Prasidėjo „keraminio“ variklio bandymai (1)
JAV kompanija GE Aviation ėmėsi bandyti pirmąjį sukurtą FATE programos dujų turbininį variklį. Kaip praneša Flightglobal, dabar kompanija stenduose išbando jėgainę, kurioje plačiai naudojamos keraminių matricų kompozitai. Paskui variklis bus montuojamas sraigtasparnyje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
FATE programos variklio projektavimas vyksta nuo 2011 metų JAV armijos užsakymu. JAV kariškiams reikia naujų santykinai nebrangių ir galingų variklių, kuriuos būtų galima montuoti įvairiuose sraigtasparniuose. Kariškiiai reikalauja, kad naujųjų variklių savitoji gali būtų 80% didesnė už dabartinių jėgainių.
Be to, naujųjų variklių savitasis kuro naudojimas privalo būti 35% mažesnis, o numatytasis resursas – 20 procentų didesnis. Ir galiausiai, FATE projekto jėgos agregatų gamybos ir techninio aptarnavimo išlaidos turi būti 45% mažesnės. GE Aviation tokie reikalavimai atrodo visiškai įgyvendinami.
Naujojo FATE projekto variklio charakteristikos bus geresnės už įprastų sraigtasparnių variklių dėl keraminių matricų kompozitų naudojimo. O būtent, naujuosiuose dujų turbininiuose varikliuose iš keramikos pagamintas kompresorius, degimo kamera ir turbina. Iš tokių medžiagų pagamintos detalės gali būti mažesnių gabaritų, nes galima atsisakyti kai kurių aušinimo kontūrų.
Keraminės matricos kompozitų veikimo temperatūrų diapazonas platus, be to, iš tokių medžiagų pagamintos detalės gali normaliai veikti daug aukštesnėse temperatūrose, nei įprasti elementai iš metalų lydinių. FATE varikliuose keraminės detalės gaminamos 3D spausdinimu.
Bus gaminami keli skirtingų matmenų ir galingumo naujojo varklio variantai. Šio tipo varikliai, priklausomai nuo versijos, galės išvystyti 5 000–10 000 AG (3,7 – 7,4 MW). Pirmiausia planuojama FATE projekto jėgos agregatais pakeisti sraigtasparnių AH – 64 „Apache“ T700 ir „Black Hawk“ UH-60 variklius.
Nuo 1973 metų išleistos kelios dešimtys T700 variklių versijų. Jie sveria nuo 180 iki 244 kilogramų. Savitosios T700 variklių kuro sąnaudos yra 196 – 210 g/AG/h. Savitasis variklių galingumas 6,1 – 7,4 kW/kg.
Anksčiau JAV kompanija Honeywell paskelbė ketinanti naudoti keraminės matricos kompozitus serijinių sraigtasparnių variklių detalėms. Iš naujų naujų detalių planuojama gaminti T55 variklius, montuojamus sunkiuosiuose transporto sraigtasparniuose CH-47 Chinook, ir jėgos agregatus CTS800, kuriuos naudoja universalieji AW159 Wildcat sraigtasparniai.
Iš naujosios medžiagos ketinama gaminti variklių išmetamųjų sistemų tūtos konusas. Be to, iš keramikos gali būti pagamintas turbinos aptakas ir kai kurios kitos nejudančios konktrukcijos dalys. Panaudodami keramiką, gamintojai planuoja pagerinti kai kurias jėgainių charakteristikas.
Василий Сычёв
nplus1.ru