Foursquare: į Lietuvą ateina dar vienas pasaulį sužavėjęs socialinis tinklas (Video) (12)
Jei paprašytų išvardinti socialinių tinklų pavyzdžius, turbūt daugelis pirmiausia paminėtų Facebook, o kiek mažesnė dalis Twiter arba dar Linkedin. Nejaugi visame margame pasaulyje nieko daugiau ir nėra? Žinoma, neskaitant įvairiausio plauko mėgėjiškų tinklų. Tikrai yra, tik į Lietuvą šios naujovės neskuba ateiti. Ir vienas iš tokių tinklų - Foursquare mobilioji programėlė arba tiesiog socialinis tinklas, sulaukęs pripažinimo vakarų pasaulyje ir atnešęs daugybę įdomių naujovių verslo pasaulyje jau beldžiasi ir į Lietuvos duris. Kas gi tai per tinklas ir kuo jis toks ypatingas?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Populiarėjant išmaniesiems telefonams, neabejotinai ir Lietuvoje savo vietą po saule suras pasaulio populiariausios programėlės, tad kol ryškių lyderių dar nėra, galima susipažinti su kai kuriais žymiausiais pasaulinės rinkos dalyviais. Vienas iš tokių – mobilus socialinis tinklas „Foursquare“.
Tai vienas iš naujausių socialinių tinklų startavęs tik 2009 metais ir labai sparčiai užauginęs savo auditoriją. Šiuo metu Foursquare turi virš 10 milijonų registruotų vartotojų iš viso pasaulio ir šis skaičius sparčiai auga.
Foursqaure augimas
Tačiau ne kaip kiti šiuo metu visiems žinomi socialiniai tinklai, šis sukurtas mobiliajai technikai turinčiai GPS vietos nustatymo įrangą. Būtent tai jį daro unikaliu ir vieną iš didžiausių potencialų turinčiu marketingo projektu pasaulyje. Programėlės esmė labai paprasta ir galima sakyti, jog joje tėra tik vienas svarbus mygtukas: „Check in“ (lt. užsiregistruoti, prisiregistruoti).
Ką gi daryti su šiuo mygtuku? Viskas labai paprasta: turėdami šią programėlę savo telefone, užeinate į kokią kavinę, kino teatrą, restoraną ar bet kokia kitokią panašią įstaigą, programėlėje paspaudžiate „Check in“ naudojant GPS, jūsų apsilankymo vieta pažymima atitinkamoje virtualioje duomenų bazėje. Na ir kas iš to? Kadangi tai socialinis tinklas, tokiu būdu apie apsilankymą galite paskelbti savo draugams. Net ir tiems, kurie nesinaudoja Foursquare tinklu, mat sistema suteikia galimybę dalintis savo apsilankymais Twitter bei Facebook sistemose.
Žinoma, informuoti draugus apie buvimo vietą ir nieko daugiau – būtų kiek mažokos galimybės net ir mobilaus socialinio tinklo atveju. Tad kūrėjai sugalvojo papildomų funkcijų, kurios sukelia ir azartą, ir suteikia papildomos naudingos informacijos.
Pirmiausia, kad nebūtų labai nuobodu spaudyti mygtuką, neįprasto socialinio tinklo kūrėjai sugalvojo elementariai paprastą žaidimą – už kiekvieną apsilankymą gaunate taškų bei galimybę užsitarnauti aplankytos vietos mero titulą ar bent ženkliuką. Kita, jau praktine prasme naudingesnė funkcija – apsilankę bet kurioje registruotoje vietoje, galite palikti atsiliepimą bei įrašyti pasiūlymų ką būtinai reiktų nuveikti šioje vietoje – įrašus pamatys visi užklydę į šią vietą.
Taigi Foursquare galėtume pavadinti socialiniu tinklu, mobilia programėle ir žaidimu viename.
Foursquare taškai, ženkliukai, merai ir ypatingi pasiūlymai
Kodėl Foursquare susilaukia tokio didelio dėmesio visame pasaulyje? Pirmiausia, azartą skatinanti taškų sistema. Kaip ir bet kokiame žaidime, taškai reiškia galimybę varžytis su kitais, bandyti būti geriausiais. Tačiau kokia nauda juos rinkti?
Įdomiausia tai, kad jokios naudos nėra, tai tiesiog smagus iššūkis, surinkti kuo daugiau taškų ir būtų pirmoje vietoje vadinamojoje švieslentėje. Be to, taškai nėra amžini, jie atsinaujina kiekvieną savaitę, taigi net patys Foursquare atstovai pripažįsta, kad taškai neturi jokios prasmės šiame socialiniame tinkle. Bet milijonams lankytojų tai nė motais.
Dar vienas apdovanojimas už apsilankymus, skatinantis žmonių norą naudotis Foursquare, yra ženkliukai (angl. badges). Tai yra skautų ženkliukų atitikmuo, kai už kažkokį įvykdytą tikslą esi apdovanojamas tam tikru paveiksliuku ar titulu. Pavyzdžiui, ženkliuką ir titulą „tyrinėtojas“ (angl. explorer) gali gauti apsilankęs 25-iose skirtingose vietose, o „super vartotoju“ (angl. super user) gali tapti, per mėnesį aplankęs 30-yje vietų.
Ženkliukai, kitaip nei taškai, niekad nedingsta, o tai reiškia, jog ir naudotojų titulai niekad nepranyks. Be to, specialiomis progomis yra sukuriami įvairūs nauji ženkliukai, pavyzdžiui “4sqDay” ženkliuką buvo galima gauti per tarptautinę Foursquare dieną/šventę. Beje, ženkliukus gali kurti ne vien Foursquare, tačiau apie tai - truputi vėliau. Šiuo metu yra virš 250 skirtingų Foursquare ženkliukų, tačiau kai kurių iš jų jau nebeįmanoma užsitarnauti. Ženkliukų sąrašą galite rasti čia.
Foursquare taškų sistema ir ženkliukai nors ir smagios šios programėlės funkcijos, tačiau tai nėra viskas. Vienas iš įdomių ir gana unikalių dalykų socialiniuose tinkluose - galimybė tapti meru. Kiekvienas Foursquare naudotojas gali tapti bet kurios vietos, registruotos šioje sistemoje meru, nesvarbu ar tai būtų batų parduotuvė ar baltieji rūmai. Meras skelbiamas labai paprastai - juo tampa aktyviausias vietos lankytojas.
Taigi, galimybė tapti meru, gauti įvairius titulus bei ženkliukus, ir aplenkti savo draugu taškų skaičiumi - tai trys pagrindinės galimybės padedančios Foursquare taip greit populiarėti.
Na, o štai kaip save pristato pats Foursquare tinklas:
Foursquare ir verslas
Turbūt nesunku nuspėti, jog socialinio tinklo dalyviams patrauklus žaidimas sukuria aibę naujų marketingo sprendimų lankytinų vietų savininkams. Visų pirma, tai ypatingi pasiūlymai tam tikrą taškų kiekį surinkusiems ir atitinkamą titulą gavusiems lankytojams. Kažką panašaus kavinės ar parduotuvės bando daryti su nuolaidų kortelėmis, skatinančiomis lojalumą, tačiau šiuo atveju Foursquare atveria daug didesnes galimybes – jame jau dabar yra numatyta galimybė verslams sukurti 7 skirtingų rūšių akcijas, kurios skatina lojalumą, padeda pritraukti naujų lankytojų bei tiesiog sustiprinti įmonės prekinį ženklą.
Be jau minėtų ypatingų pasiūlymų lojaliems klientams, Foursquare verslui paruošė ir daugiau galimybių - puslapius ir ženkliukus.
Kaip jau minėjome, ypatingi pasiūlymai - tai lojalumo kortelių atitikmuo. Šia paslauga gali naudotis visos įmonės, sulaukiančios pastovių klientų (pvz.: kavinės, restoranai, teatrai, parduotuvės ir pan.). Norint pradėti vykdyti šias akcijas tereikia užregistruoti savo verslą Foursquare sistemoje.
Tiesa, socialinis tinklas bando apsisaugoti nuo apgavysčių, todėl registracija iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti sudėtinga. Užsukus į foursquare.com ir susikūrus naują vartotoją reikia per paiešką surasti savo verslą ir patvirtinti jį kaip jūsų (“Claim your venue”).
Foursquare kol kas palaiko du patvirtinimo būdus - skambučiu oficialiu numeriu (veikia tik JAV) arba laišku, kurį išsiunčia nurodytos vietos adresu, su patvirtinimo kodu. Laiškas dažniausiai ateina per 1-2 savaites. Ir tik po to, kai suvedamas patvirtinimo kodas, Foursquare traktuoja, kad nurodytos įmonės patalpos yra tikros ir tinklo lankytojams galima leisti dalyvauti šios vietos organizuojamose akcijose.
Patvirtintintiems savininkams suteikiamos teisės matyti užregistruotos vietos statistiką - apsilankymų ir apsilankiusiųjų skaičių, jų lyti, amžių, laiką kada jie lankėsi. Neaišku ar toks informacijos pasidalinimas patinka patiems vartotojams, tačiau verslo savininkams tai tikrai įdomūs duomenys. Šie duomenis padeda kuriant įvairias Foursquare kampanijas, susijusias su ypatingais pasiūlymais (angl. specials).
Naudojantis Foursquare galimybėmis, vietų savininkai gali sukurti iš viso septynias skirtingas akcijas, tokias kaip mero apdovanojimas, naujoko apdovanojimas, draugų apdovanojimas (pastarasis veikia, kai vienu metu, vienoje patalpoje užsiregistruoja vietos savininko nustatytas kiekis draugų). Akcijų veikimo principas labai paprastas - kai lankytojas prisiregistruoja konkrečioje vietoje ir jeigu gauti duomenys atitinka kokią nors sukurtą akciją (lankosi pirmą kartą arba apsilankė penktą kartą), Foursquare sistema jį pasveikina kaip laimėtoją. Šią sveikinimo žinutę vartotojas parodo įmonės darbuotojui, ir atsižvelgiant į akcijos sąlygas žmogus yra apdovanojamas arba pasveikinamas.
Dar viena verslui sukurta funkcija - įmonių puslapiai. Tai yra ganėtinai panašus dalykas į Facebook puslapius, tačiau Foursquare sistemoje jie turi mažiau galimybių. Iš esmės, Foursquare įmonės puslapis yra marketingo būdas toms įmonėms, į kurias neįmanoma „užeiti“.
Šie puslapiai taip pat leidžia registruoti įvairias vietas Foursquare žemėlapyje, taip pat palikti pasiūlymus. Vienas iš pavyzdžių, kaip galima šią savybę išnaudoti marketingo tikslais, yra History channel kampanija. Pasitelkiant Foursquare puslapį, kompanijos darbuotojai žemėlapyje pažymėjo daug įvairių vietų, nurodančių įvairius pasaulinius įvykius (mūšius, paktus ir t.t.). Tai tapo lyg mažas gidas, kuris ne tik supažindina žmones su istorija, bet ir juos sudomina plačiau apie tai sužinoti iš History channel.
Paskutinė galimybė verslui, kurią suteikia Foursquare - tai unikalūs ženkliukai. Tai reiškia, jog įmonė bendradarbiaudama su foursquare gali susikurti tam tikrą iššūkį viso pasaulio lankytojams, už kurio įvykdymą jiems bus įteiktas tos įmonės sukurtas ženkliukas. Puikus pavyzdys: kavinės Starbucks ženkliukas (pavadinimas “Barista”)
Norint gauti šį ženkliuką, vartotojas turi prisiregistruoti skirtingose penkiose Starbucks kavinėse. Tiesa, šį marketingo būdą galės sau leisti ne kiekviena įmonė, mat dalyvavimo šioje kampanijoje kaina - 20 000 dolerių.
Štai kaip verslo galimybes pristato pats Foursquare tinklas:
Toks yra Foursquare socialinis tinklas – bandantis būti tarpininku tarp vartotojų ir verslo, o kad netrūktų nei vieno, nei kito, abiem pusėms pasiūlantis įdomių galimybių. Vakarų pasaulyje įmonės labai pozityviai diegia Foursquare į savo verslą, nes supranta jo atnešamą naudą - puikus abipusis ryšys tarp įmonės ir klientų, kuris garantuoja tiek prekinio ženklo vertės augimą, tiek pajamų. Taigi, socialiniame tinkle su malonumu dalyvauja ne tik lankytojai, bet ir verslo pasaulis – susiformuoja griūtinis procesas, kuris nesunkiai paaiškina spartų Foursquare populiarėjimą.
Kaip jau supratote, Foursquare į valstybę ateina tuomet, kai jame užregistruojamos lankytinos vietos. Šis procesas, kol kas dar vangiai, tačiau prasideda ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, platus kavinių tinklas Charlie Pizza, ruošiasi spalio mėnesio pradžioje pradėti leisti Foursquare lojalumo programas su dovanomis savo klientams, pasitelkdami ypatingų pasiūlymų galimybes.
Arnoldas Gatavynas
foursquare@simplelook.lt