13 už stovėjimą!? Vairuotojams šokas. Kainos kyla į kosmosą ()
Kainos pasiekė lygį, pranokstantį daugelio vairuotojų lūkesčius.
© Jah Nomad (Public Domain) | https://www.pexels.com/photo/parking-road-sign-17673815/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pastaraisiais mėnesiais daugelyje Lenkijos miestų vairuotojai patiria žymų automobilių stovėjimo kainų šuolį mokamose stovėjimo zonose miesto centruose. Tokia situacija kelia vairuotojų nepasitenkinimą, tačiau savivaldybės džiaugiasi didėjančiomis pajamomis į miesto biudžetus.
Augančios automobilių stovėjimo kainos Lenkijos miestų centruose tampa vis akivaizdesnės. Daug kur stovėjimo mokesčiai mokamose zonose (SPP) pasiekė lygį, pranokstantį daugelio vairuotojų lūkesčius. Savivaldybės aiškina, kad jų tikslas nėra vien tik padidinti biudžeto įplaukas – siekiama ir didesnės vietų rotacijos bei mažesnio automobilių skaičiaus miesto šerdyse.
Kiek kainuoja stovėjimas didžiuosiuose Lenkijos miestuose
Euro kursas zloto atžvilgiu yra 0,24 ct.
Daugelyje miestų mokamo stovėjimo zonose valanda stovėjimo kainuoja kelis zlotus. Ten, kur įvesta centrinė mokamo stovėjimo zona (ŚSPP), kainos didžiausios, nors ne kiekvienas miestas tokią zoną turi. Varšuvoje tokios zonos nėra – pirmoji stovėjimo valanda kainuoja 4,50 zl, antroji – 5,40 zl, trečioji – 6,40 zl. Čenstakavoje vairuotojai turi saugotis ŚSPP zonos, kur valanda kainuoja 6 zl. Sopote valanda kainuoja 6,90 zl (antroji – 8,20 zl, trečioji – 9,80 zl). Tiek pat už pirmą valandą moka ir atvykėliai Lodzėje, kur kitos valandos kainuoja atitinkamai 8,20 zl ir 9,80 zl (už tris valandas – 24,90 zl). Vroclave valanda stovėjimo brangiausioje zonoje kainuoja 7 zl.
Poznanė ir Krokuva – brangiausi miestai
|
Dar daugiau moka vairuotojai Gdanske – pirmoji valanda miesto centre kainuoja 7,50 zl, antroji – 9 zl, trečioji – 10,80 zl (už tris valandas – 27,30 zl). Ščecine ŚSPP zonoje pirmoji valanda kainuoja 8 zl, antroji – 9,60 zl, trečioji – 11,40 zl (trys valandos – 29 zl). Krokuvoje vairuotojai miesto centre moka net 9 zl už pirmą valandą (antra – 10 zl, trečia – 11 zl). Poznanėje pirmoji valanda centrinėje zonoje atvykusiems iš kitų miestų kainuoja 9,50 zl, o kitos dvi – 11 ir 13 zl (trys valandos – 33,50 zl).
Ką sako įstatymai apie stovėjimo kainas
Pagal galiojančius teisės aktus, didžiausia galima kaina už pirmą valandą stovėjimo mokamoje zonoje (SPP) negali viršyti 0,15 proc. minimalios algos, kuri 2025 m. siekia 4666 zl, t. y. 6,99 zl. Tuo tarpu centrinėse mokamo stovėjimo zonose (ŚSPP), esančiose pačiuose miestų centruose, leidžiama taikyti iki 0,45 proc. minimalios algos siekiančią kainą, t. y. šiemet net 20,99 zl.
Savivaldybės siekia gerinti miestiečių gyvenimo kokybę
Savivaldybių duomenimis, šie kainų pakėlimai turi du pagrindinius tikslus – didesnį vietų prieinamumą ir geresnę gyvenimo kokybę miestiečiams. Miestų centruose vis sunkiau rasti laisvą vietą, ypač piko metu, todėl didesnės kainos turėtų skatinti vairuotojus naudotis viešuoju transportu. Tuo tarpu tie, kurie vis dar renkasi važiuoti nuosavu automobiliu, dėl aukštų tarifų turėtų trumpinti stovėjimo laiką, o vietos – greičiau keistis. Vis dėlto daugelis vairuotojų su tuo nesutinka ir atvirai reiškia pasipiktinimą, teigdami, kad kainos tapo neadekvačios.
Kainų didėjimas atitinka europines tendencijas
Ekspertai pažymi, kad tokia aukštų stovėjimo mokesčių politika atitinka Europos miestų tendencijas. Daugelyje Vakarų Europos miestų kainos yra dar didesnės, o gautos pajamos investuojamos į viešąjį transportą ir dviračių infrastruktūrą. Lenkijoje vis daugiau savivaldybių ima vadovautis panašia logika.
Lietuvoje mokamas stovėjimas didmiesčiuose kainuoja nuo 0,5 iki 4 eurų už valandą, priklauso nuo zonos.
Kainų didinimas duoda apčiuopiamų finansinių rezultatų – pajamos auga, o dalis miestų planuoja papildomas lėšas skirti gatvių modernizavimui ir tvaraus transporto plėtrai. Nors vairuotojams šie pokyčiai dažnai skaudūs, savivaldybės tvirtina, kad tai – platesnės tvaraus judumo strategijos dalis. Daugeliui vairuotojų tai reiškia, jog stovėjimas miesto centre tampa privilegija, kurią ne kiekvienas gali ar nori sau leisti.
