Kinai stebina pasaulį. Neįtikėtina! Ką jie naudoja tiesdami greitkelius ()
Kinijos mokslininkai įrodė, kad net ir šias sudėtingas atliekas galima panaudoti naudingai.

© Marc-Lautenbacher, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heavy_machines_for_asphalt_pavement_in_Canada.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iki šiol didžiulių vėjo turbinų utilizavimo problema atrodė neįveikiama, o gal net ir neegzistuojanti. Nors plieninius komponentus buvo galima lengvai išlydyti ir pakartotinai panaudoti, mentės, pagamintos iš itin patvarių kompozitų, kėlė tikrą iššūkį. Tačiau Kinijos mokslininkai įrodė, kad net ir šias sudėtingas atliekas galima panaudoti naudingai.
Jų nauja technologija leidžia panaudotas vėjo turbinų dalis paversti asfalto ir betono komponentu, o pirmieji bandymai greitkeliuose jau įrodo šio sprendimo efektyvumą.
Landžou įsikūrusi Kinijos mokslų akademija penkerius metus tyrė, kaip panaudoti vėjo turbinų mentes kelių infrastruktūroje. Profesoriaus Tango Zhichengo vadovaujama komanda sukūrė procesą, kuris apima mechaninį kompozicinės medžiagos šlifavimą ir cheminį apdorojimą. Taip sukuriamas asfalto ir cemento mišinių priedas, pasižymintis unikaliomis savybėmis: lengvumu, atsparumu korozijai ir dideliu patvarumu.
Kodėl vėjo jėgainių mentes taip sunku perdirbti?
|
Energetikos parkuose veikiančių vėjo turbinų eksploatavimo laikas yra maždaug 20–25 metai. Po to jas reikia išmontuoti. Problema yra ne metalinės dalys, kurias galima lengvai parduoti kaip metalo laužą, o pačios kompozicinės mentės. Jos sudarytos iš stiklo arba anglies pluošto, įterpto į epoksidines dervas. Ši konstrukcija užtikrina atsparumą vėjui ir oro sąlygoms, tačiau taip pat daro medžiagą praktiškai nesunaikinamą ir sunkiai perdirbamą. Dėl to daugelis senų mentių anksčiau atsidurdavo sąvartynuose arba buvo skirtos perdirbimui.
Naujoji technologija jau buvo išbandyta praktiškai. 2024 m. rugsėjį ji buvo įdiegta Qingfu greitkelio ruože Landžou mieste. Ten naudotas asfalto mišinys buvo penkis mėnesius bandomas lauke. Kaip pabrėžė už projektą atsakingos statybos bendrovės direktoriaus pavaduotojas Wang Zhaoli, kelias nebuvo pažeistas – nebuvo jokių įtrūkimų, provėžų ar atsisluoksniavimo. Tai patvirtina, kad medžiaga gali sėkmingai konkuruoti su tradiciniais mišiniais ir netgi juos pranokti savo patvarumu.
Nors kinų metodas kelia didelį susidomėjimą, tai ne vienintelė tyrimų sritis. Amerikiečių startuolis „Regen Fiber“ sukūrė mikropluošto išgavimo iš menčių procesą, kuris gali būti naudojamas betonui ir skiediniui armuoti. Tuo tarpu Vokietijos bendrovė „Neocomp“ perdirba jas į granules, naudojamas kaip kuras cemento gamyklose, o degimo pelenai vėl panaudojami cemento gamyboje.