Rusai kuria pilnai automatizuoto autotransporto valdymo sistemą (6)
Lietuvoje jau dažnam girdėtas posakis „karas keliuose“, sukeliantis aibes diskusijų kaip mažinti avarijų ir nelaimių skaičių. Pasirodo panašios problemos kankina ne tik mūsų valstybę. Rusijoje irgi susirūpinta dėl stipriai didėjančio avarijų ir su tuo susijusių nelaimių skaičius. Tik šioje kaimyninėje valstybėje į kovą su neatsargiu važiavimo stoja ne tik politikai, bet ir mokslininkai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Grupė Rusijos mokslininkų ir inžinierių pradėjo įgyvendinti netradicinį projektą „35 tūkstančiai“ ("35 тысяч"), kurio tikslas – nelaimingų atsitikimų keliuose mažinimas. Netradicinis projektas pasižymi netradicine idėja – jeigu jau vairuotojai patys nesugeba suvaldyti automobilio, vadinasi pats automobilis turi gebėti save valdyti. Kitaip sakant projekto tikslas – pilnai automatizuoto automobilio sukūrimas.
Kodėl toks keistas projekto pavadinimas? Pasirodo, kas metais Rusijos keliuose žūva apytiksliai 35 tūkstančiai žmonių. Tad jungtinė inžinierių ir mokslininkų komanda nusiteikusi šį skaičių gerokai sumažinti. Tam bus kuriamas pirmasis šioje valstybėje automatizuotas automobilis SPAUA (СПАУА) – pilnai automatizuoto autotransporto valdymo sistema.
Technologiškai šis uždavinys yra išsprendžiamas – tą rodo ir Amerikoje vykstančios automobilių-robotų lenktynės (nuotraukoje matyti 2007 metų robotizuotų automobilių lenktynių nugalėtojas Boss). Jose varžosi komandos, sudarytos iš kompanijų inžinierių bei universitetų studentų. Jau dabar eksperimentinių modelių galimybės yra stebinančios – automobiliai sugeba laikytis pagrindinių kelių eismo taisyklių, išvengti kliūčių. Tačiau iki tobulumo dar kelio galas – testinius važiavimus be klaidų atlieka tik nedaugelio komandų „protingosios mašinos“.
Rusijos specialistai nusiteikę projektuoti automobilį-robotą remdamiesi jau sukaupta užsienio šalių patirtimi : ant automobilio statomi davikliai, surenkantis informaciją apie supančią aplinką (video kameros, infraraudonieji ir ultragarsiniai lokatoriai, GPS ir t.t.), o taip pat kompiuteris su specialia valdymo programa ir aktuatoriai (aktyviniai valdymo elementai), valdantys dujas, stabdžius, vairo mechanizmą, posūkių įjungėjus ir t.t.
Bet tai tik bendri automobilio-roboto bruožai – kokios bus konkrečios detalės žino tik patys projektuotojai. Be to, labai svarbios valdymo programos – nuo jų priklauso visas automobilio „protavimas“.
Kol kas komanda „35 tūkstančiai“ tik pradeda įsivažiuoti į šį projektą. Pavyzdžiui visai nesenai sukurtas kompiuterinis modelis, imituojantis kaip automobilis turi automatiškai pravažiuoti nereguliuojamą sankryžą.
Nežiūrint lėtos pradžios, konstruktoriai jau po pusmečio žada pristatyti pirmąjį „protingo“ automobilio prototipą. Pilnai veikianti komercinės paskirties SPAUA technologija rinką pasieks nebent po 3 metų. Per tą laiką konstruktorių komanda „35 tūkstančiai“ kviečia visus prisijungti prie tokios sistemos projektavo – tam tikra prasme siūloma „atviro kodo“ idėja, kuomet visi pageidaujantys gali pareikšti savo pasiūlymus ir pastebėjimus.
Jeigu rusams pasiseks, tai bus pirmutinė pasaulyje komercinė sistema, galinti automobilį paversti savarankišku robotu.