Aliejumi varomo automobilio savininkas: niekam nepatarčiau to daryti (0)
Lietuvos gatvėmis rieda automobilis, kuris iš pirmo žvilgsnio nė kiek neišsiskiria iš pilkos gatvių transporto masės – nei labai naujas, nei labai madingas. Vis dėlto, jis turi vieną ypatybę, kuri gerokai kilsteli jo vertę. Šis automobilis varomas aliejumi ir, kaip sako jo savininkas Saulius, yra ne tik ekologiškas, bet ir ekonomiškas. Negana to, Saulius kiekvienam norinčiam siūlo jo automobilį išsinuomoti. Tačiau nors aliejus yra pigesnė benzino ar dyzelio alternatyva, jo gauti darosi vis sunkiau, todėl vyras pusiau rimtai, pusiau juokais sako, kad visus norinčius persidaryti automobilį į varomą aliejumi, stengtųsi atkalbėti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
– Sauliau, kaip sugalvojote įsigyti automobilį, varomą aliejumi? Ar tai pirmasis tokio tipo automobilis, kurį jūs turite?
– Automobilį įsigijau varomą dyzelinu, tuomet nusipirkau aliejaus įrangą atskirai. Tai yra jau antras mano automobilis su šia įranga. Pirmasis buvo parduotas ne dėl kažkokių gedimų, bet dėl korozijos. Automobiliu, varomu aliejumi iš viso važinėju apie trejus metus.
– Koks pagrindinis tokio automobilio privalumas? Ar aliejus, kaip degalų rūšis, yra pigesnis?
– Privalumas yra eko+eko (ekologija plius ekonomika). Pats jaučiuosi gerai, važiuodamas aliejumi. Kaip kuras jis laikomas visai neteršiančiu, kadangi kiek augdamas (saulėgrąžų ar rapsų pavidalu – red. past.) sugeria teršalų, tiek sudegintas išmeta (teoriškai). Važiavimas aliejumi varomu automobiliu taip pat ir ekonomiškas. Iš pradžių aliejaus gaudavau nemokamai, kol didieji perdirbėjai nepradėjo jo supirkinėti, o įstatymai drausti tokį aliejų tiesiog atiduoti. Dabar norint supirkti/utilizuoti aliejų reikia turėti visokių pažymėjimų.
Yra žmonių, kurie pardavinėja (tokį aliejų – red. past.), greičiausiai jie arba jų draugai turi kavines ar panašiai. Aliejaus kaina yra apie 2,5 Lt už litrą, tačiau kuo toliau, tuo sunkiau jo gauti. Visai neseniai draugams, norintiems taip pat persidaryti automobilį, patariau, kad pirma susirastų iš kur gauti aliejaus, o tik tada pradėtų darbus.
Saulius skelbime įrašęs, jog jo „Audi“ 80 Avant sunaudoja 5,5 litro degalų 100 kilometrų. Taigi, tokį atstumą nuvažiuoti kainuoja apie 14 litų. Važiuojant dyzeliu, pagal šiandien galiojančias kainas, kainuotų beveik 22 litus, benzinu – 25 litus. Kavinėse ir baruose atitarnavęs aliejus gerokai sumažina vaikino išlaidas degalams. Saulius taip pat atskleidė, kad aliejaus įranga kainuoja apie 2700 -3000 Lt, tačiau pats pirko jau naudotą ir iš draugų, todėl jam atsiėjo triskart pigiau – 700Lt.
– Dalinuosi.lt platformoje jūs siūlote savo automobilį išnuomoti. Skelbime minite, kad automobilis „valgo“ tik specialų aliejų, ir su daug šauktukų esate įrašęs, kad savo aliejaus pilti šiukštu negalima. Kodėl? Ar automobiliui netinkamas buityje naudojamas aliejus?
– Pataisysiu, skelbime neparašyta, kad automobilis „valgo“ specialų aliejų. Parašyta, kad aliejų (nuomotojai red.past.) turi įsigyti iš manęs, kad nepradėtų pilti visokių atliekų, nefiltruoto aliejaus ir panašiai. Dažnai žmonės skirtingai supranta, kas yra panaudotas aliejus. Filtruotas aliejus būna dar švaresnis nei kartais būna baltarusiškas dyzelinas. Filtruojama per 5 mikronų dydžio filtrus.
Automobiliui tinkamas buityje naudojamas aliejus. Visi augaliniai aliejai yra tinkami, jei tinkamai filtruoti, išskyrus palmių aliejų, nes jis sukietėja. Galima pirkti iš parduotuvės ir pilti, tačiau tuomet jau nelieka ekologinės idėjos.
– Lietuvoje, kiek teko girdėti, labai sudėtinga gauti aliejaus iš kavinių, nes tam reikia specialios atliekų tvarkymo pažymos. Iš kur jūs perkate aliejų?
– Aliejų gaudavau iš draugų restorano. Paskutiniu metu jie nebeskambina. Reiks juos prisiminti (šypsosi). Kadangi tai yra geras restoranas, aliejus būna tikrai švarus ir nepridegęs, tačiau jo būdavo mažai. Taip pat gaudavau iš viešbučio, kur dirbo draugas. Kuo toliau, tuo sunkiau jo gauti. Kartais perku iš tuo užsiimančių žmonių.
– Yra įvairių nuomonių apie aliejumi varomus automobilius. Vieni juos vadina praeitimi, kiti – ateitimi. Ką apie tai manote jūs? Ir kokiems žmonėms patartumėte, arba atvirkščiai – atkalbėtumėte nuo tokio automobilio įsigijimo?
– Kad kas nors sakytų, kad tai yra atgyvena – tikrai negirdėjau ir to negali būti, nes pagal Europos Sąjungos reikalavimus, dyzeline iki 5 proc. turi būti augalinės kilmės kuro. Dėl šios priežasties ir darosi sunku gauti aliejaus.
Dėl automobilio, varomo aliejumi, įsigijimo tikrai atkalbinėčiau visus, nes tai ypač kenkia automobiliui (šypsosi). O iš tikrųjų – kuo daugiau žmonių važinėja, tuo sunkiau gauti aliejaus. Gali ir kaina kilti. Kaip buvo su dujomis varomais automobiliais, taip ir dabar – naujovių žmonės bijo, jų net nepabandę.
– Jūs savo automobilį siūlote išnuomoti per dalinuosi.lt platformą. Ar tokiu pasiūlymu žmonės domisi? Ar Lietuvoje tai vis dar neįprastas dalykas, o galbūt pažįstate daugiau tokius automobilius turinčių žmonių?
– Manyčiau, žmonės domisi ne dėl aliejaus, o dėl nuomos kainos, kuri yra maža dėl mažos automobilio vertės (už „Audi“ nuomą parai prašoma 30 litų, – red. past.) Aišku, paklausia ir dėl aliejaus, bet tai būna jau po kurio laiko, susirašinėjant. Žinau porą žmonių, kurie skiedžia aliejų su dyzelinu vasaros sezonu, tai priklauso nuo proporcijų, tačiau, kad aliejaus konsistencija būtų kaip dyzelino, jį reikia pašildyti.
Kad įsitikintume, kad Saulius sako tiesą ir panaudoto aliejaus iš tiesų taip sudėtinga gauti, paskambinome kelioms aliejų superkančioms bendrovėms ir pasiteiravome, kurgi jos šią žaliavą deda.
Aliejaus supirkėjai: dirbti su fiziniais asmenimis neperspektyvu
Verslininkai prisipažįsta aliejų superkantys daugiausiai iš verslo įmonių – kavinių, restoranų, viešbučių ir pan., ir su fiziniais asmenimis praktiškai nedirba. Jeigu fizinis asmuo norėtų priduoti panaudotą aliejų, jis gautų 50 centų už kilogramą, tačiau pačiam įsigyti tokio aliejaus kurui – beveik neįmanoma.
„Fizinis asmuo per tiek metų, kiek dirbame, tik vieną kartą pasiūlė, kad turi aliejaus ir nori jį parduoti, dažniausiai tai daro įmonės – kavinės, arba fiziniai asmenys, bei tie, kurie verčiasi individualia veikla – turi verslo liudijimus, pavyzdžiui, kebabinės ir pan.“, – sakė vienos įmonių, superkančių panaudotą aliejų, atstovė.
Įmonės „Bionova Lt“ direktorius Vytis Petrauskas taip pat teigė, kad su fiziniais asmenimis nenorima bendradarbiauti, nes tai neperspektyvu.
„Jau trylika metų užsiimame aliejaus supirkimu, aliejus, kaip alternatyva dyzelinui, yra neperspektyvus, tai yra utopija, kad liaudis išlaikys senas mašinas su senomis sistemomis. Vis tiek automobilių parkas atsinaujina, stipriai eina į priekį. Kažkada su mumis norėjo dirbti taksistai, rodė iniciatyvą, kai jų automobilių parkas yra senas – galima tą daryti, bet žiemą susiduri su šalčio problemomis, klimatinės sąlygos tam nėra tinkamos“, – dėstė V. Petrauskas.
Jis sutinka, kad perdirbtą aliejų naudoti vietoje dyzelio yra pigiau, tačiau atsiranda problemų su filtrais, automobilių priežiūra ir pan. Vis dėlto yra tam tikras ratas klientų, kuriems aliejus parduodamas kaip kuras automobiliams, tačiau naujų turėti nelabai veržiamasi, nes ir taip ima trūkti pačios žaliavos. Aliejaus kaina rinkoje svyruoja, tačiau jį perdirbti apsimoka tik tuomet, kai jis pigesnis už naujo aliejaus litrą – o baltarusiško pigiausio aliejaus litras gali kainuoti apie 2,5 Lt.
„Jeigu dabar būtų ne 2015-ieji, o 2008-2009 m., kai dyzelino kaina buvo aukšta, o aliejaus rinkoje – žema, tuomet kokiems penkeriems metams tai buvo galima daryti, o dabar – abejoju“, – sakė V. Petrauskas.