Įspūdingiausios pasaulio mašinos (IV d.): poliariniai monstrai (Video)  (0)

Tęsiame straipsnių ciklą, skirtą įspūdingiausioms pasaulio mašinoms. Jūsų dėmesiui – ketvirtoji ciklo dalis, kurioje kviečiame susipažinti su poliariniais Arkties ir Antarktidos monstrais.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Laboratorija-traukinys ant slidžių: britų ekspedicija Halley VI


Britų antarktinė ekspedicija Halley šelfiniame Branto ledyne tęsiasi jau beveik 60 metų. Branto ledynas nuolat juda, tad poliarininkų pastatams ne kartą buvo iškilusi didžiulė grėsmė. Tad Technologijos.lt skaitytojams jau pažįstami ekspedicijos Halley šeštos kartos pastatai stovi ant hidraulinių atramų, o šios – ant slidžių. Jei dirbti ant ledyno tampa pernelyg pavojinga, vilkikas pastatų traukinį nuvelka į kitą vietą.

Antarktidos pionierius: aero-rogės "Winston Wong Bio-Inspired Vehicle"

Šiomis originaliomis aero-rogėmis per Antarktidą keliavo britų verslininko Andrew Regano ekspedicija. Ši įspūdingos išvaizdos propelerinė transporto priemonė ant slidžių turėjo rodyti kelią dviem iš paskos važiuojantiems visureigiams. Aviacinis variklis "Rotax 914" varomas išskirtinai bioetanoliu – taip buvo testuojamas šių degalų tinkamumas poliarinėmis sąlygomis. Maksimalus aero-rogių greitis – net 135 km/val.

Angelas sargas-vedlys: autonominis minivisureigis "Yeti"

Antarktidos ledynais rėpliojantys nerangūs vikšriniai karavanai bet kada gali susidurti su kolosaliomis grėsmėmis. Pavyzdžiui, po plonyčiu sniego tiltu gali tūnoti didžiuliai ledo plyšiai, į kuriuos karavanai nugarmėtų nespėję nė cyptelėti. Dartumto technikumo (JAV) studentai sukūrė lengvą nuotoliniu būdu valdomą visureigį, pavadinimu "Yeti". Jis juda karavano priekyje ir tikrina kelyje slūgsančių ledo masių būklę. Sniego tiltui sugriuvus, "Yeti" prasmegti ledo plyšyje negresia – visureigis sveria tik 70 kg.

Į ašigalį – minant pedalus: padidinto pravažumo triratis ICE

Ar leistumėtės į pietų ašigalį transporto priemone, kuri minama pedalais? Baisoka pagalvoti. Tačiau tokį žygdarbį įveikė britė Maria Leijerstam. Specialiai jai dizaino kompanija "Inspired Cycle Engineering" sukūrė padidinto pravažumo minamą triratį. Ši transporto priemonė iš pradžių buvo išbandyta rūsčiomis Sibiro, Norvegijos, Islandijos sąlygomis. Šiaip ar taip, vėliau Maria juo sėkmingai numynė į pietų ašigalį.

Į priekį: visureigis su strėle Genie Z60/34

Antarktinių tyrimų įrangos surinkimas reikalauja ir gana specifinių instrumentų. Jau minėtos britų ekspedicijos Halley VI pastatų montavimui kompanija "AJ Access Platforms" sukūrė arktinius visureigius su ypatingos konstrukcijos strėle. Strėle Genie Z60/34 platformą galima išstumti toli į priekį (iki 28 metrų) ir dirbti vietose, kurias sunku pasiekti įprastu keltuvu.

Praeities paslapčių beieškant: gręžimo įrenginys DISC Drill

Žinia, Antarktidos ledo klodai saugo informaciją apie tolimą klimatinę mūsų planetos praeitį. Kad tą informaciją būtų galima pasiekti, tenka gręžti ledą ir iš jo gelmių traukti cilindro pavidalo ledo kernus. Viskonsino valstijos universitete (JAV) sukurta gręžimo mašina į ledo plutą gali įsiskverbti net 4 tūkst. metrų. Kernų ilgis gali siekti iki 3,5 metro. Į Antarktidą – tanku: vikšrinis visureigis

"Charkovčanka"

Vieni labiausiai į monstrus panašių antarktinio transporto stebuklų yra tarybiniai antarktiniai visureigiai "Charkovčanka" ("Charkovietė"). Pirma tokio tipo vikšrinė transporto priemonė pasaulį išvydo dar Chruščiovo laikais, šeštame XX a. dešimtmetyje. Pirmas egzempliorius buvo pagamintas ant artilerinio vilkiko AT-T bazės (kitaip tariant, ant tanko važiuoklės). Įdomu tai, kad "Charkovčankoje" – labai erdvu. Net 28 kvadratiniai metrai naudingojo mobilaus ploto. Maža to, šis poliarinis tankas laisvai galėdavo tempti 70 tonų rogių kinkinį. Po dešimties metų pradėti gaminti modernesni vikšriniai visureigiai "Charkovčanka 2".

Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija Sno-Cat

Viena įspūdingiausių antarktinių mašinų. Ilgus metus amerikiečių tyrinėtojai Antarktidoje važinėjosi sniego visureigių "Tucker Sno-Cat" serijos modeliais. Išskirtinis daugelio šių klasikinių vikšrinių monstrų bruožas – ketveri vikšrai. Moderniausias "Sno-Cat" serijos modelis – specialios konstrukcijos guminiais vikšrais apautas Terra Track.

Meteoritų medžioklė: ratuotas robotas "Nomad"

Ratuotas robotas "Nomad" sukurtas Karnegio-Melono universiteto Robototechnikos institute. Jis sukurtas ne specialiai Antarktidos tyrinėjimams, o su gerokai platesne – kosmine – perspektyva. Kaip kitų planetų ar mėnulių paviršiais riedėsiančio visureigio prototipas. Kosminės ir "Nomad" užduotys. Antarktida žinoma kaip vieta, kurioje yra išlikę daug meteoritų. "Nomad" užprogramuotas savarankiškai vykdyti ledynuose saugomų dangaus akmenų paiešką.

Poliarinė armonika: visureigis BV-206

Dviejų sekcijų visureigį sukūrė švedų bendrovė "Haegglunds". Iš pradžių tai buvo išskirtinai karinės paskirties transporto priemonė. Tačiau projektas pasirodė toks vykęs, kad mašinai buvo prigalvota įvairiausių pritaikymo būdų: ji gali judėti ne tik sausuma, bet ir vandeniu, pasižymi puikiu pravažumu, nes mažai slegia gruntą. Važiuojant juda visi ketveri abiejų sekcijų vikšrai.


(Bus tęsiama)
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(40)
(3)
(37)

Komentarai (0)