Keisčiausias istorijoje lėktuvų susidūrimas ore – kaip kartu „sulipę“ orlaiviai sugebėjo skristi ir sėkmingai nusileisti (Foto, Video) ()
Naujajame Pietų Velse, Australijoje, maždaug 120 km į pietus nuo Wagga Wagga, yra nedidelė ūkininkų ir galvijų augintojų bendruomenė, vadinama Brocklesby. Būtent šiame kaime 1940 m. įvyko keisčiausias istorijoje lėktuvų susidūrimas ore – kaip taip nutiko?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Keistoji aviacijos nelaimė įvyko 1940 m. rugsėjo 29 d. Tuo metu Australijos karališkosios oro pajėgos valdė Skrydžių mokymo mokyklą Forest Hill mieste netoli Wagga Wagga.
Mokykla buvo sukurta kaip dalis Didžiosios Britanijos Sandraugos oro mokymo plano (BCATP), taip pat žinomo kaip „Empire Air Training Scheme“ (EATS) – Jungtinės Karalystės, Kanados, Australijos ir Naujosios Zelandijos įsteigta bendra karinės orlaivių įgulos mokymo programa, skirta ruošti ir treniruoti lakūnus.
Forest Hill buvo nauja oro bazė, o keliai ir pastatai vis dar buvo statomi, kai 1940 m. vasarą prasidėjo pirmieji skraidymo mokymai su britų pagamintu dviejų variklių lėktuvu „Avro Anson“.
1940 m. rugsėjo 29 d. iš Forest Hill pratyboms pakilo du „Avro Anson“. Pirmajį orlaivį, numeriu N4876, pilotavo 22 metų Grahamas Fulleris kartu su navigatoriumi Ian Menzies Sinclair.
Antrąjį lėktuvą, numeriu L9162, valdė pilotas Jackas Inglisas Hewsonas – jo šturmanas buvo Hugh Gavinas Fraseris. Buvo tikimasi, kad jų suplanuotas maršrutas drieksis į Corowa, tada į Narranderą, ir atgal į Forest Hill.
Abu orlaiviai buvo virš Broklsbio kaimo 305 m (1000 pėdų) aukštyje, kai padarė staigų posūkį (subankavo). Hewsono lėktuvas buvo už Fullerio, o jiems pasukus, Hewsonas dingo iš akių ir atsidūrė po Fulleriu. Po kelių akimirkų abu „Anson“ susidūrė ore.
Fullerio lėktuvo sraigtai užstrigo atsitrenkę į Hewsono lėktuvo variklio gaubtus ir abu Fullerio lėktuvo varikliai buvo sugadinti. Hewsono orlaivio varikliai ir toliau veikė, bet Fullerio lėktuvas dėl papildomo svorio viršuje negalėjo pakilti. Abu „Anson“ susipynė vienas su kitu.
Įgula kol kas negalėjo išsigelbėti, nes „sulipę“ lėktuvai būtų sudužę tiesiai virš Broklsbio. Kažkaip jie turėjo išskraidinti šį keistą darinį į laukus ir toliau nuo namų. Hewsonas su veikiančiu varikliu turėjo didžiausią šansą, tačiau jis buvo sužeistas, kai kito orlaivio besisukančios mentės perpjovė jo fiuzeliažą.
Per kažkokį stebuklą Fulleris atrado, kad sugeba suvaldyti abu lėktuvus savo lėktuvo eleronais ir sklendėmis. Supratęs, kad turi galimybę, Fulleris liepė kitiems iššokti iš lėktuvo parašiutais.
Tada jis skrido abiem lėktuvais, naudodamas apatinio lėktuvo variklį traukai nustatyti ir viršutinio lėktuvo valdiklius, kad abu lėktuvai išliktų stabilūs. Fulleris skrido link bazės, tačiau lėktuvai tapo vis sunkiau valdomi, nes apatinio lėktuvo variklis pradėjo netekti galios.
Nuskridęs apie 8 km, Fulleris nusileido dideliame tuščiame lauke. Orlaiviai prieš sustodami nuslydo per žolę 180 metrų. Anot Fullerio, tai buvo geriausias nusileidimas, kurį jis kada nors atliko.
Šis nepaprastas žygdarbis pateko į antraštes visame pasaulyje ir atkreipė dėmesį į mažą Broklsbio miestelį. Fulleris buvo pagirtas už sprendimą nuskirsti tolyn nuo kaimo taip išvengiant galimos žalos Broklesbiui. Fulleris užsitarnavo paaukštinimą. Abu „Anson“ buvo suremontuoti ir grąžinti į tarnybą.
Tačiau jis be leidimo per daug bendravo su laikraščių reporteriais. Jo viršininkai už bausmę jį uždarė keturiolikai dienų kareivinėse ir atėmė atlyginimą už septynias dienas.
Deja, Fullerio likimas buvo tragiškas – 1944 m. kovo 18 d. važiuojantį dviračiu Sale gatvėmis jį mirtinai partrenkė autobusas.
Šiandien yra du memorialai, skirti avarijai Broklsbyje atminti – istorinis žymeklis nusileidimo vietoje, įrengtas 1990 m. minint 50-ąsias katastrofos metines, ir „Avro Anson“ variklis, atidengtas 2007 m. per Australijos dienos šventę.