Vokiečiai išbandė. Kiek toli elektromobiliai gali nuvažiuoti tuščiomis baterijomis? Rezultatai netikėti ()
Vokietijos automobilių klubas ADAC išbandė šešis elektromobilius, norėdamas išsiaiškinti, kas nutinka, kai akumuliatoriaus įkrovos indikatorius pasiekia nulį.

© Alexander-93, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volkswagen_ID.3_%282023%29_IMG_7972.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasirodo, šiuolaikiniai elektromobiliai turi paslėptus avarinius rezervus, kurie leidžia jiems pasiekti artimiausią įkroviklį net ir tada, kai rodomas atstumas yra visiškai išnaudotas.
Bandymas buvo atliktas 2,2 kilometro ilgio buvusio karinio aerodromo ruože, kur automobiliai buvo vairuojami tol, kol visiškai išsikrovė jų akumuliatoriai. Kitaip nei realiomis sąlygomis, kai vairuotojai naudodavo energiją taupančius metodus, tyrėjai sąmoningai išlaikė įprastą vairavimo stilių, kad ištirtų blogiausią įmanomą scenarijų.
Bandymo rezultatai stebina. Akumuliatoriaus įkrovos indikatoriui pasiekus nulį, „Tesla Model Y“ nuvažiavo dar 11 kilometrų trimis laipsniško galios mažinimo etapais: pirmiausia 3 kilometrus su daliniu galios mažinimu, tada 6 kilometrus su dideliu galios mažinimu ir galiausiai 2 kilometrus minimalaus greičio režimu.
„Volkswagen ID.3“ pasiekė identišką rezultatą, nors ir su kitokiu atstumo pasiskirstymu. Vokiškas kompaktiškas automobilis per pirmuosius du galios mažinimo etapus įveikė 4 kilometrus, o paskutiniame etape, kai automobilis vos riedėjo, – 3 kilometrus.
|
Kinų „BYD Seal“ demonstravo agresyviausią rezervinę strategiją. Pirmajame etape, kai kiti automobiliai jau gerokai sumažino galią, „Seal“ nuvažiuodavo net 10 kilometrų su santykinai normaliu našumu. Tik tada sistema smarkiai sumažino savo nuvažiuojamą atstumą – 8 kilometrai antrajame etape ir minimalus atstumas trečiajame.
„Kia EV6“ pasirodė panašiai – pirmajame etape jis įveikė 11 kilometrų, tačiau antrajame etape jis greitai sumažino atstumą iki 7 kilometrų, o trečiajame – vos kelių šimtų metrų. Tuo tarpu „Volvo EX40“ pasirinko konservatyviausią požiūrį, tolygiai paskirstydamas rezervą – iš pradžių 3 kilometrus, o vėlesniuose etapuose – du 9 kilometrų atstumus.
Visuose išbandytuose automobiliuose įspėjimų seka pradedama daug anksčiau, nei galima tikėtis. Pirmieji įspėjimai pasirodo, kai įkrovos lygis yra 15–20 procentų, o tai, priklausomai nuo modelio ir akumuliatoriaus talpos, atitinka realų 40–80 kilometrų atstumą. Šiuo metu indikatoriaus spalva pasikeičia iš žalios į oranžinę, o ekrane pasirodo diskretiškas įkrovimo priminimas.
Šiame etape vairuoti išlieka visiškai patogu – pasiekiama maksimali galia, visos komforto sistemos veikia įprastai, o vieninteliai pokyčiai yra piktogramos spalva ir retkarčiais pasirodantys pranešimai. Tai sąmoningas gamintojų veiksmas, siekiant suteikti vairuotojams pakankamai laiko rasti įkrovimo stotelę nesukeliant panikos.
Padėtis smarkiai pasikeičia, kai odometras rodo mažiau nei 10 kilometrų atstumą arba akumuliatoriaus įkrova nukrenta žemiau 5 procentų. Šiuo metu elektronika perima valdymą ir pradeda priverstinį energijos taupymą. Variklio galia sumažėja 30–50 procentų, o tai reiškia, kad įsibėgėti iki 100 km/val. gali užtrukti dvigubai ilgiau nei įprastai, o pasiekti greitį greitkelyje tampa praktiškai neįmanoma.
Kai kurie modeliai, pavyzdžiui, „BYD Seal“, visiškai nustoja rodyti konkrečius skaičius – vietoj to rodomi brūkšneliai arba pranešimas „Žemas“, todėl vairuotojas nežino, koks yra tikrasis nuvažiuojamas atstumas. „Tesla“ ir „Volkswagen“ toliau skaičiuoja iki nulio, o tai bent jau aiškiai parodo, kiek kilometrų teoriškai liko.
Tęsinys kitame puslapyje:
ADAC konkrečiai įspėja nelaikyti avarinio rezervo savaime suprantamu dalyku, kuriuo galima pasikliauti bet kurioje situacijoje. Bandymas buvo atliktas optimaliomis sąlygomis – temperatūra buvo 20 laipsnių Celsijaus, trasa buvo idealiai lygi, o akumuliatoriai buvo gana nauji, jų rida buvo mažesnė nei 30 000 kilometrų.
Ką galima padaryti, norint padidinti elektromobilio nuvažiuojamą atstumą?
Kai akumuliatoriaus įkrovos lygis artėja prie kritinio lygio, būtina nedelsiant imtis veiksmų. Perjungus į ECO režimą, galima padidinti nuvažiuojamą atstumą 10–20 procentų, nes sistema automatiškai apriboja variklio galią iki 60–70 procentų maksimalios ir sumažina oro kondicionieriaus galią. Išjungus visus nereikalingus energijos vartotojus – sėdynių šildymą, vairo šildymą ir net radiją bei ekranus – galima sutaupyti kelis šimtus vatų energijos, o tai reiškia papildomą kilometrą ar du, kai akumuliatoriaus įkrovos lygis yra kritiškai žemas.
Važiavimo greitis daro didžiulę įtaką elektromobilių energijos suvartojimui. Važiuodamas 130 km/val. greičiu, automobilis sunaudoja beveik dvigubai daugiau energijos nei važiuodamas 80 km/val. greičiu, o skirtumas tarp važiavimo 100 km/val. ir 50 km/val. greičiu gali reikšti 40–50 procentų didesnį nuvažiuojamą atstumą.
Visiško baterijų išsikrovimo pasekmės
Visiškas ličio jonų akumuliatorių išsikrovimas gali sukelti negrįžtamą žalą arba gerokai sutrumpinti jų tarnavimo laiką. Kai kurie elementai gali negrįžtamai sugesti, sumažindami viso akumuliatoriaus talpą 5–10 procentų. Kraštutiniais atvejais, ypač jei automobilis kelias dienas paliekamas su visiškai išsikrovusiu akumuliatoriumi, gali tekti pakeisti visą modulį.
Teoriškai elektromobilį galima įkrauti avariniu būdu naudojant nešiojamą išorinę bateriją arba kitą elektromobilį su V2L (Vehicle to Load) funkcija. Tačiau energijos perkėlimui iš kito elektromobilio reikalingas specialus laidas ir suderinamos sistemos, o pats procesas trunka 30–60 minučių, kad būtų pasiektas 5–10 kilometrų atstumas.