Ko vertos prie kelio reljefo prisitaikančios degalų taupymo sistemos? (0)
Jau seniai tapo įprasta, kad gamintojai deda visas pastangas siekdami pagerinti automobilių ir vilkikų ekonomiškumą. Tai nestebina, nes degalai sudaro visų vežėjų išlaidų liūto dalį. Gamintojai siūlo vežėjams padėti šias sąnaudas sumažinti ir tam yra paruošę įvairių pagalbinių sistemų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šiame straipsnyje cargonews.lt apžvelgia sistemas, kurios gali įvertinti apylinkių, kuriomis nutiestas kelias, reljefą, ir parinkti reikiamą greitį, pavarą, stabdymą bei priimti kitus degalų taupymui aktualius sprendimus.
Kas tai ir kaip bei su kuo veikia?
„Mercedes“ (Predictive Powertrain Control), „Scania“ (Scania Active Prediction) ir „Volvo“ (I-See) sunkvežimių gamintojai siūlo savo sistemas vežėjams. Nors jų pavadinimai ir skirtingi, iš esmės, visos jos veikia vienodai. Gamintojai teigia, kad priklausomai nuo važiavimo sąlygų, sistema gali sutaupyti iki 5-8 proc. degalų.
Paprastai nustatomas pastovus vidutinis greitis, o transporto priemonė, atsižvelgdama į tai, pasirenka taupiausią greitį konkrečiose vietose. Sistema naudojasi GPS siųstuvu ir tiksliai žino, kokioje vietoje yra vilkikas ir kas jo laukia kelyje, nes nuotoliniu būdu gauna visą topografinę informaciją apie įveikiamą kelią. Artėdamas prie įkalnės vilkikas įsibėgėja, stengiamasi kuo ilgiau važiuoti aukščiausia pavara, o riedėdamas nuo kalno naudoja transporto priemonės inerciją. Tai tik keletas šių sistemų taikomų ekonomiško važiavimo taktikų kelyje.
Tokios sistemos įkalnėse ir nuokalnėse perima pavarų perjungimo, droselinės sklendės ir stabdžių valdymą bei užtikrina, kad visi šie įrenginiai užtikrintų efektyvų degalų panaudojimą. Siekiama, kad sunkvežimio variklis kuo daugiau laiko veiktų naudingai ir efektyviai. Kai kuriuose kelio ruožuose jos visiškai nenaudoja degalų.
Pardavėjai tikina, kad tokios sistemos yra pakankamai išvystytos ir lengvai gali būti montuojamos beveik visuose naujuose tolimųjų reisų vilkikuose.
Tinka visiems vilkikams, bet…
„Sistema gali būti naudojama su visais tarptautiniams pervežimams skirtais sunkvežimiais bei jų konfigūracijomis, pavarų dėžėmis ir varikliais.“ – teigia „Silberauto“ Krovininių automobilių pardavimo Lietuvoje vadovas Paulius Kraučiūnas. Šiuo klausimu „Mercedes“ yra universaliausi iš siūlančių taupyti degalus naudojantis įkalnėmis ir nuokalnėmis.
„Volvo“ šiuo atveju kelia tam tikrus reikalavimus, tačiau reikiamos sistemos paprastai jau būna vilkikuose. „I-See“ gali būti įdiegta naujuosiuose visų vilkikų bei važiuoklių konfigūracijų modeliuose su D11, D13 ir D16 litrų darbo tūrio varikliais. Vienintelis reikalavimas jėgos agregatams – „I-Shift“ pavarų dėžė. Sunkvežimyje taip pat turi būti įdiegta „Telematic Gateway“ sąsaja, programinė „Long Haul Fuel & Economy + I-See” pavarų dėžės „I-Shift“ įranga bei adaptyvinė ar įprasta pastovaus važiavimo greičio kontrolės sistema“ – teigia UAB „Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus.
UAB „Scania Lietuva“ prekybos direktorius Kęstutis Bacevičius kalbėdamas apie kitą švedų sunkvežimių gamintoją, pastebi, kad ypatingai didelių reikalavimų nėra: „Scania Active prediction“ gali būti užsakoma visuose sunkvežimiuose turinčiuose „Scania Comunicator“ ir „Opticruise“ automatinę pavarų perjungimo sistemą.“
Į jau nupirktus ir keliais riedančius „Mercedes“ markės sunkvežimius sumontuoti šių sistemų nepavyks, tuo metu „Volvo“ ir „Scania“ siūlo tokią galimybę jei turite naujos kartos šių gamintojų vilkiką, bet jį pirkdami tokios sistemos neįsigijote. Sistemų įdiegimui reikalavimai lieka tokie patys kaip ir naujoms transporto priemonėms.
Beje, nuo praėjusių metų liepos visi „R“ ir „G“ serijos „Scania Streamline“ tolimojo pervežimo sunkvežimiai ir vilkikai parduodami Lietuvoje turi „Active Prediction“ kaip standartinę įrangą ir papildomai mokėti už tai nereikia. Mokama tiktai jeigu užsakomi „P“ serijos tolimo pervežimo sunkvežimiai. K. Bacevičius atkreipė dėmesį, kad papildomai šią įrangą, tokiu atveju, užsisako praktiškai tik autovežių pirkėjai.
Taupumas ar „taupumas“?
K. Bacevičius, kalbėdamas apie sistemos atsiperkamumą bei teikiamą naudą, pateikia pavyzdį susijusį su autovežiais: „P“ serijos tolimojo pervežimo sunkvežimiams(autovežiams) atsipirkimo laikas iki 12mėn.“
„Šios sistemos labai populiarios tarp Lietuvos vežėjų. Vežėjai pabandė ir suprato naudą bei teikiamą efektą, tad daugiau nei 95% visų Lietuvoje užsakytų „Mercedes-Benz“ vilkikų turi PPC sistemą.“ – pastebi P. Kraučiūnas. „Silberauto“ atstovas taip pat patikino, kad šios sistemos atsiperka tikrai greitai.
L. Bričkus teigia, kad tokia sistema tikrai domisi ir ją užsisako vis daugiau Lietuvos vežėjų, gabenančių krovinius Europos šalių keliais, kuriuose vyrauja dažnos įkalnės ir nuokalnės, kadangi būtent čia pasireiškia didžiausias šios sistemos efektyvumas. „Volvo“ atstovas reziumuodamas savo mintis atsako ir į esminį klausimą, kada sistema atsiperka?
„Konkretus sutaupyto dyzelino kiekis ir investicijų atsiperkamumas priklausys nuo to, kaip ir kiek efektyviai vairuotojas panaudos „I-See“ reisų metu, nuo įkalnių ir nuokalnių skaičiaus bei kiek laiko važiuojama su įjungta pastovaus važiavimo greičio palaikymo sistema.“