Pripučiamas lėktuvas kariuomenei - kodėl buvo kuriamas net iš lanko iššauta strėle numušamas lėktuvas? (Video) ()
Kompaniją „Goodyear“ žinome iš padangų ir kitų gumos gaminių, bet iš tikrųjų šiuo vardu per visą firmos istoriją puikavosi ir kiti įdomūs daiktai. Pavyzdžiui, pripučiamas lėktuvas. Taip, kad ir kaip beprotiškai tai skambėtų, ši idėja buvo ne tik labai rimtai svarstoma, bet ir iš dalies įgyvendinta – 1956 m. pripučiamas „Goodyear“ lėktuvas pirmą kartą pakilo į orą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Neseniai rašėme apie permatomo automobilio prototipą, tačiau tai buvo tik parodai skirtas eksponatas. „Goodyear Inflatoplane“ iš tikrųjų turėjo didelių ambicijų. Dar 1931 m. Tayloras McDanielas sukūrė guminio sklandytuvo prototipą. Idėja buvo gana paprasta – išleidus orą visą sklandytuvą galima sutalpinti į pikapo kėbulą.
Visgi, pripučiamas sklandytuvas nebuvo plėtojamas, idėja kurį laiką apskritai buvo pamiršta, kol 1956 m. „Goodyear“ vos per dvylika savaičių suprojektavo ir pagamino pripučiamą lėktuvą. Jam buvo numatyta karinė paskirtis – pripučiamas lėktuvas turėjo būti numetamas už priešo linijų įstrigusiems kariams ar naudojamas slaptoms žvalgybos operacijoms. Visas orlaivis tilpo vos 1,25 kubinių metrų tūrio konteineryje.
Aviacija bent kiek besidomintys žmonės tikriausiai stebisi, kaip pripučiamas lėktuvas apskritai gali skristi. Lėktuvo sparnams ir korpusui reikalingas tvirtumas, standumas, jie negali būti labai lankstūs. Ši problema buvo sprendžiama dviem būdais. Du gumos sluoksnius jungė specialios nailono gijos, kurios pripūtus lėktuvą sukietėdavo. Skrydžio metu oras nuolat būdavo pumpuojamas per gumines lėktuvo dalis, taip buvo išlaikoma orlaivio forma.
Bandytos dvi versijos. Viena, vadinama GA-468, buvo vienvietė. Ją pripūsti užtrukdavo apie penkias minutes, o tada reikėjo rankiniu būdu užvesti dvitaktį variklį. Lėktuvas galėjo skristi 116 km/h greičiu – gana greitai, turint omenyje pripučiamą fiuzeliažą bei sparnus ir 40 AG variklį.
Dvivietė versija GA-466 buvo kiek trumpesnė, bet turėjo didesnį sparnų mojį ir galingesnį variklį. Vienvietis pripučiamas lėktuvas galėjo nuskristi 630 km, dvivietis – 443 km.
Iš viso buvo pagaminta 12 bandomųjų lėktuvų, programa galutinai nutraukta 1973 m. Kodėl? Na, viena iš priežasčių buvo menkas JAV kariuomenės susidomėjimas. Buvo teigiama, kad kariuomenei lėktuvas, kurį galima numušti net iš lanko paleista strėle, tiesiog nereikalingas. Kita – mirtimi pasibaigęs vienas iš bandomųjų skrydžių.
Pilotas bandytojas jau ruošėsi nusileidimui, kai vienas iš valdymui skirtų kabelių įstrigo. Lėktuvas po truputį krypo, kol vienas sparnas taip palinko, kad pateko į propelerį ir buvo suplėšytas. Per atsivėrusią skylę iš pripučiamo lėktuvo išėjo oras, kitas sparnas nekliudomai plaikstėsi ore ir netgi trenkėsi pilotui į galvą. Manoma, kad pilotas mažų mažiausiai neteko sąmonės nuo šio smūgio.
Dokumentinis filmukas apie „Goodyear Inflatoplane“ skrydžius
Tai buvo šios keistos idėjos pabaiga. Dabar keli išgyvenę lėktuvai yra eksponuojami muziejuose, o pati pripučiamo „Goodyear“ lėktuvo idėja yra linksniuojama prie keisčiausių visų laikų aviacinių prototipų.