„Egzotika“: Lietuvoje vyksta tikras padangų prekybos karas ir sąmoningas vartotojų klaidinimas (27)
Kiekvienais metais ruduo ir pavasaris viešojoje erdvėje pažymimas atgyjančiomis diskusijomis apie eismo saugumą bei vairuotojų pasirengimą naujam metų laikui ir viena iš aktualiausių temų – reikalavimai sezoninėms padangoms ir prekyba jomis. O šiuo metu bene pati aktualiausia tema - ar verta pirkti kelis metus sandėliuotas padangas?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Naujų padangų amžius ir sandėliavimo trukmė aktualia tema Lietuvoje tapo tuomet, kai viešojoje erdvėje pasirodė straipsnių ir televizijos laidų apie tai, kad sandėliuojamos padangos praranda savo technines charakteristikas ir yra niekam nebetinkamos. Šia tema kiekvieną sezoną viešai kalbantis didžiausios Lietuvoje padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas, žinomas lenktynininkas, Rokas Lipeikis šiemet pareiškė tiesiai šviesiai: „tai ypatingai keistas tik Lietuvos rinkoje labai nesąžiningai išpūstas mitas, kuriuo nepagrįstai gąsdinant vairuotojus kai kurios labai prastoje finansinėje padėtyje atsidūrusios padangų prekybos įmonės siekia įgauti konkurencinį pranašumą prieš stabiliai dirbančius rinkos senbuvius“.
Kodėl skiriasi padangų kainos?
Įbauginti pirkėjus dėl padangų amžiaus yra ekonomiškai naudinga – „nesandėliuotų“ padangų kaina paprastai būna ženkliai didesnė, nei kelis mėnesius ar metus sandėliuotų, tačiau pasigilinus paaiškėja, jog šie kainų skirtumai visiškai nesusiję su padangų kokybe. Mat stambių pardavėjų didesnės apyvartos leidžia pirkti padangas dideliais kiekiais, dėl ko gauna papildomas nuolaidas iš gamintojų, o tai suteikia galimybių mažinti kainas pirkėjams. Be to, keičiantis sezonams dauguma gamintojų turi neišparduotus likučius ir jie tampa dideliu „galvos skausmu“, mat reikia atlaisvinti sandėlius naujo sezono padangoms. Tad šiuos likučius mielai išparduoda padangų pardavėjams su didelėmis nuolaidomis. O tokiais pasiūlymais gali pasinaudoti tik didieji pardavėjai, turintys pakankamas sandėliavimo patalpas, kuriose padangos saugiai laukia naujojo pardavimų sezono.
Pasak Roko Lipeikio, pralaimėdami šią konkurenciją kovą, dalis pardavėjų, pasitelkdami kai kurių padangų gamintojų atstovus ir nekompetentingus žurnalistus, skleidžia mitus, jog 2-3 metus sandėliuojamos padangos virsta vos ne medinėmis ir tinkamos nebent „pakuroms“. Tokių pasakojimų prisiklausę gyventojai iš pardavėjų šiemet jau reikalauja ne bet kokių, o vienos ar dviejų savaičių „šviežumo“ padangų. Nors vien padangų transportavimas iš Pietų Korėjos ar Japonijos gamintojų užtrunka 2-3 mėnesius...
Kaip švaistomos lėšos per viešuosius pirkimus
Nors toks suklaidintų vartotojų elgesys jau nieko nebestebina ir tai atsiliepia tik jų „kišenėms“, populiarėjančiu padangų amžiaus mitu jau imama naudotis ir piktybiškai švaistant valstybės pinigus. Tai daroma per viešuosius pirkimus „tinkamai“ sudarius konkursų sąlygas, kad laimėtų tie pardavėjai, su kuriais jau suderintos „žaidimo taisyklės“. Pasak R. Lipeikio, „Egzotika“ dalyvauja daugelyje valstybinių įmonių organizuojamuose padangų viešuosiuose pirkimuose ir pastaraisiais metais pradėjo pastebėti vis dažniau tendencingai suformuluotas konkursų sąlygas, skambančiais taip: „pardavėjų siūlomos padangos turi būti pagamintos ne anksčiau nei prieš 6 mėnesius“ arba „siūlyti tik einamųjų kalendorinių metų gamybos padangas“.
Paskutinė formuluotė skamba ypač keistai, jei viešųjų pirkimų konkursas skelbiamas kovo mėnesį – tik prasidedant vasaros sezonui. Tokiu būdu iš konkurso faktiškai eliminuojami Japonijos, JAV, P. Korėjos ir kitų Azijos šalių gamintojai. Juk neįmanoma užtikrinti, kad per 3 mėnesius bus pagamintos visos vasaros sezonui reikalingos padangos, jau nekalbat apie transportavimui sugaištamą laiką. Tad savaime kyla įtarimų, jog konkurso organizatoriai šiuos reikalavimus skelbia ne dėl elementaraus neišmanymo, o specialiai stengdamiesi proteguoti Europoje gamyklas turinčius gamintojus ir juos atstovaujančius pardavėjus.
Todėl tokiuose konkursuose laimi ne geriausią kainą ir kokybę siūlančios įmonės, o pardavėjai, su kuriais konkurso sąlygos būna suderintos iš anksto. Kaip pavyzdį „Egzotika“ savininkas prisimena konkursą, kuriame dalyviai galėjo siūlyti tik Europos Sąjungoje pagamintas padangas. Pasibaigus konkursui paaiškėjo, kad organizatoriai įsigijo padangas 40% brangiau, nei buvo galima.
Gandais tikima labiau nei tyrimų rezultatais ar paprasčiausia fizika
Rokui Lipeikiui labai keista, jog kasmetis šviečiamasis darbas apie padangų senėjimų procesus, finansų taupymo galimybes paskęsta „informaciniame triukšme“: provincijos gyventojai labiau pasitiki gandais ar istorijomis iš serijos „viena boba sakė“, o kai kurios valstybinės įmonės tiesiog naudojasi tokiais mitais, švaistydamos biudžeto lėšas. Viso to, pasak R. Lipeikio, nebūtų, jei pirkėjai objektyviai pasigilintų į fizinius procesus, vykstančius padangų senėjimo ir eksploatacijos metu ar tiesiog peržvelgtų į didžiųjų padangų gamintojų atliktus testus.
Su tuo sutinka ir didžiausio pasaulyje padangų gamintojo „Bridgestone“ atstovas Lietuvoje Eugenijus Marcinkevičius: „panašių dviprasmių kalbų (apie padangų senėjimą, red. pastaba) girdėti teko ir žinoma yra apmaudu, kai panašios kalbos nėra pagrindžiamos konkrečiais faktais, testais, šaltiniais arba, kai yra pateikiama tik dalinė informacija. Suklaidinti vartotoją pateikiant nepilną informaciją yra lengva, todėl prekybininkai turėtu būti atsargesni, nes rizikuoja prarasti vartotojo pasitikėjimą.“
O ką sako oficialūs testų rezultatai? Štai „Michelin“ kartu su autoritetingomis organizacijomis (pavyzdžiui, ADAC) per pastarąjį dešimtmetį jau atliko keletą testų lygindami įvairaus amžiaus (nuo 1 iki 4 metų) padangas. Vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nebuvo nustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.
Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, „Michelin“ ekspertai nustatė, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km, „paseno“ tiek pat kiek ir 17 metų sandėliuota 21 C° temperatūroje padanga. Kitaip tariant, naudojama padanga per tris savaites „pasensta“ tiek, kiek ir per vienerius metus sandėliuojama padanga, o 35 % per mažai pripūsta padanga jau per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga.
Taigi, padangų eksploatacija ir saugojimas – visiškai skirtingos situacijos, praktiškai nesulyginamos pagal destrukcinį poveikį, kurį patiria padangos. Todėl ir vertinant padangų senėjimą labai svarbu atskirti sandėliavimo daromą poveikį nuo eksploatavimo metu atsirandančių pokyčių. Net ir įsigijus savaitės ar mėnesio naujumo padangas, pravažiavus pirmuosius kelis tūkstančius kilometrų dėl intensyvaus fizinio poveikio bei didžiulių temperatūros pokyčių padangų guma taps labiau „susenusi“ nei po 4-5 metų ramaus pragulėjimo sandėlyje. Tad ilguoju eksploatacijos periodu padangų kokybinės savybės visiškai nepriklauso nuo to, ar jos buvo pagamintos prieš 4 mėnesius, ar prieš 4 metus.
10-ies metų taisyklė
Rokas Lipeikis primena, jog padangų rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai – tai yra visuotinai pripažįstamas standartas. Jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos. Jeigu minimali leistina protektoriaus riba nepasiekta, tolesnis padangų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti.
Apie 10 metų taisyklę pasakoja ir Eugenijus Marcinkevičius: „„Bridgestone“ korporacija savo puslapyje skelbia, kad didžiąją dalį padangų reikia keisti nepraėjus 10 metų ir rekomenduojama pakeisti visas padangas, naudojamas daugiau nei 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, naujomis – tai tiesiog atsargumo priemonė. Pakeisti reikėtų net jei padangos atrodo tinkamos naudoti ir vizualiai dar nesusidėvėjo. Taip pat pabrėžiame, kad ši rekomendacija nesumažina vartotojo atsakomybės už padangų keitimą laiku. Keisdami padangas, kurios buvo kartu su įsigyta transporto priemone, laikykitės gamintojo rekomendacijų (neviršykite 10 metų termino).“
Kad tokie kolegų aiškinimai nėra pramanas, visiškai pritaria ir „Michelin“ koncerno atstovas Lietuvoje Paulius Gaurilcikas. Jis papasakojo ir apie klasikinę prekybos schemą, kurioje neišvengiamai pas pardavėjus atsiranda sandėliuose pastovėjusios padangos: „koncernas „Michelin“ savo didmeniniams klientams (t. y. „Egzotikai“ ir kitiems) tiekia padangas iki 3 metų amžiaus, dar 2 metus gali užtrukti kol padangos bus parduotos galutiniam vartotojui, taigi, pagal mus, visiškai normalu jei prekyboje gali pasitaikyti 4-5 metų amžiaus padangų. Tai nėra dažnas atvejis, tačiau įmanomas. Galutinis vartotojas vidutiniškai padangas eksploatuoja 4-5 metus, taigi, pagal „Michelin“, padanga pagaminta ne seniau nei prieš 10 metų, yra visiškai tinkama naudoti. Senesnes nei 10 metų padangas taipogi galima eksploatuoti, bet reiktų įmanomai dažniau patikrinti jų būklę pas padangų specialistus. Todėl „Michelin“ savo produkcijai suteikia garantiją visam eksploatavimo laikotarpiui, nepriklausomai nuo to kada padanga buvo pagaminta. Be to, „Michelin“ garantuoja, kad oficialiai tiekiamos padangos yra visiškai vienodų savybių nepriklausomai nuo jų pagaminimo datos.“
Apibendrindamas R. Lipeikis atsakingiems vairuotojams pataria labiau domėtis teisinga padangų eksploatacija, mat neteisingai naudojamos (pvz. per mažu slegiu, per mažos leistinos apkrovos, netinkamoje temperatūroje ir t.t) padangos gali būti sugadinamos ir per kelias minutes, visiškai nepriklausomai nuo to, ar jos sandėlyje buvo dvi dienas ar dvejus metus…