Jau ir lietuviškame internete plinta pavojinga apgaulė, galinti iš jūsų išvilioti pinigus  (2)

Išmaniuosiuose telefonuose daugelis saugo svarbiausius turimus duomenis: nuotraukas, slaptažodžius ir net banko prisijungimų duomenis. Todėl nieko nuostabaus, kad dabar pagrindinis įsilaužėlių taikinys yra ne kompiuteriai, o būtent išmanieji telefonai.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kibernetinio saugumo tyrimų komanda iš ESEC praneša, kad įvairios kenksmingos programos veikia ne tik užsienio, bet ir lietuviškose svetainėse. Tai nėra ypač pavojingi virusai, bet apgauti mažiau patyrusius išmaniųjų telefonų ir interneto vartotojus pavyksta.

Užėjus į tam tikrus interneto puslapius vartotojams išmetamas pranešimas, kad jų telefonas yra užkrėstas virusu. Programišiai prašo telefoną „patikrinti“ ir tuomet išsiųsti SMS žinutę padidinto tarifo numeriu, kad visos kenksmingos programos būtų išvalytos.

Taip vartotojai patys to nesuprasdami užsisako nieko nesuteikiančią prenumeratą, kuri kiekvieną savaitę kainuoja 3–4 eurus ir, regis, kad tokios prenumeratos atsisakyti paprasčiausiai neįmanoma.

Tokio tipo žinutės gali būti siunčiamos įvairiais trumpaisiais numeriais, nes apgavikai renkasi įvairius tiekėjus. Šitokios apgaulės tęsiasi jau kelerius metus, šiuo pavojingu virusu užkrėsta šimtai lietuviškų svetainių.

Būtent todėl į įvairius pranešimus interneto svetainėse apie „užkrėstą telefoną“ rekomenduojama nereaguoti. Tokius langus patartina iš karto išjungti ir jokiu būdu nesiųsti žinučių padidinto tarifo numeriais.

Andriaus Baranausko, „Tele2“ korporacinės komunikacijos vadovo, teigimu, šitokios prenumeratos „Tele2“ nuolat stebimos: „Mes nereguliuojame padidinto tarifų numerių naudojimo, bet užtikriname, kad vartotojas visada žinotų, ką ir kodėl užsisako. Įmonės, kurios pradeda naudoti padidinto tarifo numerius, turi mums suteikti visą informaciją apie teikiamą paslaugą.“

Jeigu paslaugą užsiprenumeruoti pavyko, bet galimybės jos atsisakyti nerandate, A.Baranauskas pataria kreiptis į savo mobiliojo ryšio operatorių ir prenumerata turėtų būti nutraukta. „Gavę skundą apie apgaulingą padidintų tarifų numerių naudojimą patikriname informaciją, o ją patvirtinę įspėjame paslaugas teikiančią įmonę. Jeigu ji per dieną nesuteikia galimybės vartotojams nutraukti prenumeratos arba nepateikia trūkstamos informacijos, įmonė praranda galimybę teikti paslaugas padidintų tarifų numeriu.“

Audrius Stasiulaitis, „Telia“ atstovas spaudai teigę, kad „numeriu 1337 paslaugas teikia Estijos kompanija „MobiGW OU“. Nei jos, nei kitų trečiųjų šalių teikiamų paslaugų „Telia“ niekaip neprižiūri, už jas atsakingi patys paslaugų teikėjai“.

Kaip ir „Tele2“ bei „Bitė“, „Telia“ teigia, kad į žmonių skundus dėl trečiųjų šalių netinkamų paslaugų įmonė visada reaguoja: „Apie sukčiavimą primenančią tariamai antivirusinę paslaugą žinome ir esame užblokavę jos apmokestinimą. Iššokančių naršyklės langų vartotojo įrenginyje blokuoti negalime, tačiau jei žmogus sąmoningai pasiekia paskutinį žingsnį, kuriame suformuojama „FOR ANTIVIRUS“ MO apmokestinama SMS žinutė, ją išsiuntęs „Telia“ klientas negauna jokio patvirtinimo apie paslaugos užsakymą ir ji nebūna apmokestinama.“

A.Stasiulaitis aiškina, kad dėl trumpaisiais numeriais teikiamų trečiųjų šalių paslaugų atsisakymo žmonės pirmiausia turėtų kreiptis tiesiogiai į tų paslaugų teikėją, o jei su juo susisiekti nepavyksta ar reikia kitos pagalbos, „Telia“ visada pasiruošę padėti atsisakyti paslaugų, kurių nepageidaujate.

„Savo klientams nuolat primename, kad nespaustų įtartinų nuorodų, naudotų stiprius slaptažodžius ir nuolat diegtų operacinės sistemos bei programų atnaujinimus. Nuo sukčių apsisaugoti pirmiausia galima būnant skeptiškiems. Kaip ir šiuo atveju: norint sužinoti, kiek telefone yra virusų, pirmiausia reikia jį patikrinti antivirusine programa – ir to tikrai negali atlikti iššokantis naršyklės langas ar juo labiau reklaminis skelbimas.“

Situaciją pakomentavo ir telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva“ korporatyvinių reikalų ir ryšių su visuomene vadovas Antanas Bubnelis: „Internete egzistuoja nemažai svetainių, kuriose sąmoningai ar dėl piktavalių veiklos būna patalpinti virusai. Todėl klientams rekomenduojame būti budriais ir atidžiai naršyti mažiau pažįstamose ar įtartinose svetainėse. Taip pat rekomenduojame pasirūpinti savo apsauga įsidiegiant antivirusinę programą kompiuteryje. Nuo daugelio tokio tipo grėsmių apsaugo ir BITĖS klientams teikiama paslauga „Interneto apsauga“. Ji apsaugo nuo grėsmių pavojingose svetainėse, kurios turi paslėptą kenksmingą programinę, galinčią pakenkti mobiliajam telefonui arba įsilaužti į jį, „apsimeta“ kitomis svetainėmis ir taip mėgina išgauti svarbią finansinę ar kitą informaciją arba perimti mobiliojo telefono kontrolę ir jį naudoti nelegaliai veiklai.

Taip pat dėl trumpųjų numerių. Trumpaisiais numeriais tiek Lietuvoje, tiek ir visame pasaulyje, yra teikiama itin daug įvairių paslaugų: galima sumokėti už parkavimą, paaukoti ar įsigyti įvairių kitų paslaugų. Tokių paslaugų teikėjams galimybę naudotis trumpaisiais numeriais suteikiame su sąlyga, jog jie aiškiai informuos klientams kokias paslaugas suteiks, kiek jos kainuos bei kaip jas užsisakyti bei atsisakyti. Ir visą su paslaugos teikimu susijusią informaciją privalo aiškiai ir suprantamai teikti šiuo numeriu besinaudojanti įmonė.

Sąrašą trumpųjų numerių, kuriais BITĖS klientams teikiamos paslaugos, galima rasti BITĖS svetainėje.

Pastaruoju metu skundų iš klientų dėl trečiųjų šalių teikiamų paslaugų trumpaisiais numeriais nesame sulaukę. O jei sulauktume, tokias paslaugas teikiančias įmones įpareigotume teikti aiškią informaciją apie paslaugas. O dėl nesuteiktos aiškios informacijos klientų patirtus nuostolius kompensuotume.“

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
Autoriai: Erik Murin
(36)
(5)
(31)

Komentarai (2)