Padangų naudojimo laikas: 6 metai? 10 metų? Nesutaria ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje! (1)
Kiekvieną rudenį ir pavasarį atgyjanti padangų tema tampa kasdienybe – apie tai rašoma internete, kalbama per radiją ir televiziją. Tame nieko keisto – visgi tai sezoninio padangų keitimo metas, o susigaudyti tarp gausybės pasiūlymų ir rekomendacijų iš ties nelengva.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Jei manytumėte, kad tokia tema aktuali tik Lietuvoje, labai klystumėte – kiekvieną pavasarį apie tai kalba visi Šiaurinio pusrutulio gyventojai. Įdomų straipsnį šia tema parašė ilgametis žurnalo „Modern Tire Dealer“ redaktorius Bob Ulrich.
Vietos ir nacionalinėje televizijoje apie padangas ir padangų amžių kalbama jau mėnesį. Vadinasi, atėjo laikas padangų eksploatavimo trukmės klausimą iškelti dar kartą!
Pranešimas apie tinkamų naudoti padangų amžių praėjusią naktį buvo transliuojamas vietiniu ABC kanalu „Channel 5“. 2014 metų vasario 21 dieną jų interneto svetainėje patalpintas laidos „5 on Your Side“ įrašas įspėjo, kad padanga „nors ir yra nauja, bet gali sukelti avariją“.
Jau ir anksčiau girdėjome bei skaitėme tokius bauginimus, tad šie pareiškimai nėra kažkuo nauji. Vis dėlto panašu, jog klausimas taip ir lieka neišspręstas, todėl nepakenks į šią laidą bei joje pateiktą medžiagą pažvelgti kritiškai ir dar kartą viską persvarstyti, o padangų pirkėjai kaip ir prekiautojai, esant poreikiui, tuo gali tuo pasinaudoti.
Argumentas: „Channel 5“ pranešė, kad pagal Nacionalinę kelių eismo saugumo administraciją (angl. National Highway Traffic Safety Administration) laikui bėgant guma trukinėja „tad net esant plačiam atraminiam paviršiui, jos vientisumas gali būti pažeistas“.
Kontrargumentas: Visa tai yra tiesa, bet reikia pabrėžti, jog net ir karameliniai kukurūzai bei Pop-Tarts sausainiai blogai saugomi greitai genda. Tai taikoma ir naujoms padangų atsargoms – kokybiškai saugant, padangų guma nepatiria jokio apčiuopiamo destrukcinio poveikio.
Argumentas: „Saugos šalininkai teigia, kad senesnės negu šešerių metų padangos turėtų būti pakeistos“.
Kontrargumentas: Reiktų pastebėti, kad taip teigė tik vienas iš šalininkų (o ir apklaustas šioje laidoje tebuvo jis vienintelis) - kompanijos „Safety Research & Strategies Inc“ prezidentas bei įkūrėjas Sean Kane. Pasigilinus paaiškėjo, jog ABC laida nutylėjo kai kurią informaciją apie šią įmonę: ją aktyviai remia teismo advokatai, tad labai didelis klausimas, kokiais motyvais vedinas Sean Kane išsakė tokią nuomonę.
Argumentas: „General Motors“ ir „Chrysler“ naujai įsigytų transporto priemonių instrukcijose yra specialios rekomendacijos, kuriose įspėjama dėl daugiau nei šešis metus naudojamų padangų. Be to, „Bridgestone Michelin“ ir „Continental“ pateikia panašius perspėjimus“.
Kontrargumentas: Teiginiai apie „General Motors Corp“ ir „Chrysler Group LLC“ yra teisingi. Tačiau nepasakyčiau, kad „Bridgestone Americas Inc“, „Michelin North America Inc“ ir „Continental Tire the Americas LLC“ teikia panašius patarimus. Taip, „Bridgestone“ ir „Michelin“ teigia, kad „po penkerių metų padangos turėtų būti tikrinamos“, tačiau visos trys bendrovės rekomenduoja jas keisti po 10 metų nuo pagaminimo datos, bet ne šešerių.
Argumentas: „Channel 5“ vaizdo pranešime teigiama, kad anot jų atlikto tyrimo, senesnės nei šešių metų padangos per pastaruosius 20 metų buvo įtrauktos į 252 incidentus, kas nulėmė 300-us traumų ir 233-jas mirtis (tai 13 incidentų per metus, įskaitant ir traumas, ir mirties atvejus).
Kontrargumentas: Kaip šių skaičių autorius savo interneto svetainėje „Channel 5“ nurodo kompaniją „Safety Research & Associates“. Tai visiškai netiesa! Iš tikro duomenys pasiskolinti iš Kane vadovaujamos „Safety Research & Strategies Inc“ kompanijos. Be to, šiuose duomenyse nepateikiamos jokios smulkmenos, tad visiškai nežinome, ar avarijos buvo susijusios būtent su padangų amžiumi. Apie incidentus pranešama dažnai, tačiau derėtų atsižvelgti ir į kitus veiksnius, pavyzdžiui, greičio viršijimą, perkrovą bei vairuotojų atsakomybę.
Argumentas: „Visoje šalyje senos padangos yra reguliariai perparduodamos, montuojamos ir toliau eksploatuojamos automobiliuose, vairuotojams to nežinant“, – teigia Kane.
Kontrargumentas: „Nėra jokių mokslinių ar techninių duomenų, kurie galėtų nulemti minimalaus ar maksimalaus padangų tarnavimo laiko nustatymą bei jo įvedimą“, – teigia Dan Zielinski, Gumos gamintojų asociacijos (angl. Rubber Manufacturers Association) viešųjų reikalų vyresnysis viceprezidentas.
Reikia suvokti paprastą dalyką - mūsų pramonėje niekas neateis ir nenustatys padangų galiojimo laiko. Suprantama kodėl: vartotojo tinkamai saugomos ir tvarkomos, jos gali tarnauti labai ilgai, kur kas ilgiau negu 10 metų. Todėl čia iš karto iškyla teisinės problemos: nustatyk griežtą galiojimo datą ir iš karto gali laukti pirmojo teismo ieškinio.
Beje, sveikas protas jums turėtų sufleruoti, kad ne visos padangos yra saugomos bei prižiūrimos tinkamai. Todėl pats laikas nustatyti logišką ir priimtiną padangų galiojimo terminą. Padangų gamintojai ir Japonijos automobilių padangų gamintojų asociacija (angl. Japan Automobile Tire Manufacturers Association) rekomenduoja nebeeksploatuoti daugiau nei 10 metų amžiaus sulaukusių padangų, nepriklausomai nuo jų būklės. Sutinku.
Straipsnį redaktorius Bob Ulrich baigia kvietimu diskusijai – ką apie tai mano tiek padangų pardavėjai, tiek ir pirkėjai. Pirkėjų nuomonės ir mes lauksime straipsnio komentaruose, o pardavėjus pakalbinome patys.
Didžiausio Lietuvoje padangų prekybos tinklo EGZOTIKA vadovas, daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Rokas Lipeikis visiškai sutiko su straipsnyje išsakyta nuomone ir žodžių į „vatą nevyniojo“: „jau kelis pastaruosius metus matome, kad ir Lietuvoje yra tokių „susirūpinusių“ žiniasklaidos priemonių, per kurias, kai kurie suinteresuoti žurnalistai skleidžia tam tikriems prekiautojams naudingus gąsdinimus ir nepagrįstai klaidina vartotojus pasakomis apie per 2-3 metus „sumedėjančias“ padangas. Gaila, kad čia ne Amerika ir niekas neužsiima aiškinimusi, kurių triušių ausys kyšo už visų šitų bauginimo ir vartotojų apgaudinėjimo kampanijų.“