vienas žodis, o tiek daug pakeičia. „Full Self-Driving“ dabar tapo „Full Self-Driving (Supervised)“
Atsakydama į augančias teisines abejones, „Tesla“ pridėjo prie sistemos pavadinimo vieną papildomą žodį, tad dabar ji vadinasi „Full Self-Driving (Supervised)“. Maži, bet reikšmingi pakeitimai sutartyse ir informaciniuose dokumentuose aiškiai pabrėžia, kad net su šiuo paketu automobilis netampa visiškai autonominis. Kinijos rinkoje nueita dar toliau – ten visiškai atsisakyta FSD pavadinimo, jį pakeitus dar aiškesniu „Intelligent Assisted Driving“.
Tačiau net ir šios permainos neapsaugojo „Teslos“ nuo problemų. JAV Nacionalinės transporto saugos tarybos pirmininkas viešai sukritikavo „Teslos“ rinkodarą dėl klientų klaidinimo, o Kalifornijos kelių transporto institucija pateikė ieškinį dėl apgaulingos reklamos. Kita vertus, yra ir privalumų – FSD paketo kaina sumažėjo 7000 dolerių, palyginti su aukščiausiomis 2023 m. kainomis. Tai gali rodyti siekį paskatinti pardavimus mažėjant paklausai.
„Tesla“ traukiasi, o konkurentai nesnaudžia
Verta atkreipti dėmesį, kad tuo metu, kai „Tesla“ švelnina savo ambicijas, kai kurie konkurentai iš tiesų jau dabar siūlo autonominius sprendimus. „Waymo“ ir „Baidu Apollo“ teikia vairuotojų neturinčių taksi paslaugas nustatytose zonose, o „Mercedes-Benz“ pristatė „Drive Pilot“ – 3 lygio sistemą, patvirtintą naudoti Vokietijoje ir kai kuriose JAV valstijose miesto eisme.
„Tesla“, nepaisant milijardinių investicijų ir daugelį metų kartotų pažadų, vis dar siūlo sistemą, kuri sunkiai laikytina revoliucine automobilių pramonėje. „Full Self-Driving“ faktiškai išlieka tik pažangus vairuotojo asistentas, reikalaujantis nuolatinio dėmesio. Todėl šis pavadinimo pakeitimas gali būti laikomas vienu didžiausių pažadų koregavimų automobilių istorijoje – atsisakant autonominės ateities vizijos ir renkantis teisiškai saugesnę, bet mažiau įkvepiančią realybę.