Ateičiai paruoštas transportas: naujoji elektrinių furgonų era beldžia į verslo vartus ()
Tvarūs ir ekonomiški elektra varomi krovininiai automobiliai tampa vis patrauklesni įmonėms, kurioms rūpi aplinkos apsauga ir veiklos efektyvumas. Reaguodami į tokias tendencijas ir jausdami didėjantį globalų spaudimą naudoti švaresnes technologijas, sunkiojo transporto gamintojai, pavyzdžiui, bendrovės „Iveco“, „Peugeot“ ar „Ford“, sparčiai plečia savo asortimentą inovatyviais elektriniais komerciniais automobiliais, atitinkančiais naujus žalėjančios ekonomikos poreikius.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pokytis
Nuolat kintančioje krovinių vežimo srityje laimi tie, kas geriausiai prisitaiko. O perėjimas prie elektra varomų transporto priemonių komerciniame sektoriuje yra žemę po kojomis drebinantis pokytis, įstumiantis elektromobilius į tvarios ir atsiperkančios logistikos revoliucijos epicentrą.
Pirmieji komercinių elektra varomų transporto priemonių žingsniai į rinką buvo nedrąsūs. Pagrindinis dėmesys buvo skiriamas naudingajai apkrovai išsaugoti, todėl gamintojai rinkosi nedidelės talpos, kuo mažiau sveriančias baterijas, kad nenukentėtų automobilių gabenimo galimybės. Štai „Nissan e-NV200“ debiutavo su vos 24 kWh talpos baterija, kuri realiomis sąlygomis leisdavo nuvažiuoti iki 117 km.
Tokio atstumo geriausiu atveju galėjo pakakti tik kelionėms mieste. Tačiau siekiant didesnio elektromobilių universalumo, pavara neišvengiamai turėjo tapti našesnė. Bendrovės „Iveco“ vadovas Baltijos šalyse Ernestas Jakubonis iš arti stebėjo elektrifikuotos logistikos evoliuciją, todėl turi tvirtą nuomonę dėl jos perspektyvų.
„Didėjantis susidomėjimas elektra varomomis komercinėmis transporto priemonėmis jau keičia pramonę. Norvegijos ir kitų elektromobilių pirmūnų patirtis rodo, kas laukia viso žemyno. Ateinantys pokyčiai apims ne tik automobilius, bet ir gerokai platesnę ekosistemą: nuo įmonių veiklos iki vyriausybių politikos ir vartotojų lūkesčių. Viskas susilies į tvaresnę logistikos sistemą“, – įsitikinęs E. Jakubonis.
Ištobulintos baterijos
Vos per dešimtmetį pasiekta technologinė pažanga leido gamintojams padaryti milžinišką šuolį. Inžinieriai sugebėjo gerokai padidinti baterijų energijos tankį, o tai leido sumažinti jų apimtį ir išplėsti talpą. Kartu nuosekliai tobulinant kitus elektromobilių komponentus, buvo sukurti netaršūs komerciniai modeliai, kurių savybės visiškai atliepia šių dienų poreikius.
Šio progreso iliustracija gali būti populiaraus mūsų šalyje Italijos gamintojo „Iveco“ lengvojo komercinio modelio „Daily“ elektrinė versija „eDaily“. Jame montuojamo pagal naujausias technologijas sukurto ličio jonų akumuliatoriaus energijos talpa siekia 111 kWh, o tokie rodikliai leidžia jaustis ramiai dėl viena įkrova nuvažiuojamo atstumo.
Dabar, priklausomai nuo konkrečios versijos ir jos konfigūracijos, „eDaily“ realiomis sąlygomis mieste gali nuriedėti iki 400 km. Tokios galimybės yra daugiau nei tinkamos miesto ar paskutinės mylios pristatymams bet kokiomis sąlygomis.
Skirtingai nei jo pirmtakai, „eDaily“ dėl elektrinės pavaros visiškai neaukoja naudingosios apkrovos, todėl jis gali atlikti platų spektrą pervežimo užduočių. Ir, skirtingai nuo dyzelinių analogų, neišmeta teršalų.
Sumanūs inžineriniai sprendimai leido gamintojams integruoti bateriją po automobilio grindimis, tad „eDaily“ išlaiko savo klasėje aukščiausią 4,6 tonos naudingąją apkrovą, leidžiančią naudotojams nesileisti į našumo kompromisus.
Galimybės šaltu oru
„Iveco eDaily“ buvo sukurtas taip, kad atlaikytų sudėtingas oro sąlygas. Elektromobilių savininkams tai esminė savybė tokiose šalyse kaip Lietuva ir jos Baltijos kaimynės, kur kone kiekviena žiema tampa didesniu ar mažesniu išbandymu technikai ir žmogui.
Į aukšto lygio „eDaily“ terminę kontrolės sistemą įeinantis šilumos siurblys veiksmingai šildo automobilio saloną šaltesniu oru. Šis įrenginys dėl savo veikimo principo ne tik užtikrina didesnį komfortą, bet ir nepaprastai efektyviai veikia. Jis padeda sumažinti apkrovą elektromobilio baterijai ir išsaugoti didesnį nuvažiuojamą atstumą atvėsus.
Pažangi terminės kontrolės sistema turi išankstinio baterijos temperatūros nustatymo funkciją, kuri gali būti aktyvuojama ir nuotoliniu būdu. Tai leidžia iš anksto paruošti transporto priemonę kelionei naudojant mažiau energijos.
Be to, specifiniai automobilio dizaino sprendimai, kaip antai geresnė salono izoliacija, leidžianti mažiau šildyti kabiną, ar specializuotos mažo pasipriešinimo riedėjimui padangos, taip pat prisideda prie energijos taupymo. „eDaily“ elektromobilis turi regeneracinę stabdžių sistemą, kuri lėtėjimo metu atsirandančią kinetinę energiją paverčia elektros energija ir ją kaupia baterijoje.
„Gamintojai pateikia per testus nustatytus viena įkrova nuvažiuojamo atstumo skaičius, tačiau realybėje jie vis tiek gali skirtis, priklausomai nuo daugybės išorinių veiksnių. Vien tik skirtinga vairavimo maniera gali lemti dešimtimis procentų išsiskiriančius rezultatus“, – pažymi E. Jakubonis.
Vis dėlto, specialisto teigimu, net ir mažiausiai patyręs vairuotojas nepalankiomis oro sąlygomis turėtų be didesnių problemų įveikti bent 200 km.
„Tai užtikrina šiuolaikinės kartos elektrinių komercinių automobilių galimybės, pavyzdžiui, didelio tankio „eDaily“ baterija. Be to, efektyvi naujojo modelio galios perdavimo kitiems įrenginiams technologija leidžia pritaikyti automobilį įvairiausiems darbams be pernelyg didelių baterijos energijos nuostolių“, – priduria pašnekovas.
Ateitis miestuose
Elektrinių furgonų privalumai vien tuo neapsiriboja. Beveik jokio triukšmo ir itin silpnos vibracijos vairuotojo darbo vietą paverčia gerokai komfortiškesne nei dyzeliniuose modeliuose, o tai gali tapti svarbiu privalumu ieškant darbuotojų.
Pastaraisiais metais Baltijos šalių gatvėse tokių furgonų daugėja. Pagrindiniai gamintojai siūlo vis daugiau elektra varomų modelių, o tai rodo ir jų įsipareigojimą siekti elektrinio mobilumo.
Be to, elektrinių komercinių modelių vaidmuo auga griežtėjančios aplinkosaugos politikos fone. Kadangi vis daugiau miestų pradeda kurti mažos taršos zonas (iki dešimtmečio pabaigos jų atsiras ir Lietuvoje), elektrinių modelių naudojimas kol kas yra vienintelis būdas neprarasti teisės dirbti tankiai apgyvendintose miestų zonose ar jų centruose.
„Matau neišvengiamą kelią: įmonės vis dažniau rinksis tokius elektrinius modelius kaip „eDaily“. Mažesnės eksploatacijos išlaidos, galimybė mažinti savo ir savo klientų anglies pėdsaką bei daug palankesnis vairuotojų požiūris į įmones, siūlančias dirbti tokiais automobiliais, tiesiog nepaliks daug išeičių. Pristatymai miestuose sparčiai keičiasi, o įvedus apribojimus šie pokyčiai tik dar paspartės“, – įsitikinęs E. Jakubonis.
Infrastruktūros klaustukai
Elektromobiliams, ypač – komerciniams, itin svarbūs infrastruktūros klausimai. Tik tiksliai sustygavus įkrovimų žemėlapį galima užtikrintai naudotis elektriniu transportu. Tačiau norvegai savo pavyzdžiu jau įrodė, kad verslo ritmas greitai pritaikomas prie naudojimosi elektrine pavara.
O programinės įrangos atveriamos galimybės lanksčiai valdyti elektromobilių įkrovimą nuotoliniu būdu gali iš esmės pakeisti transporto parko valdymą. Štai „Iveco“ telemetrijos paslaugų programa pateikia tikslius duomenis apie kiekvieno elektromobilio įkrovimo būseną ir vietą.
Ne mažiau svarbu ir tai, kad gerokai pagreitėjo baterijų įkrovimas. Pavyzdžiui, „eDaily“ modeliai sparčiojo įkrovimo stotelėse leidžia energijos atsargas papildyti 115 kW sparta. Taip 100 km atstumui reikiamą energijos kiekį galima įsikrauti vos per 20 min.