Ką būtinai reikia padaryti su automobilio padangomis. „Tai labai reikalingas procesas“ ()
Padangų sukeitimas, nors daug kam negirdėtas, tačiau labai reikalingas procesas. Sukeisti padangų poras tarpusavyje reikia tam, kad kiekvienos padangos protektorius dėvėtųsi tolygiai. Kadangi lengvojo automobilio padangos atlieka skirtingą vaidmenį priklausomai nuo ašies, ant kurios yra sumontuotos, jos eksploatuojamos nevienodai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Daugelis vairuotojų suvokia, kad netinkamas ratų suvedimas ir pakabos geometrijos klaidos laikui bėgant neigiamai veikia padangas. Tačiau dėl lengvojo automobilio specifikos, net esant tinkamam ratų suvedimui ir taisyklingai pakabos geometrijai, padangas veikia skirtingos apkrovos.
Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos Motointegrator.com atstovo Mindaugo Šerėjaus teigimu, kur kas didesnį darbą atlieka varančiosios ašies padangos, dažniausiai priekinės, nors kai kurių automobilių gamintojų modeliuose – galinės. Kokie veiksniai lemia greitesnį priekinės ašies padangų susidevėjimą?
Priežastys paprastos – priekinės ašies padangos susidėvi greičiau, dėl varančiojo agregato apkrovos, dėl kurios automobilio ratus veikia didesnė jėga, nukreipta link kelio dangos. Kita priežastis yra stabdžiai. Priekinė ašis dažniausiai turi ir efektyvesnius stabdžius, nes stabdymo metu jėgos pasiskirstymas yra labiau nukreiptas į priekį. Todėl stabdymo metu, priekinė ašis, dėl fizikos dėsnių, taip pat yra veikiama didesnių apkorvų, taigi ir priekinės padangos dėvisi labiau.
„Situacija atrodo kiek kitaip automobiliuose su galine varančiąja ašimi. Automobiliuose su galinių ratų pavara ir klasikiniu pavaros mechanizmu, kai variklis sumontuotas priekyje, ratų apkrovos disproporcija yra gerokai mažesnė. Priekiniai ratai lygiai taip pat perima didesnę stabdymo jėgos dalį, susidėvi posūkių metu ir dažniausiai yra labiau apkrauti“, – aiškina M. Šerėjus.
Kada padangas sukeisti vietomis?
Kai jau žinome, dėl ko savo automobilyje padangas turime sukeisti vietomis, iškyla dar vienas svarbus klausimas – kiek dažnai tai reikia daryti? Manoma, kad atstumas, kurį sukeitus padangas iki kito keitimo turėtų nuvažiuoti vidutinis statistinis hečbeko tipo miesto automobilis (apie 100 AG galios), yra apie 10 tūkst. km.
„Tačiau nėra nustatyta, po kokios ridos atsiranda padangų protektoriaus susidėvėjimo disproporcijos ant priekinės ir galinės ašies. Daugiausia tai priklauso nuo transporto priemonės svorio ir galios, vairavimo stiliaus ir pačių padangų. Todėl būtina kontroliuoti protektoriaus gylį ir reaguoti, jei pastebime akivaizdų protektoriaus gylio skirtumą tarp priekinės ir galinės ašies padangų“, – sako M. Šerėjus.
Anot jo, taip pat negalima pamiršti, kad jei priekinės padangos yra smarkiai susidėvėjusios, jų negalima montuoti gale, o būtina nedelsiant pakeisti naujomis. Nors automobiliuose su priekine varančiąja ašimi galinė ašis turi kiek mažesnę reikšmę nei priekinė, važinėti su padangomis kurių protektoriaus gylis yra labai nedidelis, nėra saugu, ypač esant šlapiai kelio dangai. Taip pat techniniai reikalavimai nustato, jog vasarinių padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis nei 1,6 mm, todėl automobilis su „plikomis“ padangomis iš esmės yra techniškai netvarkingas. Jei galinės ašies padangos yra dar gana geros būklės, galima jas palikti ir pakeisti tik dvi priekinės ašies padangas.
Kaip padangas sukeisti tinkamai?
Padangos turi būti sukeičiamos pagal tam tikras schemas. Jos priklauso nuo padangos protektoriaus tipo. Padanga gali būti simetriška, asimetriška ir kryptinė. Kai padangų gamintojai pradėjo gaminti padangas su kryptiniu ir asimetrišku protektoriumi, šios schemos šiek tiek pasikeitė.
„Verta pabrėžti, kad kryptinio protektoriaus atveju, kai yra nurodyta sukimosi kryptis, arba jei protektorius yra asimetriškas ir išorinė dalis skiriasi nuo vidinės dalies, padangas galime keisti tik toje pačioje transporto priemonės pusėje. Jei padangų protektorius simetriškas, ratus galima keisti tiek tarp ašių, tiek tarp automobilio pusių“, – teigia M. Šerėjus.
Simetriškas padangas sukeisti yra paprasčiausia: pakanka pamatuoti protektoriaus gylį ir geresnes padangas sumontuoti ant varančiosios ašies. Jei žinote, kur sumontuota konkreti padanga, optimalus yra kryžminis padangų sukeitimas: priekinė dešinė padanga turi būti sumontuota gale kairėje ir t. t.
„Asimetriškos padangos turi būti montuojamos tinkama protektoriaus puse į automobilio išorę. Kryptinės turi suktis nurodyta kryptimi. Jei nesilaikysite šių taisyklių, padangos negalės veikti tinkamai: neužtikrins nei sukibimo, nei tinkamo vandens išstūmimo, o tai gali lemti automobilio kontrolės praradimą ir net tapti eismo įvykio priežastimi. Todėl šio tipo padangų keitimas yra galimas tik tarp ašių toje pačioje automobilio pusėje. Priekinė kairė padanga gali būti sumontuota gale kairėje, o galinė kairė – priekyje kairėje ir, žinoma, atvirkščiai“, – pabrėžia M. Šerėjus.