Šveicarijoje baigiama ilgiausio tunelio pasaulyje statyba (Foto)
(6)
Šveicarijoje baigiama ilgiausio tunelio pasaulyje statyba. 57 km ilgio geležinkelio tunelis nutiestas per Sen Gotardo kalnų perėją. Kasimo darbai bus užbaigti penktadienį, o traukiniai tuneliu bus paleisti tik po kelerių metų.
Gotthard tunelio idėja pirmą kartą pasirodė dar 1947 metais. Jos autorius - inžinerius Eduardas Gruneris. 57 kilometrų ilgio geležinkelio tunelio biudžetas sudarė 10 mlrd. JAV dolerių. Šveicarai nutarė tiesti tunelį dar prieš 20 metų, po to, kai buvo surengti keli referendumai. Visuomenės susirūpinimą kėlė tai, kad vilkikai ir sunkvežimiai daro žalą Alpių kalnų florai ir faunai, taip pat, spartindami kalnų uolienų eroziją, ardo pačius Alpių kalnagūbrius.
"Šveicarai myli savo kalnus. Kiekvienas šveicaras vienaip ar kitaip yra susijęs su Alpėmis, nesvarbu, ar jis gimė kalnuose, ar vyksta ten ilsėtis, – tvirtina buvęs žurnalistas Tomas Brollis, vienas iš tunelio statybos kampanijos iniciatorių.
1994 m. visuotiniu referendumu buvo nutarta per dvejus metus po tunelio atidengimo apriboti vilkikų, kertančių Alpes, judėjimą iki 650 tūkst. per metus. Šiuo metu per Alpes kasmet kursuoja per 1,2 mln. krovininių automobilių.
Kiekvienam šalies piliečiui tunelio statyba kainuos maždaug po 1,3 tūkst. JAV dolerių. Ekologų nuomone, šios lėšos to vertos, net jeigu traukinių judėjimo laikas tarp Italijos ir Šiaurės Europos šalių sutrumpės tik viena valanda.
Šiuo metu nukakti iš Ciuricho į Milaną prireiks 3,5 valandos. Siekiant užtikrinti 250 km per valandą greičio režimą, tunelis, nutiestas 500 m aukštyje virš jūros lygio, bus beveik be išlinkių.
Nors finansų krizę Šveicarija išgyveno ne taip skausmingai kaip dauguma jos kaimynių, didelė projekto kaina būtų privertusi šveicarus atsisakyti statybos, jeigu ne visuotinis susirūpinimas dėl Alpių ateities.
„Aš žaviuosi šveicarų gebėjimu derinti šiuolaikinės ekonomikos pasiekimus su meile pirmapradžiam Alpių kalnų grožiui, net jeigu tai kainuoja milžiniškus pinigus, - pastebėjo Harvardo universiteto ekonomikos profesorius Džefris Frenkelis (Jeffrey Frankel). – Man atrodo, nė viena kita šalis nerastų lėšų tokiam projektui“.
Šiuo metu ilgiausias pasaulyje yra Seikano geležinkelio tunelis Japonijoje, jo ilgis siekia 53,8 kilometro. Seikanas jungia Honsiu ir Hokaido salas.
"Kartu mes nemažai rizikavome. Kartu mes daug pasiekėme", - sakė Šveicarijos transporto ministras Moritzas Leuenbergeris. Ministras, į kurio pareigas įeina ir aplinkosaugos klausimų sprendimas, gyrė Šveicarijos darbininkus ir kritikavo kaimyninę Vokietiją, kur visuomenėje populiari opozicija grasina sustabdyti požeminių greito susisiekimo geležinkelių ir stočių statybos projektus.
"Ši diena įrodo, kokia savarankiška, stipri ir efektyvi yra mūsų demokratija", - sakė ministras šventėje susirinkusiems kalnakasiams, žurnalistams ir valdžios atstovams. Interviu žurnalistams jo žodžius paantrino vienas iš 2500 darbuotojų Dieteris Meyeris, prie šio projekto dirbantis daugiau kaip dešimtmetį. Dieteris yra kilęs iš Vokietijos ir dirba elektriku, ir neslepia savo susižavėjimo Šveicarija - šalimi, kuri turi mažiau nei 8 milijonus gyventojų, tačiau ryžosi siekti tokio ambicingo tikslo.