Geriausia vieta autobuse. „Dauguma keleivių jos vengia“ ()
Daugeliui iš mūsų kelionės viešuoju transportu yra kasdienis ritualas – kartais neutralus, kartais varginantis, o kartais stebėtinai raminantis.

© Pexels (atvira licencija) | https://www.pexels.com/photo/interior-of-a-bus-18893549/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Skirtumas dažnai slypi detalėse: sėdynėje, kurią pasirenkame. Tai lemia, kaip suvokiame triukšmą, temperatūrą, transporto priemonių judėjimą ir aplinką. Aplinkos psichologai ir transporto inžinieriai sutinka – tinkama sėdynė gali sumažinti streso lygį, pagerinti susikaupimą ir sumažinti fizinį nuovargį. Taigi, kur rasti geriausią vietą autobusuose?
Geriausia vieta autobuse – kur patogiausia?
Sėdynės pasirinkimas autobuse yra realus veiksnys, turintis įtakos mūsų komfortui, sveikatai ir saugumui kelionės metu. Sautamptono universiteto (JK) Mechanikos inžinerijos katedros 2021 m. atlikta analizė parodė, kad transporto priemonės vidurys yra zona, kurioje vibracijos ir smūgių lygis yra mažiausias, o tai reiškia mažesnę stuburo ir sąnarių apkrovą. Štai kodėl patyrę vairuotojai ir kontrolieriai dažnai vadina „aukstą zoną“ – vietą, mažiau jautrią siūbavimui ir triukšmui.
Kodėl autobuso vidurys yra geriausias pasirinkimas? Tam įtakos turi keli veiksniai:
Vairavimo stabilumas – vidurinė autobuso dalis yra ta vieta, kurioje keleivius veikiančios jėgos yra labiausiai subalansuotos. Staigaus stabdymo ar posūkio metu transporto priemonės judėjimas čia pasiskirsto tolygiau, o tai reiškia mažiau kratymų ir siūbavimo. 2021 m. Sautamptono universiteto pateikti duomenys rodo, kad vibracijos amplitudė šioje zonoje yra iki 30 procentų mažesnė nei transporto priemonės gale. Tai ypač svarbu vyresnio amžiaus žmonėms, turintiems pusiausvyros problemų ar stuburo sutrikimų;
|
Mažesnis triukšmo lygis – triukšmas viešajame transporte gali paveikti nervų sistemą ir sukelti nuovargį. Autobusuose su galiniais varikliais transporto priemonės centras yra natūrali „tylos zona“. Be to, atstumas nuo durų panaikina būdingus girgždėjimo garsus atidarant ir uždarant mechanizmus. Triukšmo lygio skirtumas tarp autobuso galo ir centro gali siekti net 8–10 dB;
Saugumas – viešojo transporto avarijų statistika rodo, kad susidūrimų iš šono ir iš galo atveju didžiausia sužalojimo rizika kyla keleiviams, sėdintiems arčiausiai smūgio taško. Transporto priemonės centras suteikia papildomą „buferį“ – tiek priekyje, tiek gale, todėl žymiai sumažėja rimtų sužalojimų tikimybė.
Komfortas šioje zonoje jaučiamas ir psichologiškai. 2020 m. Kinijos mokslininkų paskelbtame moksliniame straipsnyje taip pat pabrėžiama, kad subjektyvus keleivio komforto lygis mažėja didėjant susispietimui ir kelionės ilgiui, nepriklausomai nuo sėdėjimo ar stovėjimo padėties. Tačiau sėdintieji mažiau perpildytose zonose, pavyzdžiui, viduryje, šį sumažėjimą jautė mažiau. Todėl, jei norime ramios, stabilios ir sveikesnės kelionės, racionaliausiu pasirinkimu išlieka autobuso vidurys.
Kodėl negalima sėdėti autobuso gale?
Kelionės ergonomikos ir keleivių saugumo požiūriu, autobuso galas yra nepalankiausia vieta. Tai ne subjektyvus įspūdis, o konkrečių fizinių ir aplinkos veiksnių rezultatas:
Padidėjęs oro taršos lygis – 2023 m. Britų Kolumbijos universiteto (Kanada) mokslinėje publikacijoje patvirtinta, kad KD2,5 dalelių ir azoto oksidų koncentracija transporto priemonės gale yra didesnė dėl artumo išmetimo sistemai. Ilgalaikis tokių sąlygų poveikis gali neigiamai paveikti kvėpavimo sistemą, ypač sergantiems astma;
Tęsinys kitame puslapyje: