Beprecedentė GPS gožimo ataka pakenkė 1600 orlaivių Europoje  (5)

63 valandų GPS gožimo atakų maratonas sutrikdė globalias palydovinės navigacijos sistemas šimtams per Baltijos regioną skriejančių orlaivių – numanomas Rusijos darbas


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Rusija įtariama dėl rekordinės 63 valandų trukmės atakos prieš GPS signalus Baltijos regione. Šimtus keleivinių orlaivių anksčiau šį mėnesį paveikęs incidentas įvyko, augant įtampai tarp Rusijos ir NATO, po daugiau nei dviejų metų nuo Rusijos plataus masto invazijos į Ukrainą.

„Stebėjome GPS gožimo padidėjimą nuo Rusijos karo prieš Ukrainą pradžios, ir sąjungininkai viešai įspėjo, kad už aviaciją ir laivybą veikiančio GPS gožimo stovi Rusija,“ sakė NATO atstovas New Scientist. „Rusija žinoma kaip GPS signalų trikdytoja ir turi elektroninės karybos priemonių.“

Nuo Rusijos invazijos į Ukrainą 2022 metų vasarį, Europoje padaugėjo plataus masto GPS ir kitų globalių palydovinių navigacijos sistemų (GNSS) sutrikimų. Trikdžiai užfiksuoti šalia Viduržemio ir Juodosios jūros, prie Baltijos jūros ir Arkties. Pavyzdžiui, nuo 2023 metų gruodžio Baltijos regione patiriamas gan pastovus GPS gožimas. Tas laikas daugmaž sutapo su Rusijos žiniasklaidos pranešimais apie Kaliningrade – Rusijos enklave tarp Lietuvos ir Lenkijos – vykdomas RF Baltijos laivyno elektroninės karybos pratybas.

Tokie trikdžiai gali būti sukeliami, užgožiant paslaugas tiekiančio palydovo signalus. Be to, jie gali signalus „padirbti“ – šia technika orlaivių GPS imtuvai atrodo esantys visiškai kitoje vietoje, sako Zach Clements iš Teksaso universiteto Austine. Jo analizė parodė, kad kalėdinių GPS trikdžių Europoje metu iš Rusijos vidaus vyko daug GPS gožimo incidentų ir signalo padirbimo atakų.

„Akivaizdu, kad Europojw vyksta beprecedentiškai daug GNSS trikdymo atvejų,“
sako jis.

Naujausias rekordinis signalo užgožimas prasidėjo kovo 22-os dienos vakare ir truko 63 valandas ir 40 minučių – iki kovo 25-os d. popietės, rodo atvirų šaltinių informaciją naudojanti Runradion analitika. Atakos metu 24 valandas trikdžiai sklido Švedijos, Vokietijos ir Lenkijos dalyse, paskui persijungė į maždaug 40 valandų trukusius labiau sutelktus trikdžius daugiausiai Lenkijoje.

 

Šis rekordinės trukmės trikdžių periodas paveikė daugiau, nei 1600 orlaivių, teigia kitas analitikas, slapyvardžiu Markus Jonsson. Kovo 13 dienos incidento metu RAF orlaivis, kuriuo skrido JK Gynybos sekretorius Grant Shapps patyrė GPS signalo trikdžius kelionėje tarp JK ir Lenkijos ir atgal, skrisdamas greta Kaliningrado.

„Žiūrint iš iš vienos pusės, gerai, kad rusai padeda mums suvokti, kad pernelyg daug kur priklausome nuo GPS,“ sako Dana Goward iš Virginijoje įsikūrusios ne pelno siekiančios RNTF organizacijos, užsiimančios GPS signalų apsauga ir papildymu.

 

Nors nesant GPS, orlaiviai gali naudoti radarus ir antžeminius švyturius, tai gali padidinti pilotams ir oro kontrolei tenkančius krūvius, kas padidina nelaimingų atsitikimų tikimybę, sako Goward. 2019 metais JAV pateikė incidento raportą, kuriame NASA Aviacijos saugumo pranešimų sistema aprašo, kaip dėl GPS užgožimo keleivinis lėktuvas vos neįsirėžė į kalną Idaho valstijoje. „Galiausiai kas nors nukentės,“ pažymi Goward.

Geresnis orlaivių įgulų informavimas apie patekimą į užgožiamo ar padirbamo GPS signalo erdvę gali sumažinti riziką, sako Europos sąjungos aviacijos saugumo agentūros atstovas. Be to, agentūra stiprina GPS alternatyvas, naudodama antžemines arba pačiuose lėktuvuose esančias inercines vairavimo sistemas.

Jeremy Hsu
www.newscientist.com




Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(4)
(0)
(4)

Komentarai (5)