Auksinė „Formulė 1“: kaip veikia didžiausių ir svarbiausių pasaulio automobilių lenktynių verslas (Video) ()
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Socialinių tinklų plėtra ir „mobiliosios reklamos festivalis“
Ecclestone'as priešinosi franšizės perkėlimui į socialinę žiniasklaidą: „Kai paskelbiau nuotrauką ar vaizdo įrašą, iš F1 gavau įspėjimą, reikalaujantį viską pašalinti“, – sakė septynis kartus „Formulės 1“ čempionas Lewisas Hamiltonas.
Bernie sugebėjo užsidirbti pinigų iš verslo: pajamos siekė 2 milijardus dolerių. Tačiau į ateitį neinvestavo, skaitmeninėmis technologijomis neužsiėmė.
Vietoj to, „Liberty Media“ suprato, kad internetas yra puikus būdas pritraukti naują auditoriją ir suteikė pilotams bei komandoms daugiau laisvės.
Penkerius metus komandos mokėsi dirbti su turiniu. Jos valdo „Twitter“ paskyras ir atskleidžia daugybę paslapčių „YouTube“ kanaluose. Dauguma pilotų taip pat turi savo kanalus.
Reklama išlieka svarbiu F1 pajamų šaltiniu, todėl jos franšizė dažnai vadinama „reklamos festivaliu“. Rėmimo sutartys su įvairiais prekių ženklais kasmet atneša vidutiniškai 400 mln. dolerių.
Organizatorių indėlis
F1 – brangus malonumas ne tik dalyviams, bet ir organizatoriams. Organizatoriai moka už galimybę surengti „Grand Prix“ etapą savo teritorijoje.
Kainos viešai neskelbiamos, tačiau, kaip skelbia žiniasklaida, 2023 metais Azerbaidžane vyksiančių lenktynių organizatoriai įneš didžiausią indėlį – 57 mln. dolerių. Bahreinas sumokės 52 milijonus dolerių, Saudo Arabija ir Kataras – po 55 milijonus dolerių.
Brangiausios Europos lenktynės vyksta Vengrijoje (40 mln. dolerių), pigiausios – Monake (20 mln. dolerių).
Apskritai dosnūs „Grand Prix“ organizatorių įnašai atneša F1 apie 970 milijonų dolerių per sezoną.
F1 uždarbis
„F1 populiarumas ir pelnas auga. Žvelgiant į skaičius atrodo, kad viskas, kas susiję su „Formule 1“, virsta auksu“, - rašo „Forbes“.
Kadangi „Liberty Media“ yra akcinė bendrovė, jos ataskaitas gali matyti visi. 2022 m. pajamos siekė 2,5 mlrd. USD, palyginti su 2,1 mlrd. USD 2021 m. Pelnas siekė 173 milijonus dolerių, tai yra 333 % daugiau nei 2021 metais. „Forbes“ tai aiškina pandemijos pabaiga ir rėmimo sandorių skaičiaus padidėjimu.
2021 m. F1 pasiekė rekordinį lankomumą, o 2023 m., pridėjus Las Vegaso „Grand Prix“, šis skaičius greičiausiai bus viršytas. 2022 m. bendras žiūrovų skaičius siekė 5,7 mln. žiūrovų, tai yra 36 % daugiau nei 2019 m.
Nors komandų rinkos vertė skaičiuojama keliais milijardais dolerių, jos išleidžia daug. Pastaraisiais metais sėkmingiausios „Ferrari“, „Red Bull“ ir „Mercedes“ komandos per sezoną išleido daugiau nei 400 milijonų dolerių, kad nepraleistų į priekį konkurentų.
Tokios išlaidos turi įtakos finansiniam stabilumui. Anot FT, mažiausiai keturios iš dešimties komandų per pastarąjį dešimtmetį patyrė finansinių sunkumų, įskaitant „McLaren“, kuri, pasak jos generalinio direktoriaus Zako Browno, „išleido viską, ką turėjo, ir dar daugiau, kad sugrįžtų į viršų“.
Po to, kai franšizę perėmė „Liberty Media“, išaugusios pajamos iš televizijos sutarčių, „Grand Prix“ organizatoriai padėjo sukurti 700 mln. USD prizinį fondą, kuris buvo padalintas dešimčiai komandų.
Tačiau svarbiausia naujovė buvo 2021 m. įvestos privalomos lubos daugeliui komandų išlaidų kategorijų: 145 mln. USD 2021 m., 140 mln. USD 2022 m. ir 135 mln. USD 2023 m.
Kaip sukurti F1
Nepaisant augančių pajamų, franšizės savininkai nesiruošia sustoti. Taip, naujos komandos gali pasirodyti F1 pirmą kartą nuo 2016 m. Sausio mėnesį Amerikos automobilių gamintojai „Andretti“ ir „General Motors“ paskelbė apie planus dalyvauti lenktynėse su bendra komanda (GM atstovaus „Cadillac“ prekės ženklas).
„Andretti-Cadillac“ negalės prisijungti prie franšizės iki 2026 m. Norėdami tai padaryti, amerikiečiai turės atlikti keletą procedūrų: derėtis su variklių tiekėju, sumokėti privalomą mokestį naujiems dalyviams (200 mln. USD) ir gauti visų dešimties komandų sutikimą prisijungti.
Dėl pastarųjų gali kilti problemų. Kaip rašo „Reuters“, „Andretti-Cadillac“ priėmimas į čempionatą vis dar atrodo mažai tikėtinas. Priežastis paprasta: pagal sutartį su organizatoriais dešimt prizininkų gauna metines išmokas, o pasirodžius 11-ajai, kitos komandos liks be mažiausiai 52 milijonų dolerių per metus.
Kitas variantas – galimybė dalyvauti moterų lenktynėse. Jų trūkumas tarp F1 pilotų kėlė nerimą Tarptautinei automobilių federacijai: 2009 m. buvo sukurtas Moterų automobilių sporto komitetas, kuris skleidžia žinias apie šią industriją tarp moterų ir skatina jų įsitraukimą į lenktynes.
2023-ieji turėtų būti proveržio metai moterims automobilių sporte. F1 akademija nori pritraukti daugiau moterų ne tik į lenktynes apskritai, bet ir į „Formulę 1“. Planuojama , kad F1 akademija bus ir turnyras, ir moterų lenktynininkių treniruočių bazė. Pirmasis septynių etapų sezonas prasidės balandžio pabaigoje.
Be to, „Liberty Media“ neprieštarauja žengimui į naujus sporto verslo sektorius. Anot „The Telegraph“, bendrovė planuoja investuoti į Anglijos futbolą. Vienas pirmųjų potencialių partnerių – „Liverpool“. Bendradarbiavimu domisi ir dabartinis jos savininkas – holdingas „Fenway Sports Group“.
F1 taip pat paskelbė apie partnerystę su „Tottenham“. 2023 metų rudenį klubo stadione atsiras kartingo centras.