Kalėdines dovanas pirksite internetu? Štai ką privalote žinoti (1)
Artėjant šventėms vienas iš didžiausių galvosopių yra dovanų paieška ir jų pirkimas. Vis dažniau taupydami laiką vartotojai dovanų ieško internete. Patogumas, kaina ir pasirinkimas yra pagrindinės priežastys lemiančios vis didėjantį elektroninės prekybos mastą. Tačiau ne visada internetu įsigiję trokštamą daiktą liekame patenkinti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ar žinote, ką tokiu atveju daryti, kokios jūsų, kaip vartotojo, teisės?
Teisė į informaciją
Jeigu įsigiję prekę internetu suprantate, kad gavote ne tai, ko tikėjotės, ir nusprendžiate prekę grąžinti, neretai paaiškėja, kad nėra galimybės nustatyti, kas yra prekės pardavėjas arba jis yra registruotas ne Lietuvoje ir prekių grąžinimas tampa komplikuotas. Keblumų sukelia ir tai, kad vartotojams ne visada pateikiama arba pateikiama nepakankamai išsami informacija apie įsigyjamos prekės savybes ir prekių grąžinimo tvarką.
Įsigydami prekes internetu ir sudarydami nuotolines sutartis, vartotojai turi teisę į informaciją, kurią verslininkai privalo aiškiai ir suprantamai pateikti. Lietuvos vartotojų institutas pataria prieš įsigyjant prekę atidžiai perskaityti prekių įsigijimo bei grąžinimo taisykles.
Taip pat būtina atkreipti dėmesį į tai, ar nurodyti pardavėjo kontaktai, pardavėjo buveinės adresas (dažnai internetinės parduotuvės nurodo tik el. paštą), prekės garantijos sąlygos, visos su prekės pristatymu ir grąžinimu susijusios galimos išlaidos, pavyzdžiui, ar yra pateikta informacija apie tai, kad nusprendęs atsisakyti prekės jos grąžinimo išlaidas turės padengti pats vartotojas. Jeigu vartotojui tokia informacija nepateikta, šias išlaidas turės padengti pardavėjas.
Prekių grąžinimas
Tyrimai rodo, kad apie 10 proc. Vakarų Europos ir JAV gyventojų grąžina jiems nepatikusias dovanas ir atsiima už jas pinigus. Tuo tarpu, lietuviai dar nėra gerai susipažinę su savo, kaip vartotojų, teisėmis ir galimybe nepatikusią dovaną grąžinti.
Be to, šią galimybę varžo tai, kad dažniausiai mūsų šalies gyventojai iki šiol nėra įpratę prie dovanos pridėti čekio ar kito pirkimą patvirtinančio dokumento. Priešingai, dovanos kaina yra skrupulingai slepiama, kaip blogo tono ženklas.
„Mūsų praktika rodo, kad Kalėdų laikotarpiu padidėja vartotojų poreikis konsultacijoms dėl prekių, įskaitant dovanas, grąžinimo ar keitimo“, – sako Lietuvos vartotojų instituto prezidentė dr. Zita Čeponytė. – „Atsižvelgiant į tai, kad neseniai elektroninės prekybos taisyklės buvo pakeistos, vartotojams kalėdiniu laikotarpiu jų teisių įgyvendinimas gali būti sudėtingesnis.“
Jeigu prekė, kurią vartotojas užsisakė internetu, jo netenkina, nenurodydamas priežasties jis turi teisę atsisakyti prekės per 14 dienų nuo daikto pristatymo dienos. Kuomet verslininkas nepateikia vartotojui informacijos apie teisę atsisakyti sutarties, vartotojas turi teisę atsisakyti sutarties per 12 mėnesių nuo daikto pristatymo dienos.
Verslininkas per 14 dienų nuo vartotojo sutarties atsisakymo raštu privalo grąžinti vartotojui pinigus, įskaitant vartotojo apmokėtas prekių pristatymo išlaidas. Verslininkas grąžindamas pinigus, turi naudoti tokį pat mokėjimo būdą,kokį naudojo vartotojas mokėdamas verslininkui.
Pirkdami dovanas vartotojai turėtų išsaugoti prekių įsigijimą patvirtinančius dokumentus, kadangi jie reikalingi tiek grąžinant ar keičiant kokybišką prekę, tiek paaiškėjus, kad įsigyta prekė yra netinkamos kokybės. Patariame išsaugoti užsakymo patvirtinimą, kvitus, sąskaitas, laiškus, el. laiškus, visą susirašinėjimą ir ekrano nuotraukas, jeigu pardavėjo veiksmai pasirodytų įtartini.
Kilus ginčams dėl internete įsigytų prekių, vartotojai turėtų kreiptis į pardavėją. Jeigu nepavyksta pasiekti susitarimo, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba, jeigu prekė pirkta kitoje ES valstybėje, į Europos vartotojų centrą. Nevyriausybinės vartotojų organizacijos taip pat gali padėti konsultuojantis dėl pirkimo sąlygų, taip pat suteikti informaciją, kur kreiptis ir pan.
Saugus atsiskaitymas
Lietuvos vartotojų institutas pataria atidžiai rinktis internetines parduotuves. Geriausia rinktis žinomas ir patikimas parduotuves. Taip pat rekomenduojame pasirūpinti kompiuterio saugumu nuo virusų ir neteisėtų naudotojų.
Reikėtų suklusti, jeigu prekė per daug pigi, įtartina, kad pardavėjas gali nepristatyti prekių. Kilus įtarimams, galite patikrinti informaciją apie pardavėją naudodamiesi registro sistema, VMI sistemoje sužinoti ar yra nurodytas pardavėjo patento numeris arba individualios veiklos pažymėjimas.
Nusprendę įsigyti prekę internetu, prieš apmokėdami sąskaitą, patikrinkite, ar atsiskaitymas kortele vyksta saugioje aplinkoje: įsitikinkite, kad parduotuvės adresas prasideda https://. Taip pat turite matyti spynelės piktogramą.
Sunkumai grąžinant prekes
Pirkdami prekes internetu, vartotojai dažniausiai susirūpina savo teisėmis tuomet, kai pardavėjai nesilaiko nurodytų prekės pristatymo terminų arba apskritai nepristato prekių. Taip pat tuomet, kai gauta prekė neatitinka pirkėjo lūkesčių (pardavėjas pristato ne tą prekę,kito modelio arba kitokios spalvos prekę).
Vartotojai, norintys grąžinti prekes, susiduria su sunkumais, kai pardavėjas nesuteikia vartotojams teisės atsisakyti sutarties dėl to, kad:
– klaidingai priskiria prekę prie negrąžinamų ir nekeičiamų prekių;
– ginčija nuotolinės sutarties sudarymo būdą;
– nurodo, jog vartotojas prekę naudojo arba iš esmės pakeitė prekės išvaizdą.
Pardavėjai kartais delsia grąžinti sumokėtus pinigus net ir tuomet, kai vartotojas tinkamu būdu atsisakė nuotolinės sutarties ir išsiuntė prekes pardavėjui.