Visuose automobiliuose bus montuojamos „juodosios dėžės“? (15)
Kas žino, galbūt ateis laikai, kai asmeninis automobilis patarinės ne tik taupesnio vairavimo, geresnio maršruto pasirinkimo, bet ir mitybos ar net sveikatos klausimais. O kol kas bus apsiribota dėmesiu vairavimo įgūdžiams ir įpročiams. Štai Jungtinėse Valstijose ketinama įvesti tvarką, pagal kurią kiekviename automobilyje bus įrengta vairavimo parametrus įrašinėjanti „juodoji dėžė“ – tam, kad po autoįvykio būtų galima išsiaiškinti kai kurias aplinkybes. Kad ir, pavyzdžiui, kokiu greičiu buvo važiuojama. Ir kokiais greičiais važinėjama apskritai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Duomenų kaupimo įrenginiai, kurių paskirtis – analogiška lėktuvuose montuojamų „juodosioms dėžėms“, fiksuotų vairuotojo veiksmus. Jose kaupiami duomenys turėtų padėti išsiaiškinti, kaip buvo vairuojama iki susidūrimo. Žinoma, atjungti/išjungti šį įrenginį nebus galima, o ir vairuotojai apie jį žinos nedaug. Tikimasi, kad tokie duomenys sudarytų galimybę lengviau išsiaiškinti, kas yra avarijos kaltininkas, kodėl ir kaip susidarė avarinė situacija. Tokiu būdu mažėtų ir avarijos liudininkų būtinybė.
Daugelyje automobilių su oro saugos pagalvėmis ir kitomis sistemomis elektroniniai duomenų fiksatoriai jau įdiegti. Tiesa, kol kas nėra įstatyminio pagrindo, kaip ir kada tie duomenys gali būti naudojami. Kai kuriose JAV valstijose „juodųjų dėžių“ duomenis leidžiama naudoti teisme, kitose – ne.
Tinklaraštyje „Autopia“ pranešama, jog bendrovė „General Motors“ jau dabar turi galimybę kaupti didžiąją dalį informacijos apie vairavimo poelgius (pavyzdžiui, ar vairuotojas įjungia posūkio signalus, ar segi saugos diržą ir pan.). Bendrovė šiuos duomenis gali naudoti saugumo sistemų tobulinimui, tačiau tokia informacija neabejotinai galėtų būti teikiama ir draudimo bendrovėms. Arba naudojama atitinkamų žinybų, nustatinėjančių, kas yra kaltas dėl autoįvykio.
Ko gero, nesunku „juodąsias dėžes“ patobulinti ir taip, kad jos fiksuotų, ar vairuotojas buvo blaškomas mobiliojo telefono skambučių ir, kas ypač svarbu, kokiu greičiu buvo važiuojama.
Reikia konkretaus pavyzdžio? 2002 m. rugpjūčio 17 d. Floridoje (JAV) žuvo dvi nė dvidešimties nesulaukusios merginos, į kurių automobilį, atbuline eiga išvažiuojantį iš kiemo, įsirėžė Edvino Matošo (Edwin Matos) vairuojamas „Pontiac Firebird Firehawk“, kuriame jau buvo sumontuotas duomenų kaupiklis. Peržiūrėjus jame sukauptą informaciją, paaiškėjo, jog „didvyris“ likus kelioms akimirkoms iki susidūrimo gyvenamuoju kvartalu skriejo 183 km/h greičiu.
Tragiškų, dėl greičio viršijimo nutikusių autoįvykių pastarosiomis dienomis nestinga ir Lietuvos keliuose. Tiesa, „juodųjų dėžių“ masinio diegimo galimybė dar tik svarstoma. Ir toli gražu ne Lietuvoje.