Naudoto BMW X5 pardavėjas suglumo - tam pačiam automobiliui taršos mokestis skiriasi beveik 2,5 karto. Kaip taip gali būti? (3)
Į redakcija kreipėsi skaitytojas Mantas, kuris susidūrė su dilema: įvairiuose šaltiniuose nurodomas skirtingas automobilio išmetamo CO2 kiekis. „Regitros“ duomenimis, registracijos mokestis siekė 240 eurų, o automobilių pardavimo portalo autoplius.lt duomenimis – 105 Eur. Vyras suglumo – kodėl nurodomi visiškai skirtingi išmetamo CO2 kiekiai?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kaip teigia Mantas, „Regitroje“ teko sumokėti 240 eurų registracijos mokestį. Nustatytas CO2 kiekis siekė 288,51 g/km. Tačiau norėdamas parduoti 2015 metais pagamintą BMW X5 automobilį, varomą 3 l benzininiu varikliu, atsidūrė keistoje situacijoje.
„Dedant skelbimą į Autoplius.lt automatiškai pagal modelį ir variklį apskaičiuojama 197 g/km CO2. Remiantis „Regitros“ lentele, registruojant šį automobilį mokestis būtų 105 Eur. Esu apgautas „Regitros“, sumokėjęs 240 Eur su 288 g/km CO2 emisija? Ar Autoplius.lt apgautas bus pirkėjas, kad emisija 197 g/km ir teks mokėti 105 Eur? O gal aš čia kažkur neteisus?“, – klausia skaitytojas.
Pasiteiravome „Regitros“ bei Autoplius.lt atstovų, kaip galėjo susiklostyti tokia situacija.
Kaip nustatomas CO2 kiekis?
Už automobilio registracijos mokesčio administravimą atsakingos įmonės „Regitra“ komunikacijos specialistė Emilija Bardauskienė teigia, kad liepos 1-ąja priimtame Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatyme numatyti konkretūs CO2 apskaičiavimo būdai. Tik jais remiantis ir gali būti nustatomas automobilio išmetamųjų dujų kiekis ir registracijos mokesčio dydis.
„Įstatyme yra numatyti keli konkretūs CO2 nustatymo būdai, kurie yra taikomi žemiau nurodyta eiliškumo tvarka. Pirmiausia, rodiklio reikšmė naudojama iš oficialių ir patvirtintų dokumentų, kurie suteikia informaciją apie konkretų registruojamą automobilį, t. y. automobilio kilmės (registracijos liudijimo) ar patvirtinimo dokumentų (pvz.: ekspertizės pažymos, atitikties sertifikato (CoC)). Taip pat gali būti naudojami Kelių transporto priemonių registro duomenų išrašai“, – teigia E.Bardauskienė. Jei išmetamo CO2 kiekio nėra nurodyta minėtuose dokumentuose, tuomet registre ieškoma lygiaverčių transporto priemonių (pagal tipą, variantą, versiją) ir naudojama jų CO2 reikšmė.
Jei lygiaverčių transporto priemonių yra daugiau nei viena, tuomet apskaičiuojama mediana.
Tuo atveju, jei išmetamųjų dujų kiekio nėra galimybės nustatyti pagal lygiaverčių automobilių išmetamą CO2 kiekį, taikomas trečiasis būdas ir jis apskaičiuojamas pagal įstatyme numatytas formules.
„Tam reikalingi techniniai automobilio duomenys, esantys kilmės ar patvirtinimo dokumentuose: eksploatuoti parengtos motorinės transporto priemonės masė (kg), didžiausia motorinės transporto priemonės variklio galia (kW), pavarų dėžės tipas, degalų tipas arba galios šaltinis. Atkreiptinas dėmesys, kad priklausomai nuo automobilio degalų rūšies apskaičiuojant gali būti naudojami ne visi duomenys“, – teigia E.Bardauskienė.
O jei visgi nėra jokios galimybės apskaičiuoti CO2 kiekio pagal numatytas formules, tuomet remiamasi lygiaverčių transporto priemonių duomenimis.
O jei nėra galimybės pritaikyti nė vieno iš šių keturių aukščiau įvardytų CO2 nustatymo būdų, tokiu atveju reikia atlikti techninę ekspertizę ir pateikti techninės ekspertizės pažymą dėl faktinių duomenų nustatymo.
Skaitytojui CO2 kiekis apskaičiuotas remiantis formule
Kalbant konkrečiai apie Manto situaciją, E.Bardauskienė teigia, kad registracijos metu jo automobilio CO2 kiekis ir buvo nustatytas vienu iš aukščiau įvardytų būdų.
„Iš aprašytos situacijos panašu, kad nebuvo galimybės pritaikyti pirmųjų dviejų būdų. Kitaip tariant, išmetamųjų dujų kiekio nebuvo nurodyta turimuose automobilio kilmės ar patvirtinimo dokumentuose, taip pat registre nebuvo registruotos lygiavertės transporto priemonės su nurodyta konkrečia CO2 reikšme.
Todėl buvo pritaikytas trečiasis būdas, t.y. CO2 kiekis apskaičiuotas įvedant automobilio techninius duomenis, nurodytus kilmės ar patvirtinimo dokumentuose“, – aiškina ji.
Specialistė pabrėžė, kad, pavyzdžiui, automobilių gamintojų ar jų atstovų interneto svetainėse pateikti bendri transporto priemonių duomenys nėra laikomi tais šaltiniais, kuriais remiantis gali būti nustatomas CO2 kiekis. Tad nerekomenduoja jais pasikliauti aklai.
Katalogų duomenys – ne visada oficialūs
Su tuo sutinka ir autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis. Pasak jo, portale pateikiami viešai prieinami katalogų duomenys, kurie ne visada gali būti oficialūs ir nebūtinai sutampa su „Regitros“ informacija.
„Mes pateikiame katalogų duomenis – t.y. emisiją, kurią nurodo internetiniai automobilių katalogai. Tai yra paprasta, viešai prieinama informacija, kurią galima rasti tiesiog internete, o koks tos informacijos tikslumas – priklauso nuo kiekvieno atvejo individualiai.
Kiekvieno automobilio CO2 emisija gali skirtis ir tikroji vertė gali būti nustatyta tik gamintojo pagal automobilio kėbulo numerį. Problema ta, kad naujas pirktas automobilis su vienu įrangos lygiu gali būti mažiau taršus, nei analogiškas modelis su identišku varikliu bei transmisija, tačiau didesniais ratais ir aukščiausia įranga to modelio gamoje. Kiek stipriai gali skirtis emisija – neaišku. Matyt reikėtų klausti atstovų“, – teigia M.Buzelis.
Jis pabrėžia, kad automobilių pirkėjai ir pardavėjai turėtų pasitikėti tik informacija, nurodyta registracijos liudijime. O katalogų duomenys visada turėtų būti vertinami su paklaida dėl galimos kitokios gamyklinės įrangos.
Žmonių pasipiktinimas nestebina
M.Buzelis tikina, kad šiuo atveju ir kitais, kuomet kyla diskusijos dėl nustatyto registracijos mokesčio dydžio, praverstų tikslus įrankis, kuris tiksliai galėtų įvertinti CO2 emisiją.
„Jeigu šiuo atveju CO2 emisija buvo nustatinėjama pagal Aplinkos ministerijos pasiūlytą formulę (pagal ją „Regitra“ ir skaičiuoja registracijos mokesčio dydį), tai stebėtis nėra ko, nes patys ministerijos atstovai prieš įsigaliojant mokesčiui nežinojo, kodėl formulės kintamieji būtent tokie, kokie yra. Tai nereikėtų stebėtis, kad kyla žmonių pasipiktinimas.
Kol vairuotojai neturės įrankio, kuris greitai ir tiksliai įvertintų CO2 emisiją, tol tokių problemų nemažės. O tikėtina, kad tokio įrankio suprogramuoti neįmanoma, nes, kaip ir minėjau, 2 identiškų automobilių CO2 emisija gali skirtis dėl gamykloje sumontuotos skirtingos įrangos“, – teigia M.Buzelis.
Anot jo, portale siekiama integruoti daugiau duomenų apie CO2 emisiją, bet ragina atkreipti dėmesį į tai, kad pateikiami katalogų duomenys ir juose gali būti netikslumų.