Lėktuvų pilotai tikrai kartais praranda sąmonę, tačiau kas tuomet vyksta su lėktuvu? Ką tuomet daro autopilotas?  (1)

Tokius siužetus esame matę filmuose. Lėktuvo pilotas netenka sąmonės (ar miršta), paleidžia vairalazdę ir lėktuvas iš karto smenga žemyn. Pasigirsta vėjo šniokštimas, pradeda klykti aliarmo signalas, keleiviai puola į paniką. Bet ar tikrai viskas vyktų taip? Kas iš tiesų nutinka, kai pilotas netenka sąmonės?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Iš tiesų, tokių atvejų pasitaiko. Nors pilotų sveikata yra nuolat tikrinama, būna, kad vienas iš įgulos narių sunegaluoja. Iš tiesų, yra pasitaikę atvejų, kuomet pilotas skrydžio metu net mirė. Tačiau jums baimintis nėra ko. Staiga sąmonės netekus autobuso vairuotojui būsite kur kas didesniame pavojuje nei sunegalavus lėktuvo pilotui.

Visų pirma, nepamirškime, kad pilotai būna du. Itin ilgų skrydžių metu pilotų gali būti ir daugiau. Pilotai beveik visada būna skirtingo amžiaus (kapitonas būna vyresnis), jie skrydžio metu nevalgo to paties maisto. Tikimybė, kad sąmonės neteks abu pilotai yra visai maža. Jei taip nutiktų, kiti įgulos nariai patrauktų pilotą iš jo darbo vietos, paguldytų jį ant grindų ir pasirūpintų jo sveikata. Lėktuvas iš karto paprašytų leidimo tūpti artimiausiame oro uoste, kuriame jau lauktų greitoji pagalba. Sunegalavęs pilotas greičiausiai keliautų į ligoninę, o oro linijoms tektų spręsti nemažą galvosūkį apie kelionės tęsimą.

O kas nutiktų, jei pilotas netektų sąmonės ir užgriūtų vairalazdę? Na, visų pirma, ne visų lėktuvų valdymo įrenginiai yra vienodi. „Airbus A320“ piloto vieta atrodo maždaug taip - vairalazdė yra pakraštyje, todėl ją užgriūti ne taip jau lengva.

Visgi, jei taip nutiktų, lėktuvas iš karto sureaguotų į piloto svorį. Žinoma, tikriausiai būtų įjungtas autopilotas, tačiau ši sistema leidžia pilotams manevruoti. Kitaip tariant, net jei autopilotas yra įjungtas, pilotai gali valdyti lėktuvą. Senieji autopilotai kartais būdavo tik dviejų ašių ir nepalaikydavo pastovaus aukščio. Modernūs autopilotai yra trijų ašių ir palaiko pastovų aukštį nepaisant vėjo, turbulencijos ir kitų veiksnių.

Tačiau net jei autopilotas nebūtų įjungtas, o pilotas neužgriūtų valdymo įrenginių, lėktuvas skristų kaip skridęs. Pilotai tikrai nelaiko rankų ant vairalazdės visą laiką. Jei lėktuvas yra tinkamai sureguliuotas, o jo kelyje nėra kliūčių, jis tikriausiai skris tiesiai. Jei ir ims leistis, tai tik labai nedideliu tempu - tikrai ne taip, kaip rodoma filmuose. Patys pilotai teigia, kad didesnė tikimybė yra kad su laiku nevaldomas lėktuvas imtų verstis ant šono. Tai - dar pavojingiau, nes lėktuvas tampa sunkiai valdomu. Tačiau ir tokia tikimybė yra labai menka.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(13)
(4)
(9)

Komentarai (1)