Ateityje šie prietaisai gali atsirasti kiekviename lėktuve - jie pagerins saugumą (1)
Nors aviacijos pramonė dar tik ruošiasi sugrįžimui prie įprasto darbo ritmo, inovacijos niekada nesustoja. Lėktuvų gamintojas „Airbus“ su biotechnologijų kompanija „Koniku“ sukūrė iš pažiūros paprastą prietaisą, kuris gali pagerinti civilinės aviacijos saugumą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Jei daug keliaujate, tikriausiai ne kartą oro uostuose esate matę šunis. Jie ten dirba - pasitelkdami savo uoslę jie ieško sprogmenų ir kitų pavojingų medžiagų. Tačiau lėktuvuose keturkojų saugumo pareigūnų beveik niekada nebūna. Tiesą sakant, jų daug kur nebūna, o taip gerai paruošti šunys yra stebėtinai brangūs. Būtent dėl to „Airbus“ ir „Koniku“ sukūrė šį prietaisą.
Tai - elektroninė nosis. Tokie prietaisai gali būti lengvai įrengiami lėktuvuose ar oro uostų erdvėse. Tiesą sakant, juos galima sumontuoti ir su aviacija nesusijusiose vietose - visur, kur saugumui užtikrinti reikalingi bombas užuodžiantys šunys.
Įdomu tai, kad šios „Koniku“ elektroninės nosies pagrindas - modifikuotos gyvos ląstelės. Taip, supratote teisingai - šiame prietaise yra tikrų tikriausių biologinių ląstelių. Tiksliau - modifikuotų inkstų kamieninių ląstelių arba astrocitų (žvaigždės formos centrinės nervų sistemos ląstelių).
Tokia elektroninė nosis yra programuojama. Prietaiso kūrėjai gali nurodyti, ko reikia ieškoti. Kai kvapų dalelės susijungia su prietaiso viduje esančiomis ląstelėmis, jos atitinkamai sureaguoja ir jutiklis per 10 sekundžių praneša apie aptiktą kvapą. „Airbus“ įsivaizduoja, kad oro uostuose galėtų veikti ištisi tokių elektroninių nosių tinklai. Jei vienas prietaisas pajustų kvapą, apie galimai pavojingas medžiagas praneštų ir gretimos elektroninės nosys. Tai padėtų sekti tų medžiagų judėjimą pastate.
Šunys savo darbo neprarastų. Stacionarūs pavojingų medžiagų davikliai negalėtų atskirti, kuris žmogus ar bagažas skleidžia įtartiną kvapą - tai būtų šuns darbas. Davikliai tik perduotų duomenis į centrinį kompiuterį.
Kol kas tai - tik idėja ir prototipai. Tačiau mokslininkai teigia, kad „Koniku“ elektroninės nosys galėtų pajusti ir virusus. Pavyzdžiui, SARS-CoV-2, sukeliantį COVID-19 ligą. Kol kas apie tai kalbama labai atsargiai, nes nebuvo atlikti jokie bandymai, tačiau „Airbus“ teigia, kad tokia galimybė egzistuoja.