Tauragiškio sukonstruotas bagis 100 km/val. greitį pasiekia per 6 sekundes (Video) (0)
Iš Tauragės krašto kilęs, Kaune besimokantis ir dirbantis 23 metų Tomas Maskolaitis yra žmogus, kurį drąsiai galima vadinti auksinių rankų meistru. Užtrukęs apie aštuonis mėnesius vaikinas garaže sukonstravo bagį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Besimokydamas Kauno technologijos universitete T.Maskolaitis baigė transporto priemonių inžineriją. Ketvirtame kurse bakalauro darbo tema pasirinko sukurti bagį. Šiuo metu KTU magistrantūros studijas tęsiantis T.Maskolaitis sutiko pasidalinti savo patirtimi bei atskleisti bagio kūrimo užkulisus.
Pomėgis konstruoti iš vaikystės
„Visą laiką domėjausi automobiliais ir motociklais. Dar būdamas mokykloje esu perdaręs seną „IŽ'ą“ į krosinį motociklą. Automobilių sportas taip pat nebuvo svetimas. Labiausiai patinka automobilių krosas, gal todėl, kad Tauragėje yra kroso trasa. Kartu su automobiliais lenktyniaudavo ir bagių klasė. Tai ir buvo pirma pažintis su tokiomis transporto priemonėmis. Lenktynių trasoje buvo galimybė apžiūrėti lenktyniaujančius bagius iš arčiau. Tuomet ir kilo mintis, kad kada nors tokį galėčiau pasigaminti ir pats“, – prisiminimais dalinosi T.Maskolaitis.
Baigęs mokyklą, Tomas įstojo į Kauno technologijos universitetą, pasirinko transporto priemonių inžineriją. „Besimokant ketvirtame kurse reikėjo pasirinkti baigiamojo darbo temą. Tuomet ir pagalvojau: kada, jeigu ne dabar. Bagio projektas puikiai tiko pagal specialybę“, – tęsė Tomas.
Bagio gamyba užtruko visą ketvirtą kursą. Pirmus keturis mėnesius vyko teoriniai darbai. Buvo braižomi brėžiniai. Modeliuojamas rėmas. Kompiuterinėmis programomis skaičiuojamos apkrovos.
Sausio viduryje prasidėjo konstrukciniai darbai, kurie tęsėsi iki gegužės mėnesio.
„Kurdamas šiek tiek domėjausi internete. Iš vieno modelio pritaikytas vienas mazgas, iš kito – kitas. Norėjau, kad konstrukcija būtų kuo patvaresnė, nevirstų posūkiuose. Pradėjęs virinti, visą rėmą suvirinau per 4 dienas“, – darbų pradžią prisiminė Tomas.
„Peugeot“ važiuoklė ir „Volkswagen“ hibridas
Sunkiausia užduotis buvo sukonstruoti važiuoklę. Čia svarbus kiekvienas milimetras, įstrižainių ilgiai turi būti identiški, nuo to priklauso, kaip bagis elgsis kelyje.
Žvelgiant į gatve riedantį bagį akis pirmiausiai užkliūna už neįprastai plačios važiuoklės. „Ji yra maksimaliai plati pagal galimą rėmo konstrukciją. Tokia plati buvo daroma tam, kad važiuojant bekele bagis kuo tvirčiau laikytųsi ant kelio. Apsiversti šis bagis galėtų tik tokiu atveju, jeigu į ką nors atsitrenktų“, – važiuoklės ypatumus paaiškino savininkas.
„Šakes gaminau pats, priekines stebules pritaikiau nuo „Peugeot 307“, o galines nuo „VW Golf“. Pagrindinis argumentas renkantis dalis buvo ekonominis. Būdamas studentu daug pajamų neturėjau, viską teko konstruoti iš to, ką pavykdavo gauti iš draugų, ar pritaikyti kitas, iš seniau turėtas, detales“.
Ratus suka bendraamžis variklis „Kawasaki“
Variklis, sukantis ratus, yra beveik tokio pat amžiaus kaip ir pats bagio kūrėjas. Iš motociklo „Kawasaki“ išimto variklio galia siekia 92 kw, o to visiškai pakanka, kad 100 km per valandą greitis būtų pasiektas mažiau nei per 6 sekundes.
Greičių dėžė nuo to paties motociklo, todėl nėra atbulinės pavaros. Tai bene vienintelis trūkumas, kurį T.Maskolaitis įvardina kaip šiokį tokį nepatogumą. „Viską buvo galima išspręsti sumontuojant specialų perdavimo bloką, bet tuomet smarkiai išaugtų savikaina. Man, studentui, tokia prabanga tuomet atrodė nereikalinga“, – sakė T.Maskolaitis.
Pirmieji bandymai važiuoti be stabdžių
Pirmieji mėginimai važiuoti prisimenami su šypsena. Pats pirmas važiavimas vyko tik surinkus važiuoklę, kol dar nebuvo įdėtas variklis. Tempimo lynu bagis buvo prikabintas prie automobilio ir tempiamas tam, kad būtų galima įvertinti, kaip jis valdomas.
Antras važiavimas vyko be stabdžių, stabdymas vyko pavaromis. Reikėjo patikrinti trauką, ar sklandžiai persijungia pavaros.
Vienas paskutinių darbų, kurį atliko Tomas, buvo stabdžių montavimas. Šiuo metu bagis yra Tauragėje. Žiemą su juo važiuoti dar neteko, tad iškritus sniegui laukia nauji bandymai.
Kūrinys įvertintas dešimčia balų
KTU dėstytojai bagio projektą įvertino dešimtuku. Be to, Tomas su savo kūriniu buvo pakviestas dalyvauti jaunųjų mokslininkų darbų parodoje „Technorama“.
Todėl keletą kartų T.Maskolaičio bagis buvo atgabentas į Kauną. Be dalyvavimo parodoje, Kaune buvo tikrinamos techninės charakteristikos, atliekami bandymai.
„Charakteristikos galėjo būti ir kiek geresnės. Rėmas yra kiek sunkokas. Visas bagis sveria 650 kilogramų. Tikėjausi, kad svoris bus mažesnis. Bet kurdamas viską dariau, kad būtų kuo tvirčiau ir nelūžtų. Maksimalaus greičio išbandyti neteko, bet mėgindamas S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome važiavau 143km/h, toks greitis buvo važiuojant 4 pavara“, – apie bandymus Kaune sakė jaunasis inžinierius.
Paklaustas, ar yra dalykų, kuriuos Tomas darytų kitaip, vaikinas atsakė, kad žiūrėdamas į praeitį kartais pagalvoja, kad bagį buvo galima padaryti dvivietį. Tačiau tuoj pat pats save pataiso: „Kai sėdi vienas, yra geresnis svorio centras, o tai svarbu ekstremaliems pasivažinėjimams, būtent tam ir buvo kurtas šis bagis“.
Patarimas pradedantiesiems
„Mėgstantiems konstruoti duočiau patarimą prieš pradedant ką nors gaminti pirmiausiai viską nusibraižyti. Braižydamas brėžinį matai, kaip viskas atrodys. Kai nusibraižiau pirmą rėmą, tai dar kokius keturis kartus jį perbraižiau, kol radau tai, ko reikia. Taip pat, braižant rėmą reikia nepamiršti apgalvoti, kur bus sumontuoti visi komponentai“, – paprašytas patarimo atsakė Tomas.