„Empire State Building“ - vienas garsiausių pasaulio dangoraižių, bet jo viršūnė turėjo kitokią paskirtį nei manote (1)
„Empire State Building“ yra vienas garsiausių pasaulio dangoraižių. Niujorke stovintis statinys duris atvėrė 1931 metų gegužės 1 dieną - nuo pirmųjų eskizų iki atvertų durų praėjo tik pusantrų metų. Iki pat 1970 metų 443,2 metrų ir 102 aukštų „Empire State Building“ buvo aukščiausias pasaulio dangoraižis. Tai yra tiesiog įspūdingas inžinerinis objektas, tačiau vienas planas liko neįgyvendintas - „Empire State Building“ viršūnei buvo numatyta specifinė funkcija.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tuo pat metu Manhetene dygo ir „Chrysler Building“ dangoraižis, kuris taip pat turėjo ambicijų būti aukščiausiu pasaulyje. Varžybos dėl šio titulo iš tiesų buvo aršios. „Empire State Building“ statytojai baiminosi, kad „Chrysler Building“ savininkai slepia dar vieną anteną, kurią iškels paskutinę akimirką, kai keisti naujo dangoraižio planus jau bus vėlu. Todėl „Empire State Building“ planai vis augo, o viršuje buvo numatytas neįprastas stiebas.
Ant dangoraižių dažnai yra dideli stiebai, kurie veikia kaip žaibolaidžiai ir yra apsagstyti antenomis. Čia taip pat dažniausiai yra ir signalinis žibintas, perspėjantis žemai skraidančius lėktuvus apie pavojų. Tačiau „Empire State Building“ stiebas turėjo tapti ir dirižablių doku.
Keista idėja bent jau iš pirmo žvilgsnio nebuvo tokia jau bloga. Na, bent jau popieriuje. Dirižabliai tuomet buvo laikomi ateities oro susisiekimo priemonėmis. Juk dirižablis gali įsitaisyti ir pačiame miesto viduryje, kur paprasti lėktuvai tiesiog neturi vietos nutūpti. Taigi, buvo numatyta, kad keleiviai pakils iki 86 aukšto, kur įsigys bilietus ir užsiregistruos kelionei. Tuomet jie pakils iki maždaug 106-ojo aukšto vietoje prišvartuoto dirižablio, įlips į jį ilgomis kopėčiomis, ir išskris. Taip būtų galima vykdyti ir ilgas, ir gana trumpas keliones, išvengiant augančio miesto kamščių.
Aišku, dirižabliai taip pat būtų galėję gabenti paštą ir įvairius krovinius. Kaip tuomet galvojo idėjos autoriai, tai turėtų būti greitas ir patikimas logistikos ir viešojo transporto sprendimas, išvengiantis miesto kamščių ir avarijų. Tačiau 1931 metų rugsėjo 15 dieną įvykęs dirižablio prisišvartavimas buvo vienintelis - daugiau tai kartojama nebebuvo.
Reikalas tame, kad pats dangoraižis kuria nepalankius vertikalius oro srautus, o aplink yra daug kitų pastatų antenų. Negana to, prieš pasikraudamas dirižablis turi atsikratyti balastinio vandens. Kur jis dingtų? „Empire State Building“ atveju jis būtų tiesiog išpiltas ant gatvės. Galiausiai, net jei šios problemos ir būtų išspręstos, dirižablio įgulai reikėtų pavojingai švartuotis nosimi į stiebą, o galinė dalis negautų iš esmės jokios paramos. Taigi, idėjos buvo atsisakyta.
Gal ir gerai, kad „Empire State Building“ neturi dirižablių doko. Šie orlaiviai nebuvo labai patikimi, jiems trūko greičio, o ir priklausomybė nuo oro sąlygų nebuvo suderinama su pirmine idėja.