Revoliucija Vokietijos greitkeliuose. „Vairuotojo profesija taps praeitimi“ ()
Viskas rodo, kad kelių transporto ateitis bus pagrįsta autonominėmis transporto priemonėmis.

© Ekrano kopija | https://x.com/RevistaTRUCK/status/1727446940680368150/photo/1
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vokietijoje formuojasi autonominių sunkvežimių vizija. Įgyvendinant mokslinių tyrimų projektą ATLAS-L4, 12 partnerių konsorciumas padarė didelę pažangą siekdamas, kad autonominės transporto priemonės galėtų dalyvauti viešajame eisme.
Dar prieš kelerius metus ekspertai teigė, kad transporto ateitis – bėgiai. Šiandien šias prognozes pakeitė pasaulinių kompanijų, kurios intensyviai dirba kurdamos autonominį sunkvežimių tinklą, veiksmai.
Vokiečiai jau kurį laiką plėtoja projektą ATLAS-L4, kurio tikslas – ištirti galimybes ir pademonstruoti technologijas, leidžiančias autonomiškai gabenti transporto priemones tarp logistikos centrų (vadinamųjų hub).
After three years of intensive research and development, the ATLAS-L4 project has successfully demonstrated the feasibility of autonomous trucks on public roads. This groundbreaking achievement marks a significant step toward the future of logistics, where driverless trucks could… pic.twitter.com/3C8c4PxrG8
— SelfDriveNews (@Self_Drive_News) May 9, 2025
|
Projekte daugiausia dėmesio skiriama ketvirto lygio autonomijai, o tai reiškia, kad transporto priemonė daugumą vairavimo užduočių atlieka pati, nors tam tikrose situacijose vis tiek gali prireikti žmogaus įsikišimo.
„Autobahn GmbH“ atliko pagrindinį vaidmenį darbo pakete „Sicherheitsargumentation und Freigabe“, kuris yra atsakingas už reglamentų analizę ir procedūrų, skirtų autonominių transporto priemonių patvirtinimui viešajam eismui, parengimą. Šios veiklos rezultatas – 2024 m. balandžio mėn. gautas MAN sunkvežimio bandymų leidimas. Šiuo metu sunkvežimis atlieka bandomuosius važiavimus pasirinktose A8 ir A9 greitkelių atkarpose, dalyvaujant saugos vairuotojui.
Praėjusių metų gegužę autonominis MAN sunkvežimis pirmą kartą nuvažiavo apie 10 kilometrų A9 greitkeliu. Federalinis skaitmeninių reikalų ir transporto ministras dr. Volkeris Wissingas tuo metu teigė, kad „bandomasis važiavimas įrodo, jog Vokietija pirmauja Europoje pagal savo autonominio vairavimo įstatymą“.
With ATLAS-L4, MAN wants to use autonomous #trucks on the motorway for the first time.
— MAN Truck & Bus (@MANtruckandbus) March 29, 2022
Partners are: Knorr-Bremse, Leoni, @BoschGlobal, @Fraunhofer, @tuBraunschweig, @TU_Muenchen, Autobahn GmbH des Bundes, TÜV SÜD, BTC Embedded Systems & Fernride.
More: https://t.co/7Sr3Dhn30s pic.twitter.com/vqY0aRwuPi
„Autobahn GmbH“ sukūrė BEA (Betriebsbereichs- und Ereignismanagement on Autobahnen) sistemą – skaitmeninę priemonę, skirtą valdyti nurodytas greitkelių zonas ir reaguoti į dinamiškus eismo įvykius, tokius kaip avarijos ar kelio darbai.
BEA sistema leis laikinai apriboti autonominių transporto priemonių veikimą tam tikrose atkarpose, sutrikus eismui. Ateityje ji bus visiškai integruota su „AutobahnOS“ – centrine operacine sistema, kurią naudoja eismo valdymo centrai Vokietijos greitkeliuose.
Įgyvendindama projektą ATLAS-L4, „Autobahn GmbH“ ir jos partneriai gerokai priartėjo prie tikslo – leisti autonominėms transporto priemonėms važiuoti greitkeliais.
„Naudodami naują programinę įrangą, supaprastiname autonominio eismo patvirtinimo procesus, taikydami skaitmenines procedūras. Be to, geriname infrastruktūros ir transporto priemonių ryšį naudodami C-ITS sistemą, kuri ženkliai padidina autonominių sunkvežimių saugumą greitkeliuose“, – sakė prof. Gerd Riegelhuth, „Autobahn GmbH“ eismo valdymo, eksploatavimo ir transporto direktorius.
Tęsinys kitame puslapyje:
Vokiečių ATLAS-L4 projektas daugiausia dėmesio skiria transporto modeliui „nuo hubo iki hubo“, t. y. gabenimui tarp didelių logistikos centrų. Autonominiai sunkvežimiai gali būti naudojami daug efektyviau, dirbant be pertraukų, sunaudojant mažiau degalų ir užtikrinant didesnį nuspėjamumą.
Skaičiuojama, kad įdiegus šią technologiją, eksploatavimo sąnaudos gali sumažėti iki 15 procentų. Be to, sistema laikoma potencialiu sprendimu didėjančiai personalo krizei transporto sektoriuje.
Vairuotojo darbas yra sunkus ir varginantis. Todėl, nepaisant didelių atlyginimų, trūksta norinčiųjų tai daryti. Skaičiuojama, kad vien Vokietijoje trūksta iki 100 000 profesionalių vairuotojų.
„MAN Truck & Bus“ yra pirmasis komercinių transporto priemonių gamintojas, gavęs leidimą bandyti ketvirto lygio autonomines transporto priemones Vokietijos greitkeliuose. Šiuo metu įmonėje dirba daugiau nei 500 specialistų, dirbančių su autonominio vairavimo technologijų kūrimu. Iki šiol MAN pateikė 133 su autonominiu vairavimu susijusias patentų paraiškas, iš kurių 33 patentai buvo patvirtinti.
Ketvirtasis autonomijos lygis reiškia, kad automobilis gali pats išvažiuoti iš pakrovimo vietos ir pats nuvažiuoti į kelionės tikslą. Automobilis pats važiuoja ne tik automagistralėse ir greitkeliuose, bet ir miesto eisme, pats sustodamas prie šviesoforų ir STOP ženklų, taip pat savarankiškai keisdamas eismo juostas ir atlikdamas posūkių manevrus.
Autonominis vairavimas gali būti sutrikdytas dėl oro sąlygų (sniego, rūko). Skirtingai nuo 5 lygio, automobiliuose vis dar yra vairuotojo valdikliai.