Gal dabar nustosite nuodyti aplinkinius. Jei turite dyzelinį automobilį – privalote tą žinoti apie kietųjų dalelių filtrą ()
Tai svarbu žinoti kiekvienam dyzelinio automobilio savininkui.

© Chris F (Public Domain) | https://www.pexels.com/photo/grayscale-photo-of-ford-pickup-truck-12969796/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šiuolaikiniuose dyzeliniuose automobiliuose vienas iš esminių komponentų, užtikrinančių ne tik sklandų variklio darbą, bet ir atitiktį griežtiems aplinkosaugos standartams, yra dyzelino dalelių filtras (DPF). Nors ši sistema, dabar diegiama net ir kai kuriuose benzininiuose varikliuose, atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį mažinant kenksmingų išmetamųjų teršalų kiekį, netinkama priežiūra gali paversti ją viena dažniausiai patiriamų gedimų priežasčių. Tad ką kiekvienam dyzelinio automobilio savininkui reikėtų žinoti apie šį svarbų įrenginį?
Kas yra kietųjų dalelių filtras ir kam jis skirtas?
Kietųjų dalelių filtras – tai specialus įtaisas, integruotas į automobilio išmetimo sistemą, kurio pagrindinė funkcija yra sulaikyti smulkias suodžių daleles, susidarančias degimo proceso metu. Siekiant išvengti filtro užsikimšimo, automobilis periodiškai atlieka regeneracijos procesą. Jo metu, veikiant aukštai temperatūrai, susikaupusios suodžių liekanos yra tiesiog sudeginamos.
|
Žinodami, kaip veikia šis filtras, galite išvengti nemalonių gedimų ir nesklandumų techninės apžiūros metu. Viena pagrindinių kietųjų dalelių filtro veikimo sąlygų yra reguliari regeneracija – procesas, kurio metu susikaupę suodžiai yra pašalinami aukštoje temperatūroje, taip užkertant kelią filtro užsikimšimui. Šis procesas vyksta automatiškai, be tiesioginio vairuotojo įsikišimo, ir skirstomas į dvi pagrindines rūšis: pasyvųjį ir aktyvųjį regeneravimą.
Pasyvusis regeneravimas
Pasyvusis regeneravimas yra natūralus ir nuolatinis procesas, kuris vyksta be variklio valdymo sistemos aktyvaus įsikišimo. Jis aktyvuojamas tuomet, kai variklis ilgą laiką dirba aukštoje temperatūroje, pavyzdžiui, važiuojant didesniu greičiu užmiestyje ar greitkeliu. Tokiomis sąlygomis išmetamųjų dujų temperatūra pakyla iki 350-500 °C, o tai leidžia suodžiams lėtai oksiduotis, reaguojant su azoto dioksidu (NO2) ir virstant anglies dioksidu (CO2).
Filtre esanti platinos danga veikia kaip katalizatorius, efektyvindamas šį procesą ir užtikrindamas palaipsnį suodžių šalinimą be didesnių degalų sąnaudų ar pastebimo poveikio variklio darbui.
Aktyvusis regeneravimas
Tais atvejais, kai važiavimo sąlygos neleidžia pasiekti pasyviajam regeneravimui reikalingos temperatūros, įsijungia aktyvusis regeneravimas. Šiuo metu automobilio variklio valdymo sistema sąmoningai padidina išmetamųjų dujų temperatūrą iki 600-650 °C, kad susikaupę suodžiai būtų efektyviai sudeginti.
Aktyvusis regeneravimas pradedamas tuomet, kai specialus jutiklis užfiksuoja, kad suodžių kiekis filtre pasiekė tam tikrą kritinę ribą. Šis procesas paprastai trunka apie 10 minučių, o jo sėkmei užtikrinti gali prireikti tam tikrų vairavimo korekcijų. Važinėjant mieste, kai variklis dažnai dirba mažomis apkrovomis ir žemoje temperatūroje, aktyvusis regeneravimas tampa ypač svarbus norint išvengti kietųjų dalelių filtro užsikimšimo.
Kas nutinka, jei regeneracija nebaigiama?
Jei dėl vairavimo stiliaus ar eismo sąlygų aktyvusis regeneravimo procesas nėra visiškai užbaigiamas, suodžiai ir toliau kaupiasi filtre, galiausiai sukeldami jo stiprų užsikimšimą. Kraštutiniais atvejais filtras gali tapti tiek užterštas, kad automatinis regeneravimas tampa nebeįmanomas, ir tuomet reikės kreiptis į autoservisą dėl priverstinio valymo arba netgi filtro keitimo.
Be to, bandant regeneruoti pernelyg prisotintą filtrą, temperatūra gali pakilti iki kritinio lygio, o tai gali pažeisti patį filtro elementą. Siekiant to išvengti, daugelyje transporto priemonių prietaisų skydelyje įrengiama specialus įspėjamasis signalas, informuojantis vairuotoją apie būtinybę pakeisti važiavimo režimą, kad būtų sudarytos sąlygos sėkmingam regeneravimui.
Kaip galite padėti regeneracijos procesui?
Norint išvengti problemų, susijusių su dyzelino dalelių filtru, ir prailginti jo tarnavimo laiką, rekomenduojama laikytis kelių paprastų, bet veiksmingų principų:
- Važiuokite pastoviu greičiu: stenkitės bent 20 minučių važiuoti pastoviu, vidutiniu greičiu, ypač užsidegus įspėjamajai lemputei.
- Venkite trumpų kelionių mieste: reguliariai leiskitės į ilgesnes keliones užmiestyje, kur variklis gali pasiekti reikiamą temperatūrą pasyviajam regeneravimui.
- Stebėkite įspėjamąsias lemputes: atkreipkite dėmesį į prietaisų skydelyje esančią DPF įspėjamąją lemputę ir jai užsidegus nedelsdami imkitės veiksmų, nurodytų automobilio naudojimo instrukcijoje.
Laikydamiesi šių rekomendacijų, užtikrinsite efektyvų dyzelino dalelių filtro veikimą, sumažinsite brangaus remonto riziką ir padėsite išlaikyti savo dyzelinio automobilio efektyvumą bei mažesnį poveikį aplinkai.
