Pavojingiau nei automobilių išmetamosios dujos. „Tai mus nuodija kasdien“  (4)

Šokiruojančios išvados.



© Khunkorn Laowisit, public domain | https://www.pexels.com/photo/silver-car-with-black-exhaust-pipe-5233283/

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Sautamptono universiteto (University of Southampton, JK) mokslininkai nustatė, kad automobilių stabdžių kaladėlės išskiria toksiškesnes medžiagas už dyzelinių variklių išmetamasias dujas. Išskiriamos dalelės, kurios yra 30 kartų mažesnės už žmogaus plauko skersmenį, per kvėpavimo sistemą gali prasiskverbti į jautriausius plaučių audinius.

Diskusijose dėl su transportu susijusios taršos daugiausia dėmesio skiriama beveik vien tik transporto priemonių išmetamiesiems teršalams. Tuo tarpu problema yra daug sudėtingesnė, todėl reikia atsižvelgti ir į užterštumą, susidarantį dėl padangų ir stabdžių trinkelių (kaladėlių) dilimo.

Naujausi moksliniai tyrimai rodo, kad stabdžių trinkelės gali būti daug kenksmingesnės nei išmetamosios dujos, tačiau tikslus jų poveikis aplinkai ir žmonių sveikatai dar nėra pakankamai ištirtas.

Neseniai britų mokslininkai iš Sautamptono universiteto nagrinėjo stabdžių ir padangų išmetamų dulkių problemą. Atlikdami tyrimus, tyrėjai kruopščiai rinko daleles, kurias generuoja keturių skirtingų tipų stabdžių trinkelės: lengvojo plieno lydinio, pusiau metalinės, organinės ir keramikinės.

[EU+Kuponai] Hibridiniai inverteriai „2in1“. Aukščiausia klasė ir fantastiškos kainos. Paskutiniai vienetai
3142

Labai geros kainos

Specialūs kuponai

Iš Vokietijos greitas ir saugus pristatymas

Aukščiausia kokybė

Puikių galimybių rinkiniai

Labai ribotas kiekis

Išsamiau

Nustatyta, kad pačios kenksmingiausios buvo organinės trinkelės, sudarytos iš vario pluošto, stiklo pluošto, gumos, grafito ir dervos. Jos yra standartinė daugelio šiuolaikinių automobilių įranga. Bandymai parodė, kad tokių trinkelių išmetami teršalai yra daug toksiškesni nei išmetamosios dujos.

Antrą vietą pagal toksiškumą užėmė keramikinės trinkelės, kuriose taip pat yra daug vario.

Tyrimai parodė, kad šios dalelės yra net 30 kartų mažesnės už žmogaus plauko skersmenį, todėl jos gali prasiskverbti pro kvėpavimo takus ir pasiekti jautriausius plaučių audinius.

Mokslininkai perspėja, kad tokie teršalai šiuo metu sudaro dominuojančią automobilių išmetamų teršalų dalį Europoje. Negana to, jų emisijos rizika didėja didėjant automobilio svoriui, o tai reiškia, kad dideli visureigiai ir elektromobiliai ypač išskiria šiuos teršalus.

 

Dauguma žmonių transporto priemonių taršą sieja tik su išmetimo vamzdžio išmetamosiomis dujomis, darant prielaidą, kad elektromobiliai neišskiria jokių kenksmingų medžiagų. Tačiau tyrimai rodo, kad net ir nulinės emisijos automobiliai gamina kietąsias daleles dėl trinties ir stabdžių bei padangų susidėvėjimo.

Tęsinys kitame puslapyje:




Automobilyje su vidaus degimo varikliu kiekvieną kartą stipriai paspaudus stabdžius, trinkelės prisispaudžia prie stabdžių disko, kinetinę energiją per trintį paversdamos šiluma, o tai sulėtina transporto priemonės greitį. Tačiau šis procesas taip pat nutrina trinkelių paviršių, todėl susidaro smulkių dalelių debesis. Žmonės, esantys šalia judrių kelių, įkvepia šių dulkių, kurios gali prasiskverbti į plaučius ir kitus vidaus organus.

 

Tačiau verta paminėti, kad elektromobiliuose paspaudus stabdį iš karto neįsijungia standartiniai suportai (stabdžių apkaba). Daugumoje stabdžių sistemų naudojami jutikliai fiksuojantys pedalo paspaudimą, pedalo eigos ilgį ir veikimo greitį. Tuo remdamiesi valdymo moduliai interpretuoja pageidaujamą stabdymo jėgą ir daugeliu atvejų inicijuoja regeneracinį stabdymą, taip sumažindami tradicinių stabdžių susidėvėjimą.

Vyriausybės turėtų imtis veiksmų, kad apsaugotų žmones nuo potencialiai toksiškų medžiagų, kurias išskiria stabdžių trinkelės, teigia tyrimo autoriai. Tačiau iškyla nemaža problema – kaip tiksliai išmatuoti užterštumą iš stabdžių sistemos?

Nors išmetamųjų teršalų kiekį galima palyginti lengvai patikrinti, stabdžių dulkės išsisklaido į daugelį krypčių, todėl sunku jas analizuoti. Vienas iš galimų sprendimų būtų visiškai uždara stabdžių sistema, kad dalelės neišsklaidytų, tačiau tai neigiamai paveiktų stabdymo efektyvumą.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(8)
(1)
(7)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (4)